légkondicionálás

Házi klímát autóba!

2025.06.02.

Háztartási klímát szereltek be egy kisbuszba, s az ötlet viharos reakciókat váltott ki a közösségi médiában: egyesek dicsérték a találékonyságot, mások komoly kételyeket fogalmaznak meg a telepítés biztonságával és jogszerűségével kapcsolatosan.

Történt mindez egy Chervolet Damas hétszemélyes kisbusszal, mégpedig Üzbegisztánban, ahol nyáron a hőmérséklet általában meghaladja a negyven fokot.

A tulajdonos egy szabványos háztartási klímaberendezést szerelt fel a kisbusz hátsó ajtajára, a beltéri egységet pedig belül erősítette fel a tetőlemezre, a jármű csomagtartója felé, a hátsó üléssör mögé. 

A fotókból és az avtoelon.uz üzbég szakportál beszámolójából ítélve a klíma működőképes, hűsíti az utasokat a tűző napon is. A levegő hőmérsékletét a műszerfalon elhelyezett tekerentyűvel lehet szabályozni. Szigorú "hadititok", hogyan oldotta meg a betápot.

Ésszerű magyarázat van arra, hogy erre a megoldásra miért volt szükség. Nyomós érv az, hogy az autóban nem volt gyárilag beszerelt klíma.  Az Üzbegisztánban gyártott Damas kisbuszokba ugyanis nem tesznek klímát, hiába a negyven fokos meleg. Egykoron tettek, de mivel az autó mindössze 38 lóerős, 0,8 literes motorral van felszerelve, az autós klíma túl sokat vett el az amúgy is harmatgyenge teljesítményéből, erősen rontva a dinamikáját. De eleve a klíma sem volt olyan hatékony, mint a modern autóké. A vásárlók ezért zömében olyan autót választottak, amelyben nem volt légkondicionáló, és emiatt egy idő után maga a gyártó sem tett bele ilyen berendezést.

A hátsó ajtóra szerelt házi klímaberendezések más autókban is feltűntek, és ezek a „kézimunkák” mégiscsak arról tanúskodnak, hogy igény lenne klímakomfortra a világ egyik legforróbb országában.

A Damas minibuszt 1991 óta gyártják Üzbegisztánban, a jármű gyakorlatilag kópiája az 1985-ös Suzuki Everynek. Eleinte Daewoo Damas néven futott, de miután a GM megvette a Daewoo-t, az autó Chevrolet Damas lett. A minibusz teherbírása 560 kilogramm, az ülések 2+3+2 séma szerint vannak elrendezve. A hajtómű hosszirányban, a karosszéria elülső részén, a padló alatt található, a hajtás a hátsó kerekekkel történik. Az autót kisbuszos és platós változatban forgalmazzák, és egyes hírek szerint jövőre kínai bőrbe fogják bújtatni.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
Előbb kerülnek veszélybe, mint iskolába: a német kutatás azt mutatja, hogy az iskolák döntő....
2025.12.12
Tovább bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI Magyarország és az E.ON Drive....
2025.12.12
A Peugeot ezzel az autóval új színt hozott a palettára.   ..
2025.12.12
Továbbra is Mohammed ben-Szulajem a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke: az emirátusokbeli....
2025.12.12
A logisztika nem csupán szállítás, hanem összetett, valós idejű döntések hálózata – mondja Berta....
2025.12.12
Elárverezik a svéd autóipari és biztonságtechnikai cég, a Holmbergs Safety Systems gyárát - írja az....
2025.12.12
2025 végére is stabilan tartja pozícióját a Suzuki Vitara és az S-Cross a kompakt SUV szegmensben,....
2025.12.12
Bár pályafutása utolsó évét kezdi, 2026-ban félelmetesen erős nyolchengeres motorral szerelik a....
2025.12.12
Kicsi és szép: az elektromos miniautók uniós piaca 7 éven belül 125%-kal fog növekedni. Íme, miért....
2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....