Ford haszonjárművek

Hatótáv-bajnok: Ford Transit PHV

2019.11.06.

Elektromos könnyű haszonjárművel fuvarozni bizonyos körzetekben már nem opció, hanem előírás. Belvárosban, gyalogos zónában, lakóövezetben egyre kevesebb létjogosultsága van légszennyező, motorzajt keltő teherautónak. Csak hát a hatótáv… Állandóan ott lebeg a sofőr feje fölött az akku lemerülésének Damoklész-kardja. Ennek a lehetséges kellemetlenségnek a kiküszöbölésére hozta ki a szegmensben elsőként a Ford a Transit konnektoros hibrid (plug-in hybrid vehicle – PHEV) változatát, amelyet a svédországi nemzetközi sajtóbemutatón próbáltam ki hosszabban.

Hajtóműve meghökkenést válthat ki a nagyobb méretű dízelmotorokhoz szokott emberből: a géptető alatt pöttöm, 1,0 literes EcoBoost benzines turbómotor dolgozik – gondosan titkolják, hogy a 100 vagy a 125 lóerős, netán egy harmadik kivitel. Semmiféle kapcsolata nincs a jármű kerekeivel, csupán generátort forgat, amely a 13,6 kWh-s, 137 kilós lítiumion-akkut tölti. Az első kerekeket 92,9 kilowattos (126 LE) villanymotor hajtja. Ez a kombináció, gyári adat szerint, 56 kilométeres hatótávot tesz lehetővé zéró emisszióval, azaz tisztán elektromos üzemben, illetve 500-at, ha beléphet a benzinmotor is. Ilyenkor az NEDC szabvány szerint mérve 2,7 liter/100 km a hivatalos benzinfogyasztás. Az efféle adatok mindig ingert keltenek bennem egy kis utánaszámolásra: ha azt az 56 kilométert egy óra alatt tesszük meg villanymotorral, akkor folyamatosan 13,6 kilowattot, azaz 18 lóerőt vehetünk igénybe, ami elég kevésnek tűnik egy 1130 kilogramm hasznos terhelésű, hat köbméteres rakterű jármű valamennyire is élénk mozgatásához. Alighanem a realitásoktól elég távol álló NEDC mérési ciklusnál van a kutya elásva, szóval tessék a számokat némi fenntartással kezelni.

Érdekes újdonság a geofencing funkció: GPS-rendszerével a jármű ismeri saját pillanatnyi helyzetét, és automatikusan átvált elektromos üzemmódra, mihelyt védett zónához ér. Szép az is, hogy 160 ezer kilométeres garanciát adnak az akkumulátortelepre. Külön kérdés a töltőhálózat elérhetősége. Egy konkrét területen csak elvi jelentőségű, hogy harminc országban 118 ezer töltőpont várja a konnektoros hibridet, de a gyakorlati keresgélést megkönnyíti a Ford okostelefonos alkalmazása, amely odavezet a legközelebbihez, és használható fizetésre is.

Szóval konnektoros hibrid. Kétféle konnektorról lehet töltőáramot vételezni: 240 voltos, 10 amperes háztartásiról 4,3 órát vesz igénybe a teljes töltés, illetve professzionális 2 AC töltőről, 2,7-et. Valószínűleg lesznek üzemeltetők, akik egyáltalán nem, vagy csak időnként élnek e lehetőséggel, és többnyire a benzinmotorra bízzák a dolgot. Nekik jöhetnek különösen jól a menetpróbán szerzett tapasztalataim.

Stockholm környéki országutakon, és a várost átszelő többsávos pályán mentünk jó sokat, a raktérben műterheléssel. Négyféle menetprogram közül lehet választani. Az EV Auto (elektromos, automatikus) algoritmusa az energiaszintet és a forgalmi helyzetet figyelve indítja be, vagy állítja le a hatótáv növelő benzinmotort. Az EV Most azt jelenti, hogy most azonnal váltsunk át villamos hajtásra; a benzinmotor csak akkor jár, ha kritikus érték alá merült az akku. EV Később módban a rendszer iparkodik kímélni az akkut, hogy később rendelkezésre álljon. Végül az EV Töltés a minél gyorsabb akkutöltésre helyezi a hangsúlyt.

Mikor beültem a Transitba, az előttem próbálók már gyakorlatilag nullára merítették le az akkumulátort, miközben az átlagfogyasztás 2,5 liter per száz kilométer volt. Pazar! Villanyautózni viszont egyelőre nemigen lehet, de semmi baj, az EV Töltés módot választom, beindul és dolgozik az EcoBoost, halkan és szépen haladok, simán tartom a forgalom ritmusát, előzök is néha, a kocsi fickósan veszi az emelkedőket – és közben, szép lassan, kúszik felfelé a töltöttség-jelző műszer mutatója. El is érte az ¼-es értéket, csak hát közben a fogyasztás felment 11 literre, nagyjából egy dízeles Transiténak másfélszeresére, kétszeresére. Hűha… Átváltottam EV Auto módra, így már mind a két érték süllyedni kezdett.

Milyen következtetéseket lehet mindebből levonni? Először is azt, hogy működik a rendszer. Tényleg nem kell lemerüléstől félni, akár töltjük konnektorról az akkut, akár nem, van egy megfelelő hatótávú teherszállítónk, amely benzinnel időnkét megtankolva akár kimegy a világból. Ráadásul közben képes szakaszokat nagyon kis, vagy éppenséggel nulla emisszióval megtenni, tehát legálisan hajthat be érzékeny, védett zónákba, és automatikusan ügyel, hogy ezek határán belül tisztán elektromosan haladjon.

Másodsorban azt, hogy csodák nincsenek: ha egyedüli energiaforrásként, jól megdolgoztatjuk a benzinmotort, akkor bármily kicsi is az egyliteres EcoBoost, jócskán tud fogyasztani. Konnektorról elektromos energiát vételezve annak az árát kell belevonni a gazdaságossági számításba. Itt már messze nem olyan egyszerű a helyzet, mint a dízelmotoros furgonokkal, kétféle tarifát, többféle üzemmódot és védett, illetve nem védett területek adott arányát mérlegelve döntheti el valaki, hogy ebben a Transitban, vagy egy másik verzióban találja meg a vállalkozásához legillőbbet.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.02.18
Egy most közzétett reprezentatív felmérésben a válaszadók 74,7 százaléka, vagyis 32,7 millió olasz....
2020.02.18
Az Autostat jelentése szerint 159 405 darab prémium kategóriájú autót értékesítettek Oroszországban....
2020.02.18
Januárban csökkent a forgalomba helyezett új személygépkocsi száma az Európai Unióban éves....
2020.02.18
Valentin Dubinin Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.02.18
Összesen 833 alkalommal állapítottak meg jogsértést a rendőrök a buszok és teherautók egyhetes....
2020.02.18
Az autógyártói kereslet növekedése miatt február közepén már csaknem 12 ezer dollárba került egy....
2020.02.18
A martorelli SEAT üzem jól halad azon célkitűzése felé, hogy fenntarthatóbb, digitalizáltabb és....
2020.02.18
A világ és Magyarország autóipara, a nemzetközi és hazai autósport egyre többször, egyre aktívabb..
2020.02.18
Kettős AUTOBEST-siker az Opelnek: a tegnapi díjátadón, Mainzban, Michael Lohscheller elnök-....
2020.02.18
– Saját termelési helyszínein is intenzíven halad az Audi teljes egészében szén-dioxid-semleges....