Honda hidrogénes hajtás

Honda: „Nem az elektromos autók a cél”

2025.08.14.

Szerintük nem feltétlenül az EV-k jelentik a megoldást a karbonsemlegességhez.

Sok más autógyártóhoz hasonlóan a Honda is visszavett elektromos járművekkel kapcsolatos ambícióiból. Tavaly 10 trillió japán jent (nagyjából 23 trillió forintot) tettek félre EV-k fejlesztésére, de néhány hónappal ezelőtt ezt az összeget 30 százalékkal csökkentették. A cég azt is tervezte, hogy az évtized végéig a tisztán elektromos autók tegyék ki keladásaik 30 százalékát, de ez a cél már nem áll. Egy új nyilatkozatában a Honda azt mondta, hogy nem az elektromos járműveket tartja az egyetlen útnak a karbonsemlegesség eléréséhez. Hanem akkor mi?

A hidrogén.

Persze a Honda továbbra is kitart amellett, hogy 2050-ig „minden termék és vállalati tevékenység karbonsemleges" legyen. De szerintük többféleképpen is el lehet érni ezt a célt. Jay Joseph, a cég ausztrál ágának vezetője így nyilatkozott a Drive magazinnak:

Amit ezzel mondani akarok, az az, hogy az elektromos járművek nem a célt jelentik. Az akkumulátoros járművek egy utat jelentenek a karbonsemlegesség eléréséhez – de nem feltétlenül az egyetlent. Az elektromos járművek tovább fognak fejlődni – jelenleg szilárdtest-akkumulátorokon dolgozunk –, de a célunk a szén-dioxid-semlegesség, nem pedig az akkumulátoros elektromos járművek. Ez csak a közép- és hosszú távon nyilvánvaló út, de más technológiákat is fejlesztünk, amelyek szintén hozzájárulnak ehhez. Szeretnénk, ha ez magában foglalná az elektromos üzemanyagcellás járműveket is, amint meglesz hozzájuk az infrastruktúra.

A Honda nem hagyta el a hidrogént. A CR-V e:FCEV csodanevű koncepciójuk egy különleges üzemanyagcellás jármű, amelyben az a csavar, hogy plug-in hibridként is működik, a 17,7 kWórás újratölthető akkumulátorának köszönhetően, amely 46 kilométeres hatótávolságot tud pluszban adni. A Toyota és a Hyundai is elkötelezett a hidrogén iránt, sőt, még a BMW is tervezi, hogy 2028-ban piacra dob egy üzemanyagcellás járművet, amit a Toyota segítségével fejleszt. Pertsze ott a másik oldal: a Stellantis nemrég felhagyott minden hidrogénnel kapcsolatos törekvéssel.

A Honda hidrogénes koncepciója: a CR-V e:FCEV.

A Toyota épp ellenkezőleg gondolkodik, szerintük mindig van lehetőség új hajtások felfedezésére. A japán gyártó új projektjének keretében hidrogént elégető belső égésű motort fejleszt, ami alternatíva lehet az akkumulátoros EV-kkel szemben. Szomszédaival, a Mazdával és a Subaruval közösen olyan karbonsemleges motorokat fejleszt, amelyek folyékony hidrogénnel, bioüzemanyaggal és szintetikus üzemanyaggal is működnek.

A hidrogéninfrastruktúra súlyosan fejletlen.

Hasonlóan az EV-khez, a hidrogén hajtásnak sem a kereslettel van feltétlen gondja, hanem a hajtás köré épülő hálózatra. Bármilyen hidrogénüzemű járművet is fejlesztenek a gyártók, a baj az, hogy az üzemanyagellátó hálózat rendkívül fejletlen. A H2stations.org szerint tavaly év végén világszerte összesen körülbelül 1160 töltőállomás működött. A szintetikus üzemanyagok infrastruktúrája gyakorlatilag nem létezik, néhány kivételtől eltekintve, mint például a Porsche kísérleti üzeme Chilében. Egyesek szerint az autógyártók hiába fáradoznak a hidrogénnel és a szintetikus üzemanyagokkal, mások viszont épp azzal kapcsolatban szkeptikusak, hogy az EV-k jelentik a végső megoldást.

Az egyik legvitatottabb állítást a Toyota egyik vezetőségi tagja, Akio Toyoda tette, mivel 2024 elején azt jósolta, hogy a hagyományos elektromos járművek piaci részesedése soha nem fogja meghaladni a 30 százalékot. De minden jel arra utal, hogy erősen tévedett, mivel ezek az autók egyre népszerűbbek. Az Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) jelentése szerint a hagyományos elektromos autók 2024-ben a globális eladások több mint 20 százalékát tették ki, és idén várhatóan meghaladják majd a 25 százalékot is. Míg továbbra is Kína a fő piac, Európa is jelentős növekedést ér el. Az Európai Autógyártók Szövetsége szerint az elektromos járművek az új autók értékesítésének 17,5 százalékát tették ki 2025 első felében, szemben az előző év azonos időszakának 13,9 százalékával.

Képek forrása: Honda

Forrás: 
motor1

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.08
A klasszikusok átka, vagy dicsérete, hogy sok utánzójuk akad, olykor még az utánzókat is utánozzák....
2025.12.08
Maradna a kétéves vizsgáztatási ciklus a tíz évnél idősebb autóknál is - közölte az Építési és....
2025.12.08
Az Osztrák Posta Bécsben üzembe helyezte 6000. elektromos járművét, egy Fiat e-Scudót. A vállalat....
2025.12.08
A SEAT & CUPRA két belső előléptetést jelentett be, amelyek tovább erősítik a vállalat....
2025.12.08
A Magna elektromos autókat fog gyártani a kínai GAC gyártó számára grazi üzemében – ezt a gyártó....
2025.12.08
Biatorbágy közelében, Hegyeshalom felé nagy a torlódás - írja a Katasztrófavédelem. ..
2025.12.08
Ukrán oldalon fennálló áramszünet miatt szünetelt a határforgalom a nagyhódosi közúti....
2025.12.08
A pozsonyi rendőrség december 3-án, szerdán egy közlekedési szabályokból tartott elméleti vizsga....
2025.12.08
Közel 100 nappal első Forma–1-es futama előtt az Audi már ízelítőt adott abból, milyen lesz a márka....
2025.12.08
Magam sem gondoltam volna, de néhány apró kellemetlenségtől eltekintve meglepően gördülékenyen....