csiphiány

Hová tűnik 7,1 millió új autó?

2021.08.30.

Újabb piackutató írja le a szomorú igazságot: új autók millióit hiába várják idén a vásárlók, világszerte mintegy 7,1 millióval csökken idén az autógyártás.

Az IHS Markit megállapításait több hírügynökség, köztük a Bloomberg is szemlézte. Eszerint legalább 7,1 millió autóval kevesebbet gyártanak idén az autógyártók, de ennél is szomorúbb hír, hogy a koronavírus-járvány szövődményeként 2022-ben is szenved majd a járműipar. A csiphiány akut, és nem látni, hogy jövő év második negyedéve előtt pozitív változás következzen be, azaz a hiány megszűnjön. Úgy tűnik tehát, hogy a csipválságnak nem lesz vége belátható időn belül.

"Az autóipar komoly nehézségekkel küzd. A legújabb felhők az autógyártás fölé a malajziai járvánügyi korlátozásokkal érkeztek meg, ami tovább mélyiti a csiphiányt" - utalt a maláj csipgyárak leállására Mark Fulthorpe és Phil Amstrud elemző.

Délkelet-Ázsia a hiány forrása

Malajziában teljes június hónapban vezettek be szigorú kijárási korlátozásokat, miután május végére a napi új fertőzöttek száma megközelítette a tízezer főt a 32 milliós délkelet-ázsiai országban - írta meg a g7.hu. Az emberek mozgását otthonuk tíz kilométeres körzetére korlátozták, betiltottak minden, nagyobb tömeget érintő tevékenységet, és a legtöbb gyárat vagy teljesen leállították, vagy csak erősen korlátozott kapacitásokkal üzemeltették. Emiatt számos külföldre termelő beszállító megbénult. Többek között a német Infineon és a japán Taiyo Yuden csipgyártók helyi üzemei is bezártak. A malajziai félvezetőgyártók iparági szervezete szerint 40 százalékos termeléscsökkenéssel jártak a lezárások, ami fennakadást okoz a teljes autóipari gyártási láncban – az Audi győri, a Mercedes-Benz kecskeméti üzemét is ez állította le.

Mivel  a térségben alacsony az oltakozási kedv és rohamosan terjed a betegség, Malajzia mellett Vietnám, Thaiföld és Tajvan is korlátozza vagy korlátozta járványügyi intézkedéseivel a termelést, ami komoly válságot indított el az ellátási láncban. Az autóipar világszerte szenvedi a délkelet-ázsiai termeléskiesést. Az autógyártók szinte mindegyike azzal számol, hogy idén semmiképpen, de talán még jövőre sem oldódnak meg ellátási gondjaik. A Bloomberg júniusban 60 milliárd dollárra taksálta a kiesett bevétel okozta kárt. Azóta ez az összeg minden bizonnyal tovább növekedett, hisz például a kecskeméti Mercedes-gyár is a tervezettnél tovább, három hét helyett négy hétre függesztette fel a termelést.

Kumakura Kazunari, a Toyota beszerzési vezetője is aggasztónak nevezte a helyzetet a Bloombergnek. A Nikkei augusztusi beszámolója szerint a szeptemberi előirányzott 900 ezer legyártott autó helyett legjobb esetben 500 ezer autót tudnak majd gyártani, ami a vírusos leállásokkal nehezített hónapok gyártási számait idézi. A negyven százalékos termelésvágást a hazai vásárlók is megérzik majd, tovább nő az itthon népszerű Toyotákra a várakozási idő. A 2022. március 31-én záruló pénzügyi évben a Toyota várakozásai szerint 8,7 millió autó legyártását jelenti majd be.

Hiányzó autók, kevesebb munka

Az IHS Markit még a Toyota bejelentése előtt jelezte, hogy idén 6,3-7,1 millió autóval lesz kevesebb, az év harmadik negyedévében várható a legnagyobb a csökkenés, mintegy 2,1 millió autó nem készül majd el a csiphiány miatt. Hiába áll majd helyre az év második felére a beszállítói lánc, a hatásait az autógyártók még legalább egy évig nyögni fogják. Feltéve, ha nem romlik a helyzet. Iparági szakértők szerint javulni biztosan nem fog.

Az autógyárak pedig sorra jelentik be a kényszerű korlátozásaikat: a Ford Kansasban augusztus 23-30. között függesztette fel a legnépszerűbb autója, a Ford F-150 kisteherautó gyártását, valamint szombatonként csak egy műszak dolgozik majd ezt követően is. Ahogy azt korábban az Autószektor is megírta: az Audi augusztus közepén a félvezetők hiánya miatt kényszerszabadságot rendel el Ingolstadtban és Neckarsulmban. Ilyen intézkedésekre szeptemberben is sor kerülhet. A csiphiány a Volkswagen központi üzemét is érinti, Wolfsburgban egy műszakos rendre tértek át. Az Ingolstadtban és a Neckarsulmban lévő Audi-gyárakban körülbelül tízezer alkalmazottnak kényszerből meghosszabbodott a nyári szabadsága. Ahogy a cég szóvivője elmondta, több ezer tervezett autót nem lehet legyártani a csiphiány miatt. Az ingolstadti főüzemben minden gyártósor leállt augusztus 30-ig: az 1-esen a teljesen elektromos Q6 e-tron gyártásának megkezdéséhez szükséges átalakítási munkálatok miatt, a másik két vonalon a csipek hiánya miatt. 6000 alkalmazottat szabadságra küldtek. Neckarsulmban a termelés szüneteltetése mintegy 4000 alkalmazottat érintett.

Augusztus 24-én a kínai Geely tulajdonában álló Volvo is bejelentette, hogy a torslandai gyárában ismét leállnak a gépek. Csiphiány miatt augusztus 30. és szeptember 3. között szünetel a Volvók gyártása. Korábban a gothenburgi gyárban volt kényszerszünet. Egy nappal korábban a Seat martorelli gyára is leállt részben, a Barcelona melletti üzemben a 2-es sor munkálatait függesztették fel. 

Tarolnak a félvezetőgyártók

Nőtt a félvezetők globális eladásából származó bevétel júniusban havi és éves szinten egyaránt a világ vezető nemzetközi gyártóit tömörítő szövetség, a SIA szerint. A szervezet honlapjára felkerült adatok azt mutatják, hogy júniusban 44,53 milliárd dollár értékben értékesítettek félvezetőket a világon, ami 29,2 százalékkal felülmúlta a tavaly júniusi 34,47 milliárd dollárt. Havi összevetésben a növekedés 2,1 százalék volt, a májusi 43,6 milliárd dollárral összevetve. A SIA kimutatásai szerint a június végével záródott idei második negyedévben a félvezetők eladásából származó bevétel 133,6 milliárd dollár volt, 29,2 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál, és 8,3 százalékkal felülmúlta az idei első negyedévit.

Májushoz képest Észak- és Dél-Amerikában 5,4 százalékkal, Európában 2 százalékkal, Japánban 2,5 százalékkal, Kínában 1,1 százalékkal, az ázsiai és csendes-óceáni térségben (Kína és Japán nélkül) 1 százalékkal nőtt az eladásból származó bevétel júniusban. Tavaly júniushoz viszonyítva Észak- és Dél-Amerikában 22,9 százalékkal, Európában 43,2 százalékkal, Japánban 21,2 százalékkal, Kínában 28,3 százalékkal, az ázsiai és csendes-óceáni térségben (Kínát és Japánt leszámítva) pedig 34 százalékkal nőtt a bevétel. A SIA adatai szerint tavaly 439 milliárd dollár értékben értékesítettek csipeket világszerte, ami 6,5 százalékkal meghaladta az előző évit. A SIA a csipeladások további növekedésére számít az idén. A SIA az amerikai félvezetőgyártó ágazat 98 százalékát és a világ nem amerikai csipgyártóinak kétharmadát tömöríti.

Összeállította: Biró Csongor



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....