használt autó

Használt autót az USA-ban?

2019.12.08.

Country zene, szívómotor és a nagy Amerika. 6. rész. Egyszer minden férfi életében eljön a pillanat, amikor autót „kell” választani magának Természetesen ez nem kötelező, de otthon praktikus, itt pedig inkább létszükségnek is mondanám még ezen felül, mivel nem nagyon létezik tömegközlekedés. És akkora ez az Amerika (vagy akár csak egy város), hogy öngyilkossággal egyenlő, ha nincs kocsid.

Már évszázadokkal ezelőtt nagy jelentőséggel bírt, milyen ló van a gazdája alatt. Ugyan nem hordunk páncélt, se nem kardozunk, de továbbra is fontos egy férfi számára, hogy megbízható és ápolt „munkatársa” vagy „barátja” legyen – újabban négy keréken. Ezért is szeretünk autót mosni, ápolni, jobb olajat választani az adott erőforráshoz, no meg persze mindig csinosítgatni valami kis belső kiegészítővel kocsinkat.

Amikor először említettem egy kollégának, hogy Európában sokszor tekergetik a kilométerórát a használt piacon, nem értették. Itt simán eladnak 300 ezer kilométerrel egy autót, és tesznek még bele ennyit. Az alsó futóműelemek szerintem itt jobban rozsdásodnak – tekintettel arra, hogy Michiganben nagy hó és nagy hideg van télen, és úgy sóznak, mint a veszedelem. De azért bírják.

Amikor dögös, elektromos prototípusokkal randevúzik az ember nap mint nap, egészen estig, cseppet sincs ínyére, hogy már a nyolcadik, ismét messzi autót is megnézze kollégájával. Az első pár még buli, de hamar rá lehet unni, tekintettel arra, hogy magándealertől itt általában veszélyes vásárolni, a magánszemélyek sokkal jobbak. 

Sunyi tekintet a használt autó kereskedésben, öreg gumik, kopott fékek, rossz klíma, nem zárható ajtó, nem működő elektromos ablak. Jobb esetben mondta a kereskedő, hogy tudja, javítja, rosszabb esetben jött a mese, hogy reggel még jó volt. Más magánszemélyhez menni, bizonyos esetben friss olajcsere, patika állapot, de magasabb ár, amiért viszont sokkal jobbat kapsz.

Aztán ugyan se diffi, se hajtótengely a hátsó kerekeknél, de 4WD a verda persze... Egy összkerekesre amúgy is drágább a biztosítás, ami itt Michiganben sokszorosa a többi államhoz képest, éves átlagban 480 ezer forint. Drágult a kötelező otthon?!

A Carfax adatlap alapján visszanézhető az adott modell kora, szervizlistája, volt-e baleset, nyíltak-e a légzsákok, de nem árt külön rákeresni az alvázszámra pár 10-15 dollárért, mert néha meglepik az embert, mondván, úgysem keres rá senki, törötten is eladjuk. Persze törökök, amcsik, minden népség üzemeltet lakatos műhelyeket, és bár a parkolóban csak törött autó van, a karosszéria szerviz túloldalán mindegyik hibátlan és természetesen sosem volt törve. De jót nevettem!

Más csavarok a lámpabúra tetején az egyik oldalt, a lökös-sárvédő-motorház illesztései nem szimmetrikusak, az ajtót kinyitva az egyik oldalon hiányzik a szivacshab szerű takarás. Vicceltek, fiúk? És az a durva, hogy nem, mert észre sem vesz ilyeneket egy átlagos vásárló, aki azt sem tudja, mit nézzen, hogy tényleg 6 hengeres-e a kocsi például... Sokan.

Magánszemélynél is voltak érdekességek, kanyarban zörög az egyik kerék, alul a takaró műanyag törött. Aztán jött a hab a tortán, az új takaróelemek alatt ott volt a deformálódott hossztartó. Nagyon be kellett hajolni, hogy lássam, de legalább megpróbálták volna valamelyest visszahúzni, javítani... ehelyett érintetlenül, törve ott hagyták, majd felöltöztették kívülről a Fordot, mintha mi sem történt volna.

Felemelő érzés volt egy amerikai kereskedőshöz menni, aki teljesörű ügyintézést kínált, ahol elsőre kiszúrtam, hogy majdnem az összes autón újak a féktárcsák plusz a betétek, néhol a lengéscsillapítók is. Ja, hogy lehet úgy autót árulni, hogy rendbe van rakva? Igen, drágább volt valamivel, de másutt szemetet adtak mesével arany áron.

Nem volt nyoma törésnek, (de szerintem a csomagtartó ajtaja nem egészen volt középen), de néztem a fényezést is, megnéztük az előtörténetet is. Aztán végre megvette a kolléga.

Az ügyintézésben is profi volt a kereskedő, mindenben segítőkész volt, előre lekért meg elküldött mindent, tekintettel arra, hogy magyarként nem feltétlenül érted meg elsőre, hogyan lehet két hétig egy ablakra ragasztott papírkával szaladgálni rendszám nélkül, meg milyen igénylőlapok kellenek a biztosítás megigényléséhez, aztán ilyen kormányablakba menni, saját rendszámot intézni, satöbbi.

Aztán a harmadik nap már hibakódot olvastunk. Mi a szösz, még sem volt jó vétel ez a Ford Edge vagy csak kibabráltak velünk? Oxigén szenzor, kipufogó probléma? Szerencsére nem jött vissza a kód egyike sem azóta sem, de elkezdett búgni a kerékcsapágy. Végül a kopott hátsó fékek voltak ennek az okai, mint kiderült, mert persze nem szól a kolléga, hogy fékzésnél újabban érzi a kormányon, hogy üt... Összességében sikerült jól választani szerencsére, hibátlanul teljesít a gépezet. Olajcsere, később fékcsere, ennyi rá lehet költeni.

Persze aztán megint jönnek a magyar trükkök, cseréljünk magunknak olajat meg féket. Vagy, itt minden sarkon 10 perces olajcserét hirdetnek, csak éppen azt felejtik el vagy nem tudják a jó népek, hogy a márkaszerviz pontosan tudja a kötelező szervizekhez tartozó egyéb ellenőrzéseket is. Gyertyacsere? Szíjellenőrzés? Papíron ez az alkatrész is jó, de sok ügyfélnek csak a másik vált be... És a fékfolyadék 2 évenkénti cseréje? Fogalmuk sincs ilyesmiről. Komolyan hozzá mernél nyúlni otthon a fékhez? Egy márkaszervizi pecsétnek (vagy egy normális független szervizének) nem véletlenül van meg az ára, és kapsz papírt, számlát, ha bajod van, vissza tudsz menni. De tény, hogy itt kint elég borsos ára van egy rendes olajcserének, és a legtöbben rühellik a márkaszervizeket, mert állandóan kitalálnak valami felesleges alkatrészcserét. Ezt csak hallottam, nem tapasztaltam.

Amin viszont meglepődtem, a téli gumizás ára. Darabja olyan 40-50 ezer forint itt kint, igaz, 18 colos felnire, és egy gumicsere plusz futóműállítás 30 ezer forint idekint! Magyarul egy jó téli gumis projekt egy kicsit alkudva 200 ezer forint. Az amcsik többsége ezért nyomul négyévszakossal, noha legjobb emlékem szerint csak a 2018-as európai felhozatalban láttam olyan példányokat, amik elég jól szerepeltek a teszteken ahhoz, hogy tényleg azt mondjam magamnak, körülbelül hozza a két abroncs tulajdonságait, ezért négyévszakosat választanék.

Jelen írásban egy kicsit belenéztünk a michigani használt autó vásárlás folyamatába és jelenébe. Igyekeztem kiemelni pár szempontot és meglepő tényt. Európában én továbbra is márkakereskedéstől fogok olyan használt autót vásárolni, amit ott vettek és szervizeltek végig, emellett a márkaszervizek rendszeres látogatója leszek. A kollégának balesetmentes közlekedést és fél év után is sok-sok hibamentes kilométert kívánok! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....