Németország
A VDA ( Német Autóipari Szövetség) szerint "az összes rendelkezésre álló csarnok teljesen le van foglalva" az IAA Transportationen, a legnagyobb hannoveri haszongépjármű-vásáron. A szervező rámutat az iparág nehéz helyzetére is.
IAA Haszonjárművek (Fotók: IAA Commercial Vehicles)
A korábbi IAA Haszonjárművek: Ebben az évben a hannoveri vásár új néven zajlik majd.
A szervezők szerint sok résztvevőt vonz majd a világ legnagyobb haszongépjármű-szakvására, az IAA Transportation, amely jövő héten kerül megrendezésre, de a globális energiaválság is beárnyékolja. "42 ország több mint 1400 kiállítóját várjuk Hannoverben, az összes szabad csarnok teljesen lefoglalt" - mondta Jürgen Mindel, a szervező Német Autóipari Szövetség (VDA) ügyvezető igazgatója.
A jelenlegi hangulat ugyanakkor jelentős bizonytalanságokat tükröz. "Az év kilátásai egyre borúsabbak" - magyarázta Hildegard Müller, a VDA elnöke a nyersanyagár-inflációra és az új ellátási lánc problémák veszélyére tekintettel. "Egyre szaporodnak a gazdasági környezetet terhelő tényezők."
Szeptember 20. és 25. között a nehéz- és kishaszonjárművek, autóbuszok, karosszéria- és pótkocsigyártók, de logisztikai cégek és bő 600 beszállító is bemutatja innovációit. Többek között a Daimler, a MAN, a Scania, a VWN, a Renault, a Volvo, az Iveco, a Ford, a Kässbohrer és a Schmitz Cargobull, valamint a Bosch, a Schaeffler és a Continental képviselteti magát.
Témanapok és szakkonferenciák
Újdonság a teherszállító kerékpárok megjelenése, amelyeket egy „teherbicikli tanfolyamon” lehet kipróbálni. Emellett több mint 60 haszongépjárművet lehet tesztelni. Az autóbuszok is a középpontban állnak, bemutatják a hidrogéntöltő állomásokat és a szállító robotokat. Az IAA Transportation négy tematikus napot és számos szakmai konferenciát is kínál.
Alapvetően az iparág továbbra is optimista, és továbbra is jelentős befektetéseket hajt végre az alternatív hajtásokba és a digitális technológiába – mondja Müller. "A kihívások azonban jelenleg sokkal kiterjedtebbek. Sok cég szeretne például lényegesen több árut a sínekre helyezni." A vasúti forgalomban viszont gyakran vannak kapacitás szűk keresztmetszetek. A tartós koronaveszély további veszélyeket jelentett az egész logisztikára nézve.
Két évvel ezelőtt az IAA haszongépjárművet törölték a járvány miatt.
Aggódás a drága energia miatt
Az energiaárak emelkedése azonban különösen megterheli a vállalatokat. Véleménye szerint a szövetségi kormány legutóbbi segélycsomagja nem elegendő, mondta Müller: "Aggodalommal tölt el bennünket az áram és a gáz kérdése." Most fontos mindent megtenni annak érdekében, hogy „a lehető legtöbb energiát vigyük a piacra”. Emellett csökkenteni kell az áramadót.
A VDA csökkentette piaci várakozásait. Németországban jóval a korona előtti szint alatt van a nehéz haszongépjárművek új regisztrációja – hangsúlyozta Müller. Az USA esetében a szövetség 2022 egészére 5 százalékról 2 százalékra mérsékelte a növekedési előrejelzést, Kínában pedig 20 százalék helyett akár 35 százalék is lehet a mínusz. Európában enyhe, 5 százalékos növekedést feltételeznek.