járműtörténelem

Hét évtized: elnyűhetetlen kerékpár dinamókat gyártott egykor a Bosch

2020.10.30.

Több mint 70 éves is lehet az a Bosch dinamó, ami még ma is hibátlanul szolgál egy szegedi biciklin. Szét még nem szedték, csak a forgórészt újították fel rovátkolással.

Még a járvány első hullámában, tavasszal figyeltem fel az öreg Bosch dinamós biciklire Szegeden, a petőfitelepi hentes előtt, volt időm jól körbenézni, olyan sokan vártunk a sorunkra, hogy bejussunk. Akkoriba nagyon (fel)vásárolt a nép.

Tóth Gyula a napi használatú, öreg dinamós biciklivel.

– Mindenben szeretem a régi és jó állapotú szerkezeteket, van otthon egy kézzel nyomkodós, elem nélkül működő Philips dinamós zseblámpám. Ma is üzemel, felvillantja az izzót, a probléma inkább az, hogy égőt nem lehet már hozzá kapni sehol – mondja Tóth Gyula hentes. Utánanéztünk, a katonai zsargonban a működtetése során kiadott, dorombolásra hasonlító hang miatt „knijpkat” néven emlegették a szerkezetet.  

Hollandia német megszállását (1940) követően a Wehrmacht megrendelésére, a Philips eindhoveni gyárában kezdtek egy olyan kisméretű, strapabíró, elem nélkül működő zseblámpa kifejlesztésébe majd gyártásába, amely megoldást jelentett a mindennapos áramkimaradások idején. 1942-ben szabadalmaztatták, de már 1941-től gyártották. A dinamós lámpát széles körben használták a német hadseregben, a szárazföldi csapatok mellett, a légierőnél és a tengerészetnél is rendszeresítették.

Bosch dinamó a biciklin és egy olvasható feliratú a világhálón.

– Legalább 20 éve kaptam egy barátomtól az öreg Bosch dinamót, rögtön azután, hogy megvette a mórahalmi kirakodóvásárban. Tudta, hogy érdekelnek a régi, de működő szerkezetek, tőle kaptam a lámpát is, ami ugyan nem Bosch gyártmányú, de nagyon régi és „kompatibilis” a dinamóval. Két izzó is van benne, mondhatni, távolsági fényt is tud – magyarázza a műszaki régiséggyűjtő.

A dinamó gumiabronccsal érintkező forgórészét újból kellet a rovátkolni, hogy ne kelljen túl erősen odanyomni a kerékhez, mert akkor már nehéz a hajtás és fogja is a dinamó a gumit. Azóta is működik, hétköznapi használatban van, kipróbáltuk közösen is, szépen felvillant az izzó az első lámpában, miközben a hátsóra is jutott elektromos energia.

Működik!

- Pontos gyártási évszámot nem sikerült kideríteni a 6 voltos és 3 wattos dinamóról, de második világháborús lehet, vagy nem sokkal azután készülhetett – mondja Tóth Gyula, hozzátéve, a lámpa az magyar, az öregektől tudja, hogy a 60-as évekből származik. Bár felirat nincs rajta, többen is ráismertek gyermekkoruk lámpájára. Maga a hordozó bicikli nem olyan nagy szám, de azért kerékpárból is van szóra érdemes a gyűjteményében.

– A Túra Csepel a ’70-es évek elején készült, állítólag ez az első, már nem fa markolatú kormányos kivitel. A nép csak nagy seggűnek hívta a valóban méretes és masszív csomagtartóra utalva, ami ugyancsak eredeti a kerékpáron – mondja a hentes. Nem makulátlan veterán jármű, mert a hajtását felújították, így abban már 20 esztendeje szolgál egy hétsebességes agyváltó.

Előtérben a csavarral állítható fékrúd, hátul a méretes csomagtartó.

A Vajdaságból származó biciklire valaki anno felszerelt egy Bosch dinamót és lámpát, mindkettő ma is hibátlanul működik, bár messze nem olyan idősek, mint a másik kerékpáron szolgáló szerkezetek. A dinamó egészen biztosan fiatalabb, a szépen krómozott, ma is hibátlan lámpa pedig kortalan. Az utóbbiban még az eredeti, Bosch üveg szolgál, de a lámpán is ott a jól olvasható felirat éppen úgy, mint a dinamón.

Párosan szép az élet: Bosch dinamó és lámpa.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.12.03
1920-1930. Tündöklés és bukás. Újabb érdekességgel jelentkezünk, hogyha már a koronavírus először....
2020.12.03
Jia Meng Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára....
2020.12.03
Nem kell elfogadni, hogy évente hatszázan halnak meg Magyarországon közlekedési balesetben - mondta....
2020.12.03
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) külön engedélyének köszönhetően részt vehet a fiatal Forma-1....
2020.12.03
Nem véletlen, hogy a Teslát még csak meg sem említi a Daimler vezérigazgatója, hiszen az európai....
2020.12.03
Egyedülálló hidat építettek indiai szakemberek egy forgalmas főút fölött, hogy segítsenek a....
2020.12.03
A Rail Cargo Hungaria 1,5  milliárd forintot meghaladó értékű beruházással lecseréli vagonjainak....
2020.12.03
Rekordszámú elődás, nemzetközi szinten is értékes kutatási eredmények hangzottak el az autonóm....
2020.12.03
Sipőcz Győző, a Goodyear Hungary Kft. kelet-európai kiskereskedelmi operatív vezetője váltotta a....
2020.12.03
Gyászos a mai nap mérlege közlekedésbiztonsági szempontból. A BM Katasztrófavédelmi....