biztonság

Huszonöt milliméter az élet. Vagy a halál…1. rész

2016.10.17.

Akivel még nem történt hasonló, az örüljön, akivel pedig már igen, annak is érdemes elgondolkodnia, hogy helyesen döntött-e.

Oldalütközés a biztonságtechnikai laborban

Elsőbbség

Kereszteződésből jut bőven mindennapjainkban, és konfliktusoktól sem mentes a közlekedés, pláne autóval, hiszen a sebességgel hatványozottan nő a kockázat. Sokszor megúszunk veszélyes helyzeteket, aztán egyszer csak megtörténik a baj. A nagy csatt után jön a riadalom és kárfelmérés; ha némi szerencsénk van és persze be volt csatolva a biztonsági öv, akkor nagyobb az esély a túlélésre. És van még egy faktor, ami befolyásolja, hogy megússzuk-e sérülés nélkül a következő karambolt is. Vagy legalábbis nagyobb legyen az esélyünk a túlélésre.

Javuló tendencia, de lehet jobb is

Meditáció

Javultak a statisztikák itthon is, igaz, az európai átlagnál kisebb mértékben: amíg az uniós utakon átlagosan 52,7 százalékkal, Magyarországon 49,5 százalékos a csökkenés mértéke. Márpedig itt egyetlen százalék is több emberéletet jelent. Az Európai Bizottság 2016-os évkönyve szerint a magyar utakon 2002-ben 1429-en vesztették életüket közlekedési baleseteben, tavaly 585-re csökkent ez a szám. Egy másik összevetésben is érdemes megnézni, hogy hol is állunk: az uniós átlag szerint az egymillió lakosra jutó halálesetek száma 51, a magyar utakon ugyanez a mutató 63.

Szóval van még hová fejlődni, és hogy mennyivel csökken az áldozatok száma, az nem csak az utakon, hanem a javítószektorban is eldől.

Oldalütközés után a két tesztautó

Felelősségteljes matek

Szóval akivel még nem történt hasonló, az örüljön, de annak is érdemes elgondolkodnia, akivel megtörtént a baj és hogy utána helyes megoldást váalsztott-e. Mert sajátságos és csábító a hazai gyakorlat: a biztosító számla nélkül is fizet a karambolos kocsira, igaz, jó esetben is csak a tényleges kárérték felét. A gyorsabb ügymenetre kevesen mondanak nemet, mert nem kell hónapokat várni az utalásra és gyorsabban el lehet kezdeni a sérült autó javítását. Igaz, nem minősített márkaszervizben, tiszta forrásból származó gyári alkatrészekkel. Vagyis akár lopott elemek is beépülhetnek autónkba, de erre sem gondolnak sokan, ahogy az adócsalással sem foglalkoznak. Márpedig olcsón javítani (autót is) csak úgy lehet, ha a sufniban nincsenek bejelentett alkalmazottak, a fáradt olajat és felesleges alkatrészt nem a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően tárolják, hanem erdőszélen „fektetik el”.

Ez a társadalmi felelősségre vonatkozó fejezet, de ennél többről van szó.

Ilynekor minden milliméternyi túlélőtér számít

Életünk a tét

Nagy titkok nincsenek: a szakszerű javítás és az eredeti alkatrészek beépítése a zálogai biztonságunknak. Mert soha nem lehet tudni, hogy mikor ütközünk legközelebb, akár másik autóval, akár villanyoszloppal, saját hibánkból, vagy máséból. Szóval már az első bumm után választhatunk. Csodák persze nincsenek, a minőségi munkát, a megbízható és a számlával garanciát is biztosító szervizt meg kell fizetni. Első lépcsőben tehát jóval drágább a javítás, ám a második bumm után már biztosak lehetünk benne, hogy megérte. Mert tényleg új biztonsági övek kerültek a megnyúltak helyébe, és nem sajnálták ki belőle az új légzsákokat, így együtt van minden, ami a biztonságos túlélést szolgálta. De sokszor még ez sem elég.

Folytatjuk

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.30
Több mint 70 éves is lehet az a Bosch dinamó, ami még ma is hibátlanul szolgál egy szegedi biciklin....
2020.10.30
Ti Kristof néven indított baleset-megelőzési kampányt Guadeloupe-ban Jérôme Jean-Charles művész és....
2020.10.30
Atiq Shahid Afganisztánból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.10.30
 A tavalyihoz képest másfélszer több, összesen ötvenhat nevezés érkezett az ERC-kategóriában a....
2020.10.30
Saját szuperhősnővel, rózsaszín abronccsal és maszkosztással kampányolt a Bridgestone Tatabánya a....
2020.10.30
Az Európai Unió hatályos CO2-kibocsátási normájához igazodva a PSA-csoport, élén a Peugeot-val,....
2020.10.30
Az új Sorento a Kia első modelljeként, másodlagosütközés-elkerülő rendszerrel érkezik. Az MCB (....
2020.10.30
    ..
2020.10.30
Herczig Norbert négyszeres abszolút magyar bajnok raliversenyző szerint az elmúlt évek egyik....
2020.10.30
A Nissan egy középiskola művésznövendékeivel társult, hogy megünnepeljék azt a fajta kreativitást,....