biztonság

Így élheted túl a gigászok és törpék csatáját

2025.10.22.

Sokat dolgoztak azért, hogy kikerülj a holttérből: ilyen a legbiztonságosabb DAF, MAN, Mercedes, Renault, Scania és Volvo kamion.

Méretük és súlyuk miatt a nehéz-tehergépjárművek balesetei a legsúlyosabbak az utakon. Bár a kamionok az Európában közlekedő járművek kevesebb mint 3 százalékát teszik ki, a halálos balesetek 15 százalékáért felelősek. Továbbá a nehézgépjárműveket érintő balesetekben az áldozatoknak csak 11 százaléka teherautó-utas; a többi személygépkocsiban, vagy furgonban utazott és gyalogos vagy kerékpáros volt.

A nehézgépjárművek nem csak méretük, hanem szállítási teljesítményük miatt is komoly erőt jelentenek és alapvető gazdasági szerepet töltenek be az EU-ban fogyasztott áruk 95 százalékának elosztásában. Az Euro NCAP Safer Trucks kampány célja, hogy támogassa ezt a létfontosságú közlekedési ágazatot, miközben biztosítja a teherautók biztonságosabbá tételét.

A tavaly bevezetett tesztelési program volt az első az Euro NCAP tesztelési protokolljai közül, amely egy új keretrendszert, az Euro NCAP biztonsági szakaszait alkalmazza és a járművek biztonságát méri a baleset teljes életciklusa alatt: biztonságos vezetés, ütközés elkerülése és ütközés utáni biztonság. Amellett, hogy minden teherautót öt csillagosra minősített, egy további CitySafe akkreditációt is tartalmazott.

A nehézgépjármű-flotta biztonságának független értékelése lehetővé teszi minden szállítmányozási ágazatban érdekelt félnek, hogy kiválassza a legbiztonságosabb teherautókat, amelyek megfelelnek kereskedelmi igényeiknek.

Az Euro NCAP szakértői második nehéztehergépjármű-tesztjén megállapították, hogy a Mercedes-Benz Actros tervezésében és biztonsági felszereléseiben a 2024-es első tesztelés óta végrehajtott fejlesztések eredményeként a modell idén már maximális, ötcsillagos minősítést ért el.

Ezzel az Actros a Volvo FM és az FH Aero modellekhez csatlakozik a maximális minősítésben. Az elismerés biztosítja a flottaüzemeltetőket arról, hogy a legbiztonságosabb teherautók egyikét választják sofőrjeiknek és működésüknek, miközben védik a márka hírnevét, és a többi közlekedőt. Az Euro NCAP nehéz tehergépjármű-tesztjei során eddig tíz népszerű teherautót értékeltek, közülük nyolc CitySafe minősítést kapott. A megjelölés azokra a kamionokra vonatkozik, amelyek a legjobban felszereltek a forgalmas városi környezetben való vezetés sajátos kihívásainak és veszélyeinek kezelésére.

A 2025-ös Euro NCAP részletes értékelése

Az Euro NCAP által tesztelt 10 népszerű teherautó a hosszú távú fuvarozási flotta teherautó kategóriájában elérhető hosszú távú modellek körülbelül 95 százalékát teszi ki. A merev felépítésű, egyetlen egységből álló járműveknél a vezetőfülke és a raktér rögzített; mégis elég sokoldalúak ahhoz, hogy pótkocsikat vontassanak, így azonos súlyokkal közlekedhetnek, mint a csuklós szerelvények. Az Euro NCAP a leggyakoribb 6x2-es változatot értékelte pótkocsi nélkül, minden opcionális biztonsági felszereléssel.

Öt másik nyergesvontatót is újraértékeltek, hogy kiegészítsék, és ahol alkalmazható, lecseréljék a meglévő 2024-es eredményeket. A Scania, a Renault és a Mercedes-Benz hosszú távú vontatók mind javították az eredményeket az új, merev felépítésű eredményekkel összhangban, ami azt mutatja, hogy ezek az új biztonsági rendszerek a jármű specifikációjától függetlenül elérhetők.

Minden teherautót három kategóriában értékeltek

Biztonságos vezetés, ütközés elkerülése és ütközés utáni biztonság.

A biztonságos vezetés lehetővé teszi az utasok megfigyelését, a vezető bevonását, a teherautóból való kilátást és a járműsegítő rendszereket. Az Ütközés Elkerülése (Carry Avoidance) azt méri fel, hogy a különböző fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) milyen jól teljesítenek az ütközések elkerülésében különféle forgatókönyvekben. Az Ütközés Utáni Biztonság (Post Crash Safety) a beavatkozókkal megosztott mentési információkat és a kiszabadítás egyszerűségét veszi figyelembe.

A Mercedes-Benz Actros modellek eredményei azután születtek, hogy a vállalat tavaly még elutasította a részvételt az Euro NCAP első nehéz tehergépjármű-tesztjén. A 2025-ös tesztelésre viszont már három, különböző fülkemagasságú Actros modellt delegált.

A beépített biztonsági berendezések és a rendszer teljesítményének fejlesztésével a legújabb és legalacsonyabb fülkéjű Mercedes-Benz Actros öt csillagot kapott az Euro NCAP-tól, ami jelentős javulás a korábbi háromcsillagos értékeléshez képest.

Az Actros termékcsalád két másik modellje, az Actros F és az Actros L ProCabin, magasabb fülkékkel, négy csillagot kapott a gyengébb vezetői kilátás miatt. Mindhárom elnyerte viszont a CitySafe címkét, amely egyértelmű üzenet a flottavásárlóknak és üzemeltetőknek, hogy a Mercedes-Benz Actros termékcsalád biztonságos választás lehet a városi műveletekhez, ha a megfelelő biztonsági opciókkal van felszerelve.

A Volvo, a tavalyi év legjobban teljesítő gyártója és az első ötcsillagos teherautó, továbbra is kiváló választás azoknak a nehézgépjármű-flotta-üzemeltetőknek, akik értékelik a biztonságosabb teherautók előnyeit. A svéd gyártó FM és FH Aero modelljei megtartották ötcsillagos minősítésüket és CitySafe minősítésüket.

A Renault T modellje mostantól egy kerékpáros-észlelő rendszerrel is rendelkezik, amely segíthet megelőzni a súlyos városi baleseteket, amikor egy bringás a kanyarodó teherautó alá esik. Ez a fejlesztés a négycsillagos Renault T-nek CitySafe díjat hozott.

A Scania által az R-sorozatú teherautó fejlesztéseknek köszönhetően háromról négy csillagra emelkedett az értérkelés, míg a G-sorozat megtartotta négycsillagos minősítését, és továbbra is CitySafe szabványnak felel meg.

A DAF tartja XF teherautójának háromcsillagos és CitySafe minősítését; azonban érdemes megjegyezni, hogy szinte minden biztonsági felszerelését alapként szállítja, csak a nagy teljesítményű sarokkameráért számít felárat. Ez azt jelenti, hogy az ügyfeleknek nem kell olyan költséges opciókat megadniuk, amelyeket a többi gyártó megkövetel.

A német MAN teherautó-gyártó cég elutasította a részvételt, de az EuroNCAP beszerzett a piacról egy TGX modellt, mely három csillagot kapott, de a gyenge vezetői látási viszonyok miatt nem kapta meg a CitySafe minősítést.

Még több munka van hátra a biztonságosabb teherautókért

A 2028-as új tesztelés arra ösztönzi a teherautó-gyártókat, hogy még tovább fejlesszék biztonsági rendszereiket, és jobban tükrözzék a személygépkocsik tipikus biztonsági technológiáinak jelenlegi helyzetét. Az EuroNCAP által kidolgozott jövőbeli tesztek kiterjednek a töréstesztekre, a passzív védelemre összpontosítva, hogy korlátozzák az utasok halálos áldozatainak kockázatát nehézgépjárművel történő frontális ütközés esetén.

Matthew Avery, az EuroNCAP stratégiai fejlesztési igazgatója:Ez még csak a második éve az Euro NCAP teherautó-besorolásának, de már most is jelentős fejlesztések tapasztalhatók a legismertebb nevek közül néhányan a fülke oldalán.

A Mercedes-Benz pozitívan reagált a 2024-es tesztjeinkre, és jelentős fejlesztéseket hajtott végre Actros teherautó-családján, ami biztonságosabb választássá teszi őket a flottaüzemeltetők számára. A Renault és a Scania is dicséretet érdemel járműveik biztonságának folyamatos fejlesztéséért.

De még hosszú az út a teherautók súlyos és halálos baleseti arányokra gyakorolt aránytalan hatásának csökkentése érdekében. Ezért az EuroNCAP továbbra is fejleszti tesztelési protokolljait, hogy az üzemeltetők és a flottavásárlók a legjobb információkkal rendelkezzenek sofőrjeik, hírnevük kockázatának és nyereségük védelmében. Mint tudjuk, a legbiztonságosabb teherautó egyben a legköltséghatékonyabb is.

Fotók: EuroNCAP, DAF, MAN, Mercedes, Renault, Scania, Volvo





Gyártó

Modell

Kategória

Csillag

CitySafe

DAF

XF

Hosszútávú platós

3

MAN

TGX

Hosszútávú platós

3

 

Mercedes-Benz

Actros 420

Hosszútávú truck

5

Mercedes-Benz

Actros 420

Hosszútávú platós

5

Mercedes-Benz

Actros F 600

Hosszútávú truck

4

Mercedes-Benz

Actros F 600

Hosszútávú platós

4

Mercedes-Benz

Actros L ProCabin

Hosszútávú truck

4

Mercedes-Benz

Actros L ProCabin

Hosszútávú platós

4

Renault

T

Hosszútávú truck

4

Renault

T

Hosszútávú platós

4

Scania

G-series

Hosszútávú platós

4

Scania

R-series

Hosszú távú truck

4

 

Scania

R-series

Hosszútávú platós

4

 

Volvo

FM

Hosszútávú platós

5

Volvo

FH Aero

Hosszútávú platós

5

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
Előbb kerülnek veszélybe, mint iskolába: a német kutatás azt mutatja, hogy az iskolák döntő....
2025.12.12
Tovább bővíti közös elektromosautó-töltőhálózatát az ALDI Magyarország és az E.ON Drive....
2025.12.12
A Peugeot ezzel az autóval új színt hozott a palettára.   ..
2025.12.12
Továbbra is Mohammed ben-Szulajem a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke: az emirátusokbeli....
2025.12.12
A logisztika nem csupán szállítás, hanem összetett, valós idejű döntések hálózata – mondja Berta....
2025.12.12
Elárverezik a svéd autóipari és biztonságtechnikai cég, a Holmbergs Safety Systems gyárát - írja az....
2025.12.12
2025 végére is stabilan tartja pozícióját a Suzuki Vitara és az S-Cross a kompakt SUV szegmensben,....
2025.12.12
Bár pályafutása utolsó évét kezdi, 2026-ban félelmetesen erős nyolchengeres motorral szerelik a....
2025.12.12
Kicsi és szép: az elektromos miniautók uniós piaca 7 éven belül 125%-kal fog növekedni. Íme, miért....
2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....