Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Hogyan lehet biciklin gyereket szállítani?

2022.05.29.

Többféle ülés közül választhatunk, ha bringán szeretnénk szállítani a gyerekeket. Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk a legfontosabb típusokat és a szabályokat. 

Ha valaki elsősorban kerékpárral közlekedik, az általában akkor is ragaszkodik a biciklihez, ha időközben bővült a család. Amíg a gyerek nem tud egyedül biciklizni vagy hosszabb útra indulunk, kézenfekvő megoldás, hogy a kerékpáron szállítsuk a kicsiket. 

Amikor a kisbaba már önállóan is biztonságosan ül, vagyis 9 hónapos kora körül, már lehet vele tenni rövidebb biciklis utakat gyerekülésbe ültetve. Utána éveken át jó megoldás marad a gyerekülés, a legelterjedtebb fajták általában 20-22 kilogrammos testsúlyig, vagyis körülbelül 6 éves korig használhatók.

Mielőtt rátérnénk a különböző szállítóeszközökre, érdemes tisztázni, hogy babahordozó kendőben, kenguruban, hátizsákban és csomagtartón ülve tilos gyereket szállítani a bringán. Talán fölöslegesnek tűnik ennek a megemlítése, ám néha lehet látni olyan hajmeresztő gyerekszállítási módokat, amelyek nemcsak szabálytalanok, hanem nagyon veszélyesek is. 

Mit mond a KRESZ?

A KRESZ szerint kétkerekű biciklin csak 10 évnél fiatalabb gyereket lehet szállítani kizárólag erre a célra kialakított kerékpáros gyerekülésben. Fontos tisztában lenni azzal is, hogy aki szállítja a gyereket – vagyis a kerékpáros – 16 évnél idősebb legyen. Ez azt jelenti, hogy hiába van a családban egy nagyobb gyerek, ha nem töltötte be a 16. életévét, nem viheti bringán a kistesóját. 

Hátulra szerelt gyerekülés

Mielőtt gyerekülést választunk, el kell dönteni, hová kerüljön. A hátulra szerelhető változat a legelterjedtebb, óriási a választék, és már 20-25 ezer forintért lehet elfogadható darabokat kapni. A gyerek számára kényelmes, bár előre nem sokat lát. További hátrány, hogy a szülő nem látja a gyerekét, hátizsákot sem tud felvenni, és nagyon megváltozik a kerékpár súlypontja. Viszont az autósok jól látják, és emiatt óvatosabban előznek.

A hátulra felszerelhető biciklis gyerekülések a legelterjedtebbek

Akármilyen típust is választunk, nézzük meg, hogy az ülést fel tudjuk-e szerelni a kerékpárunkra. A hátsó gyermeküléseknél előírás a háttámla és a rögzítő szíj. Érdemes olyan keresni, melynek állítható a lábtartója, és egy pánttal rögzíteni lehet a gyerek lábát. Így nem növi ki olyan gyorsan az ülést, és a küllő sem kapja be menet közben a lábát. Praktikus választás a dönthető ülés oldalsó fejtámasszal és kapaszkodóval, mert ha menet közben a gyerek elbóbiskol, megóvjuk attól, hogy előrebukjon a feje, és esetleg gerincsérülése legyen. 

Első gyerekülés

A kormány és a nyereg közé szerelhető, kisebb teherbírású gyerekülésekből nincs akkora választék. Pedig ilyen üléssel stabilabb marad a bicikli, hiszen a plusz súly a kerékpár közepére esik, nem igazán változik a bringa súlypontja. Az is jó benne, hogy előttünk ül a gyerek, közvetlenebb vele a kapcsolat, beszélgetni is tudunk vele útközben, és ő is remekül lát. 

Egy ilyen retró gyerekülésbe legfeljebb csak a plüssmacit ültessük

Hátránya, hogy jobban éri a menetszél a gyereket – bár vannak szélvédővel felszerelt típusok is –, és előfordulhat, hogy a szülő számára kényelmetlenebb a tekerés, és csak kicsit kifordított térdekkel tud pedálozni. Azzal is számolni kell, hogy az előre szerelt gyerekülést hamarabb kinövi a gyerek: ebben a típusban csak 2-3 éves korig – 12-15 kilogrammig – szállítható a kicsi.

Gyerekszállító utánfutó

Bár Magyarországon is egyre népszerűbbek, főleg a hosszabb biciklitúrák alkalmával, a gyermekszállításra kialakított kerékpár-utánfutókban a jelenleg hatályos KRESZ szerint sajnos nem szabad gyereket szállítani. Kifejezett tiltás nem szerepel ugyan a jogszabályban, de azt meghatározza, hogyan lehet gyerek szállítani kerékpáron, az utánfutó pedig nincs a lehetőségek között.

Népszerű a gyerekszállító utánfutó, bár a KRESZ nem ismeri

Ennek ellenére rengeteg típust lehet kapni a boltokban, az olcsóbbak 50-70 ezer forintnál kezdődnek, a jobb darabokért viszont nem ritkán 200 ezer forintnál is többet elkérnek. A gyerekszállító utánfutó előnye, hogy kényelmesen elfér benne a gyerek, és akár órákat is aludhat benne, ami jól jön egy bringatúrán. Hátránya, hogy a szülő mögött, meglehetősen távol ül a gyerek – jóval messzebb, mint a hátsó gyerekülésben –, és az utánfutó alacsony pozíciója miatt több kipufogógázt lélegzik be, ha olyan területen tekerünk. 

Ne feledkezz el a sisakról!

Bár a KRESZ sem a felnőttek, sem a gyerekek számára nem írja elő, nagyon fontos, hogy adjunk a gyerekekre kerékpáros fejvédőt (és persze az a legjobb, ha a szülők is jó példát mutatnak). Csehországban 18 év alattiak számára mindenhol kötelező a sisakhasználat. Ausztriában 12 év alatti gyerekeknek mindenhol, nem csak kerékpározva, de a kerékpáros-utánfutóban is előírás a fejvédő viselése. Horvátországban 16 év alatt mindenhol kötelező a sisak használata. Ha tehát külföldön is bringázunk, érdemes tájékozódni a szabályokról.

Ha gyerekülést szerelünk a biciklinkre, arra is figyeljünk, hogy a gyerek ne akadályozza a kilátásban és a kerékpár irányításában a vezetőt, valamint az ülés ne takarja el a bicikli lámpáit és fényvisszaverő prizmáit. Ha pedig még csak most ismerkedünk a kerékpáros gyerekszállítással, akkor először ne a sűrű forgalomban, hanem egy nyugodtabb utcában próbáljuk ki a dolgot. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....