motorkerékpár

Hogyan lett egy csőd szélén bukdácsoló motorcégből Európa-első?

2014.05.02.

A nemzetközi motorkerékpár-biznisz fenegyereke, nyughatatlan menedzser, üzleti mágus. Így is emlegetik Stefan Pierer befektető-vállalkozót, aki röpke másfél évtized alatt világcéget faragott a korábban szinte ismeretlen KTM-ből. A becsvágyó osztrák most a kétkerekű iparág éllovasainak, a japánok utolérésére túráztatja motorjait.

Szerző: HEIMER GYÖRGY (Mattighofen)

Lehet-e egy egész gyári kollektívát, a fehérgallérosoktól a segédmunkásokig japánosan fanatizálni? A sportos motorkerékpárokat gyártó KTM azt sejteti, hogy ilyen még az európai ipar fertályain is megeshet. Olyannyira, hogy a szűk rajongótáboron túl nem nagyon ismert osztrák márka tavaly még a BMW kétkerekűit is lehagyta, s Európa legnagyobb motorgyártójává lépett elő.

Stefan Pierer

Ahogy az lenni szokott, nem ment minden egycsapására: a motoroscég bukásokkal is tarkított története még évtizedekkel korábban startolt egy Salzburg közeli településen, Mattighofenben. Itt élt és dolgozott egy derék lakatosmester, bizonyos Johann Trunkenpolz, aki a háború viharai után fejébe vette, hogy megpróbálkozik saját motorkerékpárok gyártásával, s KTM (Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen) néven a kilencszázötvenes évek elején beindította vállalkozását. Most hatvan évvel később, itt kanyargok az utódok gyártóhelye felé. Ezen a festői alpesi tájon, távol a nagy osztrák ipari körzetektől, minden olyan gemütlich: a friss tehéntrágya-szag még a kamionbűzt is elnyomja, és éppen az agrárjelleg miatt tűnik különösnek, ahogy a takaros felső-ausztriai porták sora hirtelen megszakad, s beékelődnek közé a KTM mai gyártóművei. Azt még a netről letöltött céghistóriából tudom, hogy a találékony alapító sokfajta kétkerekűvel, mopeddel, robogóval, utcai motorokkal rukkolt elő, s az is kitűnik, hogy a motormanufaktúra konstruktőrei már akkor kapizsgálhattak valamit: a hetvenes években, Genagyij Mojszejev szovjet krosszozó többször nyert világbajnokságot egy terepjáró KTM nyergében.

Stefan Pierer színre lép

Ám a látványos sportsikerek ellenére a kilencvenes évek elején, az akkori KTM zsákutcába hajtott, fizetésképtelenné vált. Ekkor lépett színre a mai főtulajdonos, Stefan Pierer, aki rossz nyelvek szerint rideg pénzügyi befektetőként csak azért vetett szemet a motoros cégre, hogy feljavítva továbbadhassa. De egyáltalán nem így történt. Pierer azzal kezdte, hogy könyörtelenül kihajított minden inkurrensnek ítélt terméket (bicikli ugyan ma is készül, de máshol, csak a márkanév közös) –, s kizárólag a csúcsminőségben gyártott offroad-terepmotorokra összpontosított. Mindehhez Gerald Kiska salzburgi formatervező cégével karöltve hozzákanyarította a verhetetlen, sportos terepjáró imidzsét. A mai napig is házidizájnernek számító stúdió munkái arról tanúskodnak, hogy a jól eltalált forma az innováció szerves alkotórésze. Kiska nemcsak a kétkerekű gyártmányokat, hanem az egész vállalat arculatát átfestette. A szó szoros értelemben, mivel a KTM színének megtette a harsány narancsvöröset, méghozzá úgy, hogy a motorok dukkójától a céges levélpapírig minden egyfajta reklámmédiaként narancsos színben virít, s mellé – amolyan vevőgerjesztő buzdításkánt – megideologizálták a „ready to race” (kész a versenyre) szlogent is.

Az új tulaj-cégfőnök, Stefan Pierer számítása bejött. Ezen a szűk terepmotor-piacon a KTM gyorsan növekedésbe fordult, s az egykori, jobbára provinciális márkát az Alpokon túli offroad-piacokon is egyre-másra díjazták. Ázsióját igencsak emelte, hogy modelljei évről évre zsinórban nyertek rangos nemzetközi motorversenyeket. Közülük talán az őrült Párizs-Dakar sivatagi viadal a legismertebb: a KTM versenymotorjai 2001 és 20014 között 14-szer elsőként értek célba. Arra viszont már Thomas Kuttruf sajtófőnök hívta fel a figyelmet, hogy a KTM egyenletesen bővülő forgalmát az ezredforduló utáni pénzügyi válság csak ideig-óráig tudta megakasztani. A fejlődést érzékelteti, hogy 1994-ben 10 típust gyártottak, 2014-ben viszont már 36 két- és 3 négykerekűt kínálnak. Tavaly a KTM történetének legjobb üzleti eredményét érte el: több mint 123 ezer darabos eladással az első helyre ugrott a kontinens gyártólistáján, maga mögé utasítva nagynevű riválisait, így a német BMW Motorrad vagy a ma már az Audihoz tatozó olasz Ducati céget. A 2013-évi mintegy 716 millió euró forgalom után az üzemi eredmény az előző esztendőhöz viszonyítva közel 50 százalékkal, 55 millió euróra nőtt. Az üzleti teljesítmény megítéléséhez érdemes figyelembe venni – jegyezte meg a sajtós –, hogy Európában egyre kevésbé menő kétkerekezni, még a nagy motoros hagyományokra visszatekintő országokban is évről évre csökken a forgalom.

A tesztpilóták „civilben” motorozó munkatársak

Az eredményforrások egyike, hogy a mintegy 1800 dolgozó közül sokan imádnak motorozni – munkaköri kötelesség nélkül, csak úgy szenvedélyből. Ezt példázza a Nagykanizsáról elszármazott hazánk lánya, Barbara Kenedi, a vevőszolgálati osztály vezetője, aki már körbemotorozta a fél világot. Mint mesélte, vagy húsz évvel ezelőtt, a bécsi közgazdasági egyetem elvégzése után a motor iránti lelkesedés sodorta a KTM-hez. Korábban versenyszerűen terepmotorozott, de a munka mellett erre már nem maradt ideje, mígnem rávette főnökeit: adjanak neki szabadságot, és ő egy KTM-el elmegy világgá. Így is lett. Csökkentett fizetés feltételével, tavaly, élettársával együtt Mattighofenből elmotorozott Mongóliáig, majd átszelte Ausztráliát és Új-Zélandot is. „Megtettem vagy 45 ezer kilométert, de egy meglazult csavar kivételével az Adventure végig hibátlanul bírta, még csak gumidefektem sem volt” – mondta a törékeny Barbara, aki a Facebookon Panini Moto Tour címen rendre beszámolt az úgymond eseménytelen kalandtúrájáról. E cégfényezési technika mellett alighanem az is kulcsfontosságú, hogy a motorozó munkatársak – amolyan önkéntes gyári tesztelőként – elmondják észrevételeiket a fejlesztőmérnököknek. Kenedi Barbara legfőképpen azt kifogásolta, hogy erős fényviszonyok között nem látta jól a műszerkijelző adatait, ugyanakkor a motorblokkból kiáradó hő már-már égette a lábát a rekkenő forróságban, ezért valamilyen hőelterelő módosítást javasolt.

E visszajelzések bizonyára azért is értékesek, mivel a sebesség mámora mellett, a KTM prémiumkivitelt és csúcstechnikát ígér a sportosságot mindennél előbbre helyező vevőkörének. Erről is beszélt Sebastian Sekira, a márka utcai és túragépeinek fejlesztéséért felelős vezetője. Mint ahogy a harmincas éveiben járó mérnők fejtegette, a cég, „áramvonalas”, vagyis a túlzott hierarchia nélküli szervezeti struktúrájának is köszönhető, hogy a legújabb technika a versenytársakénál gyorsabban bekerülhet szériagyártmányaikba. Így az említett 1190 köbcentis, 150 lóerős Adventure is fel van szerelve egy sor, a vezetőt segítő elektronikával. Így van benne a csúszós, száraz, homokos útfelülethez választható üzemmódú abs (blokkolásgátló), kipörgésgátló (mtc), sőt, egyelőre a világon egyedülállóan, úgynevezett motorstabilitási rendszer (msc). Ez utóbbit a Bosch céggel közösen fejlesztették, s arra jó, hogy kanyarvételnél, vészhelyzetben, esés eshetősége nélkül is fékezhessen a motoros.

Irány India és a feltörekvő országok

Ám a KTM fő hajtóereje maga Stefan Pierer, aki megállás nélkül újabb piaci terepekre kormányozza cégét. „Olyan, mint a dinamó, állandóan pörög – mondja róla egy bennfentes –, „s ha elkövet baklövéseket is, nem lehet őt sarokba szorítani.” Pierer egyik legutóbbi nagy húzása az volt, hogy megnyerte magának India második legnagyobb motorgyárát, a Bajaj céget: termelői- és részvény-megállapodást ütött vele nyélbe. Az üzlet lényege, hogy a KTM know-how átadásával kihelyezi motorgyártásának egy részét Indiába, új piacot nyer, a Bajaj pedig cserébe fokozatosan, ma már 48 százalékos, kisebbségi részesedést kap az osztrák cégben. Pierer felismerte: ha életben akar maradni, nincs mese, ki kell menni még jobban a világba. Ezt szemlélteti, hogy tavaly Európában félmilliónál is kevesebb, Indiában, a világ legnagyobb motorpiacán viszont 12 millió kétkerekű talált gazdára.

Megveri a japán konkurenciát?

Tavaly aztán Pierer újabb bombát robbantott, miután világgá kürtölték, hogy a KTM megveszi a BMW-től a terepmotorjairól ismert Husqvarna céget. A „Husky” ahogy a svéd eredetű márkát becézik, nem passzol a BMW stratégiájába, viszont az osztrákokéba nagyon is beleillik, hiszen a nyughatatlan motormenedzser becsvágyó célja, hogy megverje a világelső japánokat, és sportmotor-gyártóként beverekedje magát a legnagyobbak közé. Ez persze még a jövő zenéje, s ehhez bizonyára még a távol-keleti vetélytársaknak is lesz egy-két szavuk. Mindenesetre a KTM most is „ready to race”, azaz idén 68 millió eurót irányoz elő újabb fejlesztésekre, gyártóteljesítményét pedig kétszeresére akarja felpergetni.

A cikk rövidített változta a Forbes magazin április számában jelent meg

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..
2024.05.13
Az úton átkelő teknősök védelmére hívja fel a figyelmet a Magyar Madártani és Természetvédelmi....
2024.05.13
Fokozza régiós terjeszkedését a budapesti székhelyű, 16 országban jelenlévő, az autó nagy- és....
2024.05.13
- Baleset miatt lezárták az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalát Bag térségében, ahol....