tesztelés

Hibrid vagy dízel? - Lexus UX hibrid v. BMW X1 dízel

2019.12.06.

Vajon melyik jobb? A környezetbarát zöldként reklámozott UX 250h 4WD jelű hibrid Lexus, vagy a sport activity vehicle néven aposztrofált BMW X sorozat belépő modellje, a dízeles X1Drive20d? Előrebocsátom, egyik jobb, mint a másik, elvégre élvonalbeli gyártmányokról van szó. A tekintélyes amerikai Consumer Report nemrég a Lexust hozta ki a legmegbízhatóbbnak, (listája szerint a BMW csak a hatodik). A csúcstechnikák ellenére azonban nem minden hibátlan – hangsúlyozva, hogy minden tárgyszerűség ellenére ez a menettudósítás jobbára szubjektív.

Szerző: Heimer György

Orsó és vese hűtőrács

BMW X1

Mindkét négykerekű a manapság különösen népszerű prémiumos kompakt luxusterepjárók (suv) ligájában hajt, ahol rajtuk kívül az Audi Q2/3, a Mercedes GLA, a Jaguar E-Pace vagy a Volvo XC40 is ott tapossa egymást, nem is említve a tucatnyi hasonló tömegmodellt. A Lexus UX vadonatúj, az év elején került piacra, a közel tíz éves BMW X1 legutóbbi ráncfelvarráson átesett változata nyárúton vett értékesítési rajtot. Az UX formanyelve – csakúgy, mint nagyobb testvérei, az NX, vagy az RX – merész, azonnal kitűnik a mai egyenkarosszériák sokaságából. Jószerivel nincs rajta egyetlen lemezdarab valamilyen hajlítás, görbület nélkül. Elől itt is a Lexusok orsóformájú hűtőrácsa díszeleg a nyílveszőre emlékeztető ledes lámpatestekkel. A világítás hátul is látványos dizájnelem, izzó vörös fénycsík köti össze a két stoplámpát. A búrák szögletes kiképzése ugyanakkor nemcsak formai játék: a Lexus brosúrája szerint állítólag hozzájárulnak a kocsi aerodinamikájához. A karosszéria oldala is „girbegurba”, lent pedig a fekete műanyaggal borított kerékjáratok ugyancsak szögletes ívei fokozzák a formabontó dizájnhatást. Ehhez képest a BMW suv formája konzervatív, a márka terepes X sorozatának vonalait követi, de minden arányos, harmonikus. Az újrafazonírozás részeként elől méretes lett a márka nagyságát hirdető veseformájú kettős hűtőrács és újak az összehúzott szemű (adaptív) fényszórók is. A hátsón is igazítottak, divatosabbra vették a csomagtartó-ajtót, feltűnőbbre a sportosságot domborító dupla kipufogóvégeket.

Prémiumos enteriőr – némi szűkösséggel

Lexus UX hibrid 

Mindkét kocsibelső prémiumosan pazar, ahogy mondani szokták a felhasznált anyagok minősége, kidolgozása ízléses és kifogástalan, Jó végigtapogatni a kezelőszerveket a kilincsektől a legapróbb beállító gombokig, a bőrborítások varratain sehol egy öltéshiba, a kárpitelemek mindenütt ”vinkliben, passzentosan” a helyükön, ahogy kell. Elől az ergonómia rendben, egy sor segédeszköz segíti a kényelmes elhelyezkedést. Így például az UX-ben, Luxury felszereltségi szinten, elektromotoros gombnyomással állítható a kormányoszlop magassága, a BMW-ben pedig ugyancsak gombnyomásra felpumpálható az üléstámla keménysége, s a praktikus, flancos extrák sora mindkét jármű esetében még hosszan sorolható. Bár a kocsik műszerfali dizájnja alapvetően eltér egymástól, annyiban megegyeznek, hogy a színes információs-szórakoztató kijelző középen, a műszerpult tetején kapott helyett. Az UX-ben – akárcsak a többi Lexusban – a vezető ülés melletti konzolon kialakított egérpadról irányíthatóak az infotaintment szolgáltatások, de meglehetősen szerencsétlenül, mivel újhegyes tapizásra a kurzor nyílhegye ide-oda ugrál a képernyőn. Ezzel szemben a BMW féle, iDrive-nak nevezett korong forgatásával precízen pásztázható a menürendszer. Szokatlan elrendezésnek tűnik UX-ben, hogy a médiavezérlő „kilóg” a vezető melletti kartámaszból, míg a bajor tervezők ott hagyták a rádió kezelőgombjait a műszerfalon. És ugyanígy az X1-ben maradt a két kerek analóg óra (a nagyobb BMW típusokban már digitális ez a műszerfali egység): az egyik a sebességet, a másik fordulatszámot mutatja, az utóbbiban pedig alul – ugyancsak BMW hagyományok szerint – egy vörösen mozgó ív tudósít a pillanatnyi fogyasztásról. A Lexusban színes tft óraegység tudósít az autó működéséről – szemüvegeseknek is olvashatóan. A grafikus adatok gombnyomásra változtathatók, így például sportmódban a sebességmérő vörösbe boruló fordulatszámmérővé változik.

Mindemellett a luxus kivitelű enteriőr sem tudja elrejteni az UX hátsó részének szűkösségét. A keskenyebb hátsó ajtókon nehézkes a beszállás, valahogy a belmagasság és az ülőlap miatt kevés a helykínálat, ha az elől ülők hátrébb tolják ülésüket, alig marad lábtér. Kategóriatársakhoz mérve a csomagtartó is kicsi, 320 literes (hátsó üléseket ledöntve 438), nem sokkal több, mint az egy számmal kisebb szupermini Toyota Yaris 272 literénél. A kivehető, necchálós kalaptartó első pillantásra szellemesnek tűnik, egy-két kacatnál többet azonban nem bír. A csomagpadló alatt találunk még ugyan tartórekeszeket, de sokat ez sem segít a hátsó fertály befogadó képességén. Az X1-ben nincsenek ilyen gondok. A háromszemélyes hátsó üléssoron két utas komótosan elfér, a csomagtartó pedig 505 liter, ledöntve pedig 1550 liter.

Hibrid vagy dízel, mindkettő csúcs

Ám a két autó közötti legnagyobb különbség az eltérő hajtásláncban mutatkozik. A Toyota-Lexus – amely az úgynevezett öntöltős hibrid erőforrások pápája és már deklarálta, hogy nem gyárt többé dízel személyautót – az UX250H típusban 2 literes, Atkinson-ciklusú benzinmotort fűzött össze elől egy elektromotorral, továbbá egy másik, hátsótengelyhez kapcsolódó elektromotor/generátor aggregáttal. Az összkerékhajtású rendszer teljesítménye együttesen 184 lóerő (135 kW), a hajtóerő egy fokozatmentes (CVT) automata sebességváltó révén jut el a kerekekig. Prospektusadatok szerint a kocsi álló rajtból 8,5 másodperc alatt van fenn százon, a végsebesség 177 km/óra, átlagfogyasztása pedig 5,3 liter. A hibridhajtás egyik nagy előnye, hogy az energia-visszanyerő fékrendszer hasznosítja a fékezéskor, lassításkor keletkező mozgási energiát, azt elektromos formában tárolja, az öntöltős hibrid, külső áramforrás nélkül, maga gazdálkodik a villamos energiával. A BMW X1 dízelesében nincsenek ilyen „trükkök”. A bajor prémiumgyártó – több más európai márkatársához hasonlóan – kitart amellett, hogy a dízeltechnikában még jócskán vannak tartalékok. Ilyen formán az X1 20D gázolajos motorral szerelt változatában a jól bevált TwinPower Turbo jelű kétliterese dolgozik, váltója az ugyancsak már más típusokban bizonyított nyolcfokozatú, kettős tengelykapcsolású automata Steptronic sebességváltó, az öszkerékhajtásról pedig a márka más modelljeiből szintén jól ismert xDrive nevű technika gondoskodik. Összehasonlításul itt is a hivatalos alapadatok: a kocsi 7,8 másodperc alatt gyorsul fel százra, végsebessége 219 km/óra, az átlagfogyasztás rubrikájában pedig 5,6-6,2 liter szerepel.

Persze a puszta számok messze nem fejezik ki a vezetés élményét. A Lexus crossoverében a személyautóknál magasabban, de az X1-hez képest alacsonyabban ülünk. Ahogy az egész autó japános finomságot sugall, úgy futóműve, kormányzása is lágy, visszafogott kanyargásra hangolt. A hibrid jóvoltából az indulás többnyire hangtalanul elektromos, majd a sebesség fokozásakor a hajtásba alig észrevehetően bekapcsolódik benzinmotor. Erőteljes gázadásra viszont az UX „felbőg”, de felhorkanását távolról sem kíséri olyan vehemens gyorsulás, jóllehet nem lassú: simán tartja az autópályás tempót. Fogyasztása ugyanakkor tényleg remek, még városi csúcsforgalomban is 5 liter alá szorítható 100 kilométerenként – igaz visszafogott gázpedálozással. Autópályán sem mondható iszákosnak az UX: amikor a benzinmotor már javában dolgozik, úgy 130-140 km/órás sebesség táján, 7,5 liter körüli értéket jelzett a műszerfali mutató.

A BMW X1 menetjellemzője pont a japán rivális ellentéte. A bajor luxusterepes sportkocsisan feszes, már-már kellemetlenül kemény. Hozza azonban a BMW sportos imidzsét: dinamikusan gyorsul, hirtelen kormánymanővereknél is úgy áll az úton, mint a cövek. Mintha nem is dízelt hajtanék. Gyors, még nagy sebességnél is csendes, s a négykerékhajtás dacára városban sem gurított le többet 8 liter gázolajnál 100 kilométerenként. Ami pedig a sokat szidalmazott dízeles emissziót illeti, erről egy ilyen tesztmenet alapján nem igen lehet adatszerű véleményt formálni. Igaz, a prospektusok szerint a zöld UX jobb CO2 értéket mutat fel, de ez a dízel bizonyára már nem olyan, mint a korábbi. Az X1-ben is ott kandikál az üzemanyagtartály beöntő nyílása mellett a nitrózus gázok és a korom megszűrésére alkalmas SCR katalizátor töltőcsonkja, s ha nem töltik utána a hozzávaló karbamidos AdBlue adalékanyagot, az elektronika letilt, a motort nem lehet beindítani.

A határ a csillagos ég

Mindkét prémium 10 millió forint felett startol, de az extrákért mélyen a zsebbe kell nyúlni. Különösen mellbevágó, hogy az alapáron mintegy 12 millió forintos dízel X1 minden autós jóval felcsicsázott tesztpéldánya már több mint 19 millióba kerül! Az UX 250H Luxury ennél szerényebb, már valamivel 16 millió felett elvihető. Így hát mindent együttvéve, aki megengedheti magának és környezettudatosan megelégszik az alacsonyabb menetdinamikával, továbbá nem annyira fontos kívánalom a hátsó helykínálat és csomagtér, annak pompás élvezet az UX. Akit viszont elfogott a suv-láz, s a családi kocsikázás mellett Suchmacher is akar lenni, annak inkább X1 való.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....
2024.03.27
Kamionnak ütközött egy kisteherautó az M5-ös autópálya 78-as kilométerszelvényénél, Kecskemét....