WRC

A hétvégén indul a WRC, Tänak új csapatban védené meg a vb-címét

2020.01.22.

2020-ban sok változás lesz a rali-világbajnokságon tavalyhoz képest a csapatokat és a versenynaptárt tekintve is. Az első verseny hagyományosan a Monte Carlo-rali lesz, ahol kiszámíthatatlan körülmények várják a pilótákat.

Seb Ogier teszt közben

A tavalyi szezonzárónak szánt Ausztrál-rali törlése miatt a szokásosnál hosszabbra nyúlt a téli szünet a rali-világbajnokságon, az októberi Katalán-rali óta először január végén csapnak majd össze a világ leggyorsabb versenyzői, hogy lezárt közutakon mérjék össze a tudásukat. Fontos változás lesz idén, hogy kikerült a WRC versenynaptárából Korzika, Spanyolország és Ausztrália, a helyükre viszont érkezett Kenya (Szafari-rali, július), Új-Zéland (szeptember) és Japán (november).

Az idei versenynaptár

Rögtön egy igen nehéz versennyel indul a szezon, az 1911 óta megrendezett Monte-Carlo-ralin ugyanis száraz aszfalttól a vizes, havas, jeges burkolatig bármi elképzelhető, akár egyetlen gyorsasági szakaszon belül is. Ez elsősorban a gumiválasztás miatt szokta feladni a leckét a pilótáknak, mindig meg kell találni a legjobb kompromisszumot.

Az idei verseny Monaco luxusjachtoktól zsúfolt belső öblétől indul január 23-án, csütörtökön, és az eredményhirdetést is itt tartják három nappal később, vasárnap délután. Rögtön a rajtceremónia után két nehéz, éjszakai gyorsasági várja a versenyzőket, ezek közül az első (Malijai – Puimichel) 1994 óta először szerepel a programban, vagyis mindenkinek új lesz.

Az idei Monte-Carlo-rali útvonala

Pénteken, a Gap (Sébastien Ogier szülővárosa) környékén rendezett napon is lesz új gyorsasági, a többi szakasz megegyezik azokkal, ahol tavaly menni kellett. Vasárnap a verseny végeredménye a legendás Col de Turini és a La Cabanette-Col de Braus gyorsaságikon fog eldőlni, utóbbi lesz a Power Stage, vagyis itt bónusz pontokat gyűjt majd az öt leggyorsabb pilóta.

A világbajnok is csapatot váltott

Kívülről alig változott a Hyundai i20 WRC

A holtszezon legizgalmasabb történése az volt, hogy a friss világbajnok Ott Tänak otthagyta két szezon után a Toyotát, és átszerződött a Hyundai-hoz. Érdekesség, hogy lemondott arról a jogáról, hogy a bajnoknak járó 1-es rajtszámmal versenyezzen, inkább megtartott a bevált 8-ast. Lesz nyomás az észt pilótán, mert ezúttal neki kell majd megvédenie a címét, ráadásul az elmúlt három évből három dobogós helye van Monte-Carlóból, de győznie még sosem sikerült itt.

Ott Tänak a Hyundai-ban

„Talán a legnagyobb kihívást jelentő versennyel indul a szezon, trükkös körülmények lesznek. Hogy még nehezebb legyen a dolgunk, idénre csapatot is váltottunk, így még az autóhoz is hozzá kell majd szoknunk, és a csapatba is be kell illeszkednünk” – nyilatkozta Tänak. „Volt egy kis időm, hogy hozzászokjak új otthonomhoz, a Hyundai Motorsporthoz, ahol nagyon meleg fogadtatásban részesültem. Máris úgy érzem, jó irányba tartunk. A csapat már bizonyított a tavalyi konstruktőri vb-cím megszerzésével. Nagyon kedvezőek az első benyomásaim az autóval kapcsolatban, biztos vagyok benne, hogy harcban lehetünk majd vele az egyéni vb-címért is” – tette hozzá.

Thierry Neuville (jobbra) és Nicolas Gilsoul, a navigátora

Rettentő erős belső konkurenciája lesz az aktuális világbajnoknak Thierry Neuville személyében, aki öt (!) második hely után idén már nagyon megszerezné első világbajnoki címét. „Motiváltan vágunk neki a 2020-as szezonnak a tavalyi konstruktőri vb-címmel a zsebünkben. Eltökéltebbek vagyunk, mint valaha, hogy ezúttal az egyéni címet is elhódítsuk. Már megmutattuk, hogy milyen gyorsak, egyenletesek és alkalmazkodó-képesek vagyunk, ha új kihívások érnek minket. Ki akarjuk hozni a legtöbbet az évek alatt felhalmozott tapasztalatunkból, az egész csapatnak a kemény munkát egy kettős világbajnoki címmel szeretnénk meghálálni” – nyilatkozta Neuville. „A Monte egy nagyon nehéz verseny, ahol a gumiválasztás kritikus fontosságú. Sok lesz a bizonytalan tényező, nagyon jó itinerre van szükség, és pontos információkra az időjárást kémlelő csapattagoktól”- tette hozzá a belga.

Sébastien Loeb

A két teljes szezont futó sztár mellett a harmadik Hyundai i20 WRC-n továbbra is Dani Sordo és Sébastien Loeb osztozik majd, előbbi 8, utóbbi 6 versenyen áll majd rajthoz, Monte-Carlóban a francia kap lehetőséget, mivel már hétszer győzött itt korábban (igaz, utoljára 2013-ban). „Tavaly nagyon élveztem az első szezonomat a Hyundai csapat színeiben. Év közben sikerül némi javulást elérnünk, ami remélhetőleg előny lesz a 2020-as szezonban is. Van egy két érdekes verseny idén, már alig várom a klasszikus helyszíneket és az új kihívásokat” – nyilatkozta Loeb. „Monte-Carlóban az a kulcs, hogy be kell állni egy olyan ritmusra, ami már gyors, de még nem jár túlzott kockázatvállalással. Ehhez a versenyhez ésszel kell hozzáállni, nem lehet csak padlógázzal menni, az embernek gondolkodnia is kell” – tette hozzá a kilencszeres világbajnok.

Csupa új pilóta a Toyotánál

Új pilóták, de régi vezetők és autó a Toyotánál

A Tommi Mäkinen vezette gyári Toyota Gazoo Racing csapat teljesen új felállással kezdi a 2020-as szezont, egyetlen tavalyi páros sem maradt az alakulatnál. Idén a legjobb eredményeket a hatszoros világbajnok Sébastien Ogier-től kell várni, akinek lehet, hogy ez lesz az utolsó szezonja a WRC-ben. A francia a Citroënt hagyta ott a japánok kedvéért, feltett célja, hogy három különböző márkával tudjon világbajnoki címet szerezni, ebből kettő már megvan neki (VW, Ford).

Sébastien Ogier és Julien Ingrassia

„Nagyon izgatott vagyok amiatt, hogy az első versenyemre készülhetek a Toyota Yaris WRC-vel. Minden autónak más a karakterisztikája, beletelik pár kilométerbe, amíg megismerjük őket, de eddig a tesztek jól mentek. Harcolni akarunk a hetedik vb-címünkért idén, szerintem ezzel az autóval jók az esélyeink. A Monte-Carlo-rali egy olyan verseny számomra, amely különleges érzelmekkel jár együtt. Emlékszem, amikor nézőként a 90-es évek végén láttam, hogy Tommi milyen sokszor tudott itt győzni – ő volt az első példaképem a pilóták közül. Most azonban már nekünk Juliennel is szép eredményeink vannak, azonban minden évben egyre nagyobb a nyomás, hogy folytassuk a jó sorozatot. Nagy kihívás ez, de én élvezem” – nyilatkozta Ogier.

A 2020-as Toyota Yaris WRC

A francia mellett az egyszeres futamgyőztes, M-Sporttól átigazolt Elfyn Evanstól is jó eredményeket lehet várni, a 31 éves brit ugyanis már bizonyította sebességét aszfalton és murván is, ráadásul elég sok tapasztalattal rendelkezik. „Ez az első alkalom a karrierem során, hogy csapatot váltottam, de mindenki barátságosan fogadott, és az autóban is kényelmesen éreztem eddig magam a teszteken. Decemberben vezettem először a Yaris WRC-t, és elég gyorsan sikerült összemelegednünk, jó érzésem volt benne és megjött az önbizalmam is” – nyilatkozta Evans.

Elfyn Evans és Scott Martin

A két rutinos versenyző csapattársa a harmadik autóval az a Kalle Rovanperä lesz, akit a magyar nézők is ismerhetnek, mivel tavaly nem csak a WRC2 világbajnokságot nyerte meg egy Skoda Fabia R5 Evóval, de az év végi Szilveszter-ralit is a Hungaroringen. 19 éves korával a finn lesz minden idők legfiatalabb, teljes szezont futó gyári versenyzője a rali-világbajnokságon.

Kalle Rovanperä és Jonne Halttunen

„A Monte-Carlo-rali különleges esemény lesz számomra. Nagy lépés az R5-ös autó után a WRC, sokkal több a lóerő és a leszorítóerő, de eddig nem találtam nehéznek a Yaris WRC vezetését a teszteken. Persze még sokat kell tanulnom, szerintem beletelik majd pár versenybe, hogy adaptálódjak a kocsihoz és ahhoz, ahogy a dolgok működnek ennél a csapatnál. Máshogy kell tekintenem a szezon elejére, mint a többi részére, remélem, meglesz a türelmem hozzá. Nem Monte-Carlo a legkönnyebb hely elkezdeni versenyezni egy új autóval és új csapattal: az időjárás változékony, és nem lehet mindig az ideális gumival menni. Nagy kihívás lesz számunkra, remélem, célba tudunk érni” – nyilatkozta a szupertehetségnek tartott fiatal tinédzser.

Két finnel és új festéssel készül az M-Sport

A Ford idei, kék-fehér festése a 90-es években futott Escort RS Cosworth-t idézi

A mezőny másik két finnje az M-Sportnál versenyez idén. Esapekka Lappi a Citroën tavalyi, váratlan kiszállása után megragadta az egyetlen esélyt, hogy a csúcskategóriában maradjon, és elfogadta Malcolm Wilson ajánlatát. A 2017-es Finn-rali győztese Evans helyére érkezett a csapathoz, ahol a továbbfejlesztett, új festésű Ford Fiesta RS WRC-t fogja vezetni.

Jobbra: Teemu Suninen, Esapekka Lappi és Richard Millener csapatfőnök

„Tudjuk, hogy jött volna néhány aero-fejlesztés a Citroën C3 WRC-hez, amitől gyorsabb lett volna, de aszfalton akkor is küszködtünk volna vele. Biztos vagyok benne, hogy idén jobb tempóra leszünk képesek az M-Sporttal. Nekem eddig tetszik a Fiesta RS WRC, kényelmes és könnyű vezetni. Nagyon jól tartja kanyarban a kijelölt ívet, egy ideje már nem éreztem ilyet versenyautóban. Kiszámíthatóan viselkedett a sárfelhordásokon is, nem voltak kellemetlen meglepetések” – nyilatkozta Lappi. „Tavaly nem mentem túl jól a Montén, de két éve a negyedik helyen álltam az utolsó gyorsaságiig. Szerintem reális esélyünk van egy jó eredmény elérésére még akkor is, ha jobban meg kell ismernünk az autót. Mindenesetre több az önbizalmam, mint tavaly ilyenkor” – tette hozzá.

Teemu Suninen

Teemu Suninen, a másik finn a második teljes szezonjára készül a WRC-ben az M-Sport csapattal. Tavaly még nem sikerült dobogóra állnia a szezonban, de ha kijött neki a lépés, ígéretes időket futott a Fiesta WRC-vel. „Már nagyon várom ezt a szezont, szerintem Esapekka és én remekül kijövünk majd, és jól tudunk majd együtt dolgozni. Nagyon hasonló beállításokkal mentünk a teszteken, úgy néz ki, mindketten azonosa irányba szeretnénk tartani a fejlesztésekkel. Aszfalton jól megy majd a kocsi, de az árnyékos, jeges részeken a tapasztalatomra kell majd hagyatkoznom. Már negyedszer indulok Monte-Carlóban, kezdem egyre jobban kiismerni ezt a versenyt” – nyilatkozta Suninen.

Pár verseny múlva új motort kap a Fiesta, amitől sokat vár a csapat

A szezon első kilenc versenyén a két finn csapattársa lesz az M-Sportnál a brit Gus Greensmith, így tavalyhoz képes többször láthatunk majd három Fordot a pályákon. Viszont hiányozni fog a mezőnyből a rutinos és gyors Andreas Mikkelsen és Kris Meeke. Utóbbinak a Toyota csak tartalék versenyzői állást kínált idénre, és a japánok a szintén gyors Jari-Matti Latvalától is megváltak, azonban a finn sztár egy privát csapattal 5-6 versenyen azért indulni fog egy Yaris WRC-vel, elsőként Svédországban. Hozzá hasonlóan a fiatal Kacuta Takamotót is láthatjuk majd néhány versenyen egy másik Toyota volánjánál.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.02.18
Valentin Dubinin Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.02.18
Összesen 833 alkalommal állapítottak meg jogsértést a rendőrök a buszok és teherautók egyhetes....
2020.02.18
Az autógyártói kereslet növekedése miatt február közepén már csaknem 12 ezer dollárba került egy....
2020.02.18
A martorelli SEAT üzem jól halad azon célkitűzése felé, hogy fenntarthatóbb, digitalizáltabb és....
2020.02.18
A világ és Magyarország autóipara, a nemzetközi és hazai autósport egyre többször, egyre aktívabb..
2020.02.18
Kettős AUTOBEST-siker az Opelnek: a tegnapi díjátadón, Mainzban, Michael Lohscheller elnök-....
2020.02.18
– Saját termelési helyszínein is intenzíven halad az Audi teljes egészében szén-dioxid-semleges....
2020.02.18
A Toyota C-HR azon kevés szubkompakt szabadidőjárművek egyike, amelyek összkerékhajtással is....
2020.02.18
A Volkswagen a Genfi Nemzetközi Autószalon március 5-15 közötti közönség-napjain ünnepli a Golf GTD....
2020.02.18
ŠKODA ENYAQ: ez a ŠKODA első tisztán elektromos hajtásrendszerű SUV-modelljének neve, amely már a....