Aurus

Hol tart Putyin Aurus-projektje?

2020.07.07.

Az orosz állam felső vezetésének tagjai manapság már minden megjelenésük alkalmával Aurus márkájú autókat használnak, de a sorozatgyártásra még várni kell. Az oroszoknak nagy terveik vannak az állami kezdeményezésre – Putyin ihletésére - megszületett Aurus-koncepcióval. Ezen a néven ugyanis nem csupán felső kategóriás autók kerülnek majd forgalomba, hanem egy sor más luxustermék is, a jachtoktól az ékszerekig. 

Az első Aurus gépkocsit a nagyközönség először akkor láthatta, amikor Vlagyimir Putyin 2018 májusában egy ilyen, 6,6 méter hosszú és 6,2 tonnás páncélozott autóval érkezett az államfői beiktatási ceremóniára. Azóta az Aurusok orosz elnök állandó útitársaivá váltak. Elkísérték a világ minden tájára hivatalos tárgyalásai alkalmával. Ezzel gördült be a Vatikánba, Aurussal érkezett a normandiai négyek párizsi találkozójára, és ezt használta a Japánba valamint az Egyesült Arab Emírségekbe tett látogatása során is. Az elnök Aurus limuzinjával járta be a szocsi Forma-1-es versenypályát, illetve azzal utazott végig az új, fizetős Moszkva -Szentpétervár autópályán.

Az orosz politikai elit képviselői is fokozatosan átültek az Aurusokba, ám a szabadpiacon értékesítendő autók sorozatgyártása – az ígéretek ellenére - még várat magára. A késés okaira sok magyarázat születetett, de a valódi hátteret - a gépkocsik különleges státusza miatt – nehéz kideríteni. Az viszont tény: minden újabb nappal tovább romlik a márka és az oroszok hitele.

Orosz arany - legfelsőbb megrendelésre

Az Aurus (Orosz arany) sajátos helyet foglal el az orosz autópiacon. Létrejötte a még 2012-ben indult úgynevezett „Kortezs”-projektnek köszönhető, amelynek célja az orosz állami vezetés protokolligényeinek kielégítése volt saját gyártmányú gépjárművekkel. Az autót a különleges feladatokkal megbízott orosz állami cég, a Központi Gépjármű és Autóhajtómű Kutató Intézet (NAMI) fejlesztette ki, és az elképzelések szerint a Rolls-Royce és Bentley modellek közvetlen vetélytársa lenne. Maga a kezdeményezés a kormánytól – konkrétan Putyin elnöktől – érkezett.  A cél kettős volt. Egyrészt lehetőséget akartak adni az orosz elitnek, hogy hazai luxusautót vásároljon. Másrészt a luxuskocsikat - állami hátszéllel - külföldi kormányok és különleges igényű egyéni megrendelők számára ajánlják majd ki.

A belső tér kialakításánál a hátul utazók kényelmére koncentráltak. A luxushoz hozzátartoznak a 45 fokban dönthető ülések, a párnázat, a beépített hűtő Aurus-logós kristálypoharakkal, valamint a bőrözött, kihajtható asztalok.A karosszéria-változatok és a motorválaszték kidolgozásában a Porsche és a Bosch szakemberei is részt vettek.

Az új Aurus márka első modelljét Senat névre keresztelték. Az Aurus Senat és Aurus Senat limuzin polgári változata a tavalyi genfi autószalon alkalmával gördült ki a vörös szőnyegre. Egy óriásról van szó, ami 5,63 méter hosszú, 2,02 méter széles és 1,69 méter magas. A tengelytávja 3,3 méter, az üres tömege pedig 2,74 tonna. Ennek ellenére százas tempóra kevesebb, mint 6 másodperc alatt gyorsul. Mindkét modellt páncélozott változatban és különleges védelem nélkül is gyártják majd.

Tatárföldről szeretettel

Az Orosz Ipari és Kereskedelmi Minisztérium szerint az Aurus gépkocsik gyártásának próbaüzeme idén novemberben kezdődhet, a sorozatgyártása pedig 2021 első negyedévében indulhat Tatárföldön, az elabugai Ford Sollers gyárban.  A termelési mennyiség korlátozott, a folyamatot modern gyártási szabványokhoz igazítják. Az egyedi kialakítás és a biztonsági felszerelések miatt a gyártás és az összeszerelés jórészt manuális módon történik, ígéretek szerint a lehető legjobb minőségben. A termelés teljes ciklusú lesz, vagyis magában foglalja a komplett folyamatot, ideértve a karosszéria- és motorgyártást, az összeszerelést, a hegesztést és a festést.

Az előzetes becslések szerint 2021-ben 360 autót gyártanak majd le, amit 2022-ben körülbelül 1700 darab követ. A gyártási mennyiségnek 2024-ben meg kell haladnia az 5 ezer darabot.

A gyártósorra elsőként az Aurus Senat S600 szedánok és a Senat L700 limuzinok kerülnek. Az összkerékmeghajtású, 9 sebességfokozatú modell 4,4 literes, V8 benzinmotort használ, amit hibrid rendszerrel kombináltak. A teljesítménye 598 lóerő, amelyhez 60 lóerőt ad hozzá a 9 sebességes automata váltó és a blokk közé épített villanymotor. A Senat S600 szedán alapmodelljének árát 18 millió rubel (kb. 75 millió forint) fölé jósolják.

Az Aurus hivatalos forgalmazó partnerei, az Avilon és a Panavto 2019. február 15. óta vesz fel megrendeléseket. Már eddig több mint 700 előjegyzés érkezett az Aurusra, további 50 foglalásról folynak tárgyalások.  

Arabok, türkmének vinnék, mint a cukrot

Moszkvában tavaly augusztusban már megnyílt a luxusmárka bemutatóterme, ami a Panavto cég tulajdonában lévő Nemzetközi Üzleti Központ területén, az IQ-negyedben található.  Az idei év első felében az Avilon Csoport megnyitja második Aurus értékesítési központját, amely a korábbi ZIL autógyár területén kiépült kereskedelmi zónában kap helyet.

Nagyszabású tervek születtek az exporttal kapcsolatban. Az első Aurusok várhatóan az Egyesült Arab Emírségekbe érkeznek, ahol Vlagyimir Putyin októberi látogatása után felerősödött az érdeklődés az orosz márka iránt. Remek marketingnek bizonyult, hogy az orosz elnök Aurus limuzinját a helyi biztonsági erők Mercedesei, illetve lovas testőrök kísérték az elnöki palotához.

Ugyancsak előrehaladott tárgyalások folynak Türkmenisztánnal, ahol a kormányzat Aurusokkal akarja megoldani az állami protokollt.  Gurbanguly Berdimuhamedov elnök, aki a modern autós technológia iránti szenvedélyéről ismert, bejelentette: meg akarja vásárolni a márka teljes modellsorozatát.

Jön a Komendant, az Arsenal és a kabriók

A NAMI által egy moduláris fejlesztési platformra tervezett Aurus járműcsalád nem korlátozódik csak a kormányzati szedánra és a limuzinra. Jelenleg a Komendant SUV és az Arsenal minibusz közúti tesztjeit végzik. A modellek neveiket a Kreml tornyairól kapták. A téli hónapokban a járművek prototípusainak próbái intenzíven zajlottak Svédország északi részén.

Ez utóbbiak nyilvános bemutatójára 2020 augusztusában kerülhet sor a Moszkvai Autószalon alkalmával, ha az eseményt nem halasztják a koronavírus járvány következményei miatt. A crossover sorozatgyártása - amely az előrejelzések szerint az Aurus sorozat legnépszerűbb modellje lehet - legkorábban 2022-ben kezdődik.

Ezenkívül a közelmúltban befejeződtek az állami ünnepekre szánt Aurus kabriók tesztjei. Ezt a modellt először 2019. május 9-én, a Vörös téren, a győzelem napi díszszemlén láthatta a nagyközönség. Biztonsági okokból az orosz felső vezetés ilyen autókkal nem közlekedhet, ám a nyitott tetejű járművek polgári változatait szabadon lehet majd vásárolni.

Készül a kétkerekű Aurus és a repülő limuzin

Az Aurus márkanév alatt nem csak autókat fognak gyártani az oroszok. A 2022–2023 közötti időszakban a „Kortezs”- projekt részeként elkezdődik egy elektromos meghajtású motorkerékpár, az „Izs” sorozatgyártása is. Az alapmodellt az elnöki kíséretet adó biztonsági szolgálat számára alakították ki, de az Aurus motorkerékpár polgári változatát szabadon megvásárolhatja majd bárki. Jelenleg a NAMI és a Kalasnyikov konszern szakértői párhuzamosan dolgoznak a projekten.

Ugyancsak ebbe a sorozatba illeszkedik, hogy tavaly nyáron a Zsukovszkban megrendezett Nemzetközi Repülési és Űrkutatási Kiállításon (MAKSZ) debütált az Anszat helikopter különleges, luxus változata, módosított utaskabinnal. A „repülő limuzint”az Aurus autók belső tereinek kialakításáért felelős amerikai szakemberek közreműködésével fejlesztették ki. A „szalon-kabin”belső borításai valódi bőrből készültek, a dizájn-felületeket alumíniumból díszítették. A szolgáltatások között szerepel az érintőképernyős irányítópanel, a személyre szabható belső világítás fényerejét valamint a szellőzést lehet szabályozni.

Az Aurus Design védjegyet 2019 őszén regisztrálták az orosz szabadalmi hivatalban, a Rospatentben.  A dokumentumból kiderül, hogy az orosz luxusmárka neve alatt hajókat, jachtokat, robogókat, kétéltű repülőgépeket, valamint ékszereket, órákat, irodaszereket, sőt, még játékokat is gyárthatnak.

12 henger, 1000 lóerő

Az oroszok az Aurus járművekhez tervezett nyolchengeres benzinmotorokat akarják adaptálni a repülőgépiparban történő felhasználásra. Ezen túlmenően – szintén ezen az úton haladva - létre akarnak hozni egy 12 hengeres motort az 1000 lóerőnél nagyobb teljesítményű, kisméretű repülőgépekhez.

Végül pedig az Aurus autók létrehozása során elért kutatási eredmények – mindenekelőtt az aktív biztonságot szolgáló elektronikai alkatrészek fejlesztésekről, valamint a hibrid technológiák - felhasználhatóak egy új UAZ SUV, a Patriot  kialakításához, amelyet jelenleg „orosz Toyota Prado”-ként emlegetnek.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.14
A Tesla vezetési asszisztens rendszerét gyakran kritizálták a múltban és bírálják jelenleg is, de....
2020.08.14
Marko Ivic Horvátországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.08.14
Accrai (Ghána) összeszerelő üzemének hivatalos megnyitójával a Volkswagen tovább bővíti jelenlétét....
2020.08.14
Baleset miatt nagy a torlódás az M7-esen a Balaton felé - közölte az Útinform péntek délután a....
2020.08.14
A következő tíz év alatt a városi buszállomány fele cserélhető le kormányzati és európai uniós....
2020.08.14
Minden vasúti átjáróban történő baleset megelőzhető lenne odafigyeléssel és a szabályok....
2020.08.14
Bármennyire is bizonytalan a gazdasági helyzet mostanság, és akármennyire is ingadozó a benzin ára....
2020.08.14
Ötre nő az új BMW 5-ös sorozat plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatainak....
2020.08.14
Sikerrel indult júliusban a Mahart nyaralóhajózási programja, jelentős az érdeklődés, a hajók....
2020.08.14
Már 2022-re elkészülhet a szériamodell abból a Toyota versenyautóból, amely az idei Le Mans-i 24....