Gondolatjel

Hidrogén, szén nélkül

2024.05.29.

Ideális megoldás lenne az automobilizmus gondjaira a hidrogénhajtás, mert nem szennyezi a környezetet, és nyersanyaga korlátlan mennyiségben áll rendelkezésre, megújuló energiával állítható elő. Többek között a Peugeot erősen elkötelezi magát, de vannak nehézségek az infrastruktúrával

Hidrogéngázzal simán működtethető egy kissé átalakított benzinmotor, a másik lehetőség fedélzeti tüzelőanyagcellában villanyáramot fejleszteni vele. A „kipufogógáz” mindkétszer tiszta vízgőz.

Több márka szállt bele erőteljesen a hidrogénhajtásba, például a BMW, és a Toyota, valamint a Peugeot is. Az utóbbi társvállalataival megnyitotta Európa legnagyobb tüzelőanyagcella-gyártó üzemét, és határozott lépéseket tesz a hidrogén felhasználása felé is, belsőégésű motorokban. Két éve mutatta be az e-Expert Hydrogen könnyű haszonjármű szériaváltozatát, hidrogén-tüzelőanyagcellás elektromos hajtáslánccal (FCEV). Ez a jármű világújdonság. 

2022 őszén beindult a modell gyártása, dízel-, illetve villanymotoros változataival közös összeszerelő soron, és azóta növelték az üzemanyagcellás verzió gyártókapacitását, a tervek szerint idén már évi ötezer hidrogénhajtású haszonjármű készülhet. Az ezekbe beépített tüzelőanyagcellák Európa legnagyobb ilyen profilú üzemében, az egymilliárd eurós beruházással megvalósult SymphonHy gyárban készülnek. A jelenleg 16 ezer, 2026-tól 50 ezer darabos éves gyártókapacitású létesítmény eleve a francia üzemanyagcellás furgon és testvérmodelljeinek kiszolgálására jött létre. 2028-ra megépül a Symbio második üzeme, és az éves termelési kapacitás eléri a százezer tüzelőanyagcellát – 2030-ra pedig a Symbio észak-amerikai tevékenységeit is kibővítve ezt is megduplázzák.

A Peugeot és a Symbio annak idején közösen fejlesztették ki az e-Expert adottságaihoz és az ügyfélkör elvárásaihoz optimalizált hajtásláncot. A tüzelőanyag-cellás rendszerek három fő komponensből állnak, ezek egymáshoz viszonyított méretezésével pedig teljesen eltérő karakterű és felhasználási célú járműveket kaphatnak. Az egyik véglet, amikor a tüzelőanyagcella csupán hatótávolság-növelő egy nagykapacitású akkumulátor mellett; a másik, amikor épp fordítva: a hidrogénüzemű áramfejlesztő működteti a járművet hajtó villanymotort, az akkumulátor pedig csak segítőként, kiegyenlítő tárolóként vesz részt az energia áramlásában. 

A Peugeot e-Expert Hydrogenhez a középutat választották: tekinthetjük teljes értékű plug-in hibrid modellnek, amelyben a szokásos belsőégésű motor szerepét veszi át az tüzelőanyagcella. Az ülések alatti, 10,5 kWh kapacitású akkumulátor 50 kilométerre elegendő energiát tárol, s a 45 kW-os tüzelőanyagcella és a fedélzeten tárolt 4,4 kilogrammnyi hidrogén további 350 kilométeres utat tesz lehetővé. A két energiaforrás működése nem különül el egymástól, a vezérlés úgy osztja meg közöttük a munkát, hogy a lehető legjobb legyen a hatásfok. 

Ez a közepes teljesítményű (Mid-Power) konfiguráció egyrészt ideálisan alkalmazkodik a jelenlegi európai hidrogéntöltő infrastruktúra kiépítettségéhez; másrészt a komponensek méretezése révén nem tette szükségessé az akkumulátoros elektromos e-Expert jelentős átalakítását. 

Mindez összevág a Peugeot és társvállalatainak azon célkitűzésével, hogy 2030-ra európai eladásaik száz százalékát emissziómentes modellek tegyék ki. Ezt, valamint a nettó szénsemleges működés 2038-ra kitűzött céljának megvalósítását ugyanakkor más módokon is támogathatja a hidrogén.

Amint Carlos Tavares, az autógyártó-csoport vezérigazgatója a SymphonHy megnyitó ünnepségén elmondta, az emissziómentesítésben nem lehet kizárólag az elektromos hajtási alternatívákra koncentrálni. „A jövőben négy technológia között fog eldőlni a verseny: ezek a tüzelőanyagcella, az akkumulátoros elektromos járművek, a szintetikus üzemanyagok, valamint a hidrogénüzemű belsőégésű motorok” – tekintett előre, hozzátéve, hogy a lehetőségek sikere vagy kudarca nagyban múlik azok hozzáférhetőségén és megfizethetőségén.

Mivel a hidrogén-tüzelőanyagcella és a hidrogénüzemű belsőégésű motorok ugyanazt az energiahordozót használják, párhuzamos fejlesztésük és bevezetésük hosszú távon költséghatékony, praktikus alternatívát jelenthetne a benzin- és dízelmotorokkal, a hibrid rendszerekkel, valamint az akkumulátoros elektromos hajtásláncokkal szemben. Ugyanakkor ahhoz, hogy a piacra lépő hidrogéntechnológiák elérhessék a kritikus tömeget, éveken át tartó, jelentős kormányzati elköteleződésre (azaz nagy összegű kezdeményezésekre) lesz szükség – tette hozzá Tavares. Így most az autógyártóknak és szakmai partnereiknek először a politikai döntéshozókat kell meggyőzniük a hidrogénhajtás életképességéről, ehhez pedig olyan versenyképes termékekre és rugalmas kapacitású gyártó létesítményekre van szükség, mint a Peugeot e-Expert Hydrogen és a SymphonHy üzem.

Igen, itt van a kutya elásva! Az Egyesült Államokban elégedetlenek a hidrogénüzemű autók tulajdonosai, átverve érzik magukat, és pereskednek. Az előnyöket kidomborító reklámok hatására valójában szinte használhatatlan kocsikat vettek. Nem magukkal a járgányokkal van a baj, hanem a rendkívül ritka hidrogénkutakkal. Sokan elautózzák a fele hatótávot, hogy tankolhassanak, mások még több haszontalan kilométert kénytelenek megtenni. Ráadásul a kevés hidrogén-töltőállomásnál hosszú a sor, órákat kellhet várni, egy autó feltöltése eltarthat egy óráig. Mindezt betetőzi, hogy a hidrogén sokkal drágább a benzinnél. Igaza van Tavaresnek, a hidrogénmobilitás kulcsa, egyelőre Achilles-sarka – ezt kell megoldani, hogy gyakorlatban lehessen kiaknázni a tüzelőanyagcellás járművek előnyeit.   

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.08.31
A toplistát teljes egészében német prémiummárkák uralják, megközelítőleg 39 és 60 millió forint....
2024.08.31
Bringázás jogokkal, kötelességekkel, esetleg büntetéssel. ..
2024.08.31
Egy baleset miatt kidőlt fa ráesett egy nőre és lányára szombat délután Budapest 14. kerületében, a....
2024.08.31
A második generációs Ford GT és számos más Ford modell megálmodója, Todd Willing lesz az amerikai....
2024.08.31
Az első futamot a pole pozícióból rajtolva megnyerte, majd a második viadalon harmadik lett a....
2024.08.31
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője volt a leggyorsabb a Forma-1-es Olasz Nagydíj szombati....
2024.08.31
Az új verzió lesz a francia márka kínálatának csúcsán - míg a C5 X-et sem cserélik le.  ..
2024.08.31
A BMW M Visionary Materials Seat elnevezésű sportülés-koncepció ökológiai lábnyoma 90 százalékkal....
2024.08.31
A baleset a Nyíregyháza felé vezető oldalon, Kál térségében történt – írta az Országos....
2024.08.31
Lewis Hamilton autózta a leggyorsabb köridőt pénteken a Forma-1-es Olasz Nagydíj második....