használt autó vásárlás

Használtautó-piac: több import, több kockázat?

2017.02.10.

Jelentősen nőtt tavaly az import használt autók száma, ami azt is jelentheti: a kétes eredetű, manipulált múltú kocsiból is több lett a piacon. Azaz továbbra is elengedhetetlen a fokozott óvatosság használt autó vásárlása előtt.

Tavaly 16 százalékkal több használt személygépkocsit hoztak be az országba, mint 2015-ben, összesen a 142 ezer autót regisztráltak – számolt be nemrég a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), amely egyúttal újra felhívta a figyelmet arra: az import járműveknél továbbra is sokszor „bizonytalan az eredet”, gyakorta az „adócsalás és a vevők megkárosítása része az üzletnek.” Az MGE figyelmeztetése korántsem alaptalan, mert bár pontos felmérések nincsenek, ma is egymást érik a hírek a visszatekert kilométerórájú, hamisított múltú, kétes állapotú használt autókkal átvert ügyfelekről. Ha másért nem is, akkora a nagy számok törvénye miatt kell továbbra is különösen óvatosnak lennie annak, aki használt autó vásárlását tervezi: az import autók számának növekedésével ugyanis alighanem a manipulált múltú kocsik kínálata is bővült.

Önvédelmi reflexek

Bár a használt autó vásárlása soha nem lesz kockázat nélküli, a reménybeli vevők számára ma már több olyan szolgáltatás áll rendelkezésre, amely segítségével elkerülhetik vagy legalábbis minimálisra csökkenthetik az átverés esélyét. Fontos előrelépés volt például az: az Autós Nagykoalíció javaslatára, kezdeményezésére 2012 januárjától már rögzítik a járműnyilvántartásban a kocsik futásteljesítményét a forgalomba helyezéskor, a műszaki vizsgák és a honosítási eljárások idején.

A KEKKH online adatbázisában gyorsan ellenőrizhető az autó múltja

A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalánál (KEKKH) működő online gépjárműadat-lekérdező szolgáltatásnak köszönhetően pedig pár gombnyomás után, 625 forintért ellenőrizhető az, hogy mikor, mennyi volt az adott autó kilométerórájának állása, vagyis a tekerés gyorsan tetten érhető Ezt a szolgáltatást tavaly őszig majd 90 ezer alkalommal használták. (S ha már kilométeróra-manipulálás: 2013 júliusa óta szigorúbban büntetendő az óratekerés, ezért majd az első kemény ítéletek elrettentő hatása is gyorsíthatja a piac megtisztulását.)

Egyszázalékos óvintézkedés

Munkában a szakértő: akár a helyszínen is átvizsgálja a kiszemelt autót

Az online futásteljesítmény-adatbázis már most sokat segíthet, de fontos tudni, hogy a nyilvántartást még nem teljes körű, ráadásul amúgy sem célszerű csak arra hagyatkozni. Vásárlás előtt mindenképp érdemes alaposan átvizsgáltatni az autót az adott márka hivatalos szervizében vagy legálisan működő szakértők segítségével.  Általában 20-35 ezer forintért vállalják az állapotfelmérést, amely során fény derülhet egyebek mellett korábbi karambol, szakszerűtlen javítás, az óra által mutatottnál nagyobb futásteljesítmény nyomaira, és persze konkrét műszaki hibákra is.

– Az emberek, családok életében az autóvásárlás óriási dolog, hiszen sok év munkájával megspórolt pénzről kell dönteni. Éppen ezért nem is érdemes kockáztatni: egy kétmillió forintos kocsi esetében a vételár egy százalékáért átvizsgáltatható a kiszemelt autó, s ezzel minimálisra csökkenthető a kockázat – vélekedett Rusznák András, műszaki igazságügyi szakértő, a már 150-nél is több járművet bevizsgált Gor-Car Kft. ügyvezetője.

Diagnosztika: festékméréstől az adatbányászatig

A szakember – aki mobil szervizével a helyszínre utazva akár az eladó udvarán, telepén vagy egy parkolóban is elvégzi az állapotfelmérést – nem egy olyan esettel találkozott már, amikor sok kiadástól és keserűségtől mentette meg a reménybeli vevőt. Átvizsgált már olyan BMW-t, amelyről kiderítette, hogy két különböző kocsiból hegesztettek össze, egy Mercedes CLK számítógépéből pedig azt az információt bányászta elő, hogy az órában szereplő 101 ezer kilométer helyett több mint 300 ezret futott a kupé.

Értékcsökkentő tényező: utángyártott sárvédő egy Volkswagenen

Noha ezek kirívó esetnek számítanak, még ezeket sem valószínű, hogy laikusok észrevennék – rég elmúltak azok az idők, amikor az ülés, a kormány vagy a pedálok állapotából következtetni lehetett a kocsi előéletére, de már a szervizkönyv megléte sem garancia mindenre. Minderről sokat elárul, hogy Rusznák András szerint a vizsgálatnál ma már az sem mindegy, hogy milyen készülékkel próbálnak adatokat kinyerni a kocsik számítógépéből. Az általuk használt diagnosztikai eszköz – amely elől szakértő kezében már nem igen lehet eltitkolni adatokat – úgy félmillió forintba kerül, ráadásul negyedévente az újabb típusok miatt áldozni kell a szoftverfrissítésekre.

Nem csak a csalók miatt jó a vizsgálat

A vétel előtti állapotfelmérés persze nem csak az esetleges csalások kiszűrés miatt fontos – jegyezte meg Rusznák András, aki egészen bagatellnek tűnő eseteket is említett. Előfordulhat, hogy például maga az eladó sem tud arról, megrepedt az egyik fényszóró, vagy a kuplung lassan cserére szorul – ezek a javítások egyes kocsiknál már jelentősebb összegbe kerülhetnek, vagyis a vételt, de legalábbis a vételárat befolyásoló tényezőkké léphetnek elő. Különösen igaz ez akkor, ha komolyabb hibát tár fel, drágább alkatrész közelgő cseréjét valószínűsíti a szakértő.

Apróságnak tűnhet, de a szakadt gumikéder cseréje is pénzbe kerül majd a vevőnek

Márpedig a vizsgálat során kicsi az esélye annak, hogy rejtve maradnak hibák. A bő egy órás vizsgálat alatt a szakértő – a procedúrát folyamatosan dokumentálva, fotózva –, kívül-belül átvizsgálja az autót, kipróbálja működik-e minden funkció, megemelve ellenőrzi a futóművet, alvázat is, tesztkörre megy, fékpróbát tart, olajszivárgást ellenőriz, kötéseket vizsgál, és persze a komputerben tárolt adatok legmélyére ás, hogy az autó múltjának minden részletére fény derüljön.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....