ICDP
Az ACEA kiadott egy részletes tanulmányt, amelybenazt elemzik, hogy hány darab elektromos autó töltőállomásra van szükség 2030-ra Európában és hogyan is áll jelenleg ez a projekt.
Az ACEA számításai szerint 2030-ra 42,8 millió elektromos autó lesz az EU 27 tagországában, ezek működtetéséhez pedig 6,8 millió elektromos autó töltőállomásra lesz szükség. Ez azt jelenti, hogy összesen hetente 14.000 töltőt kellene telepíteni az Európai Unió 27 országában.
Jelenleg ennek 11 százaléka a heti átlag. A legjobban Ausztria áll ebben a tekintetben, ők a célmennyiség 30 százalékát telepítik hetente, ami esetükben 101 töltőt jelent. Jó hír, hogy másodikként Magyarország szerepel az ACEA által összeállított listán – mi a célszámunk 22 százalékát telepítjük hetente, vagyis 29 töltőt.
A nagyobb országok eredménye többnyire szintén igen gyenge, a szükséges töltőpontok számának nagyjából 10%-át telepítik átlagosan. Németország például a szükséges heti 4.200 töltő 6%-át telepíti a valóságban, Franciaország pedig 15 százalékát teljesíti a célszámának. Akit érdekel a tanulmány, ezen a linken megtalálja, érdekes olvasmány.
Elektromos autó töltése Magyarországon E.ON
De kik telepítik ezeket a töltőket? A kormányok nagyrészt a piaci erőkre bízták a töltési infrastruktúra kiépítésének előmozdítását, de ez aztán „tyúk és tojás” helyzetté vált – infrastruktúra nélkül a vásárlók nem vásárolnak, vevők nélkül az infrastruktúra üzemeltetői nem fognak beruházni. Így jutunk oda, hogy a cél 30 százalékának teljesítése bőven első helyet jelent Ausztriának.
Bár az Egyesült Királyság már nem tagja az EU-nak, ők is hasonló helyzetben vannak. Ennek fényében az Egyesült Királyság kormánya tíz nappal ezelőtt új stratégiát jelentett be, amelynek célja, hogy 2030-ra 300.000 nyilvános töltőt biztosítson, ami tízszer annyi, mint ma, és ötszöröse a mai hagyományos üzemanyag töltőállomások számának. A fő finanszírozást a kereskedelmi szolgáltatók biztosítják, köztük a BP, akik ezzel párhuzamosan 1 milliárd font értékű beruházást jelentettek be az Egyesült Királyság töltési infrastruktúrájába.
Persze vannak alternatív megoldások is, mint például a Co Charger, ami legkönnyebben elektromos autótöltő AirBnB-ként írható le. Modelljük azon alapszik, hogy az Egyesült Királyságban több mint 300.000 töltőpont van elhelyezve magánlakásokban, amelyek többségét csak a nap egy töredékéig használják, és ha a tulajdonosok készek hozzáférést biztosítani néhány szomszédnak egy általuk megállapított díjért cserébe, ez mindenki számára előnyös lesz.
A Co Charger applikáció működés közben
Az ő szolgáltatásuk egyelőre nem érhető el például Magyarországon, de idővel minden bizonnyal szükséges lesz a magántulajdonban lévő töltők bevonása az infrastruktúrába, amihez fontos eszköz lehet a Co Charger, vagy egy hozzá hasonló applikáció.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!