Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Így kerüld el a tipikus kerékpáros veszélyhelyzeteket

2021.09.12.

Gyakorlati tanácsok a tipikus kerékpáros veszélyhelyzetek elkerülésére Tóbiás és Balambér mai közlekedési kalandjában. 

Nemrégiben megjelent a Magyar Kerékpárosklub Kisokos című füzete, amely a kerékpáros közlekedés legfontosabb tanácsait és szabályait foglalja össze. Az először tíz éve összeállított füzetet folyamatosan frissítették és bővítették, a mostani kiadást pedig a valaha volt legnagyobb darabszámban, 20 ezer példányban gyártották le az Országos Rendőr-főkapitányság Baleset-megelőzési Bizottságának támogatásával. 

A friss, nyomtatott Kisokosból kerül a megyei rendőrkapitányságokra, rendezvényekre, érdeklődő szervezetekhez, kerékpárboltokba, cégekhez, iskolákhoz, önkormányzatokhoz, de a Kerékpárosklub irodájából is be lehet szerezni. Emellett bárki használhatja az online verziót vagy böngészheti a pdf-et.

A füzetben kerékpárvásárlási és -beállítási tudnivalóktól kezdve közlekedési tippeket, írott és íratlan szabályokat és hasznos gyakorlati tanácsokat gyűjtöttek össze. Ezek közül mutatunk be néhány olyan balesetveszélyes helyzetet és hozzá tartozó praktikus tanácsot, amelyek gyakran előfordulnak a mindennapi kerékpáros közlekedésben. Érdemes tisztában lenni ezekkel a helyzetekkel nem csak kerékpárosként, hanem autósként is. 

Jobbra tartás

A KRESZ ma már nem kötelezi arra a kerékpárosokat, hogy mindig szorosan az út jobb szélén haladjanak, és ezt a lehetőséget sokszor érdemes kihasználni. Na nem azért, hogy bosszantsd az autósokat, hanem mert gyakran biztonságosabb elfoglalni a sávot, vagy legalább kissé beljebb húzódni, mint rátapadni a jobb oldali padkára. 

Gyakran biztonságosabb kissé beljebb húzódni a sávban

Az út jobb szélén, szorosan a padka mellett a legtöbbször mostoha körülmények várják a kerékpárosokat: kátyúk, csatornafedelek, töredezett aszfalt, szemét, falevelek, ki tudja mit rejtő tócsák – nem éppen a legjobb ott tekerni. Ráadásul ha szorosan a szegély mellett haladsz, az arra csábítja az autósokat, hogy megfelelő oldaltávolság nélkül, sávon belül előzzenek meg. Ezért érdemes egy kicsit beljebb húzódni, mert sokkal biztonságosabb. Ha pedig autóval közlekedsz, gondolj erre.

Besorolás a pirosnál

A KRESZ szerint kerékpárral előre szabad sorolni piros lámpánál a jobb oldalon, feltéve hogy elég hely áll rendelkezésre, és a jobbra kanyarodókat nem szabad akadályozni. Ha élsz ezzel a lehetőséggel, akkor nagyon óvatosan és lassan csorogj előre, és különösen figyelj arra, hogy az előresorolás közben és utána jól lássanak az autóvezetők. 

Ne állj meg ott, ahol nem látnak, kerüld a holtteret. Arra is figyeljünk, hogy soha ne álljunk meg jobbra indexelő autó mellett jobb oldalon a holttérben! Állj egyszerűen a kocsi mögé vagy elé! Lehetetlen, hogy ne vegyen észre téged a mögötted álló autós, ha a sáv közepén, közvetlenül előtte állsz. 

Piros lámpánál előre lehet sorolni a kerékpárral

Ha a kereszteződésben előretolt kerékpáros felállóhelyet is kialakítottak, akkor oda a piros jelzés ideje alatt beállhatsz, majd onnan, a kocsisor előtt indulhatsz a zöld jelzésre. Fontos tudni, hogy jobb oldalról csak előresorolni lehet a piros lámpánál, amikor az autók állnak. A szabály előzésre nem vonatkozik, jobbról sose előzz!

Veszélyhelyzetek a kerékpárúton

A biciklisek többsége a kerékpárúton érzi magát a legnagyobb biztonságban, viszont vannak olyan helyzetek, amikor a kerékpárút veszélyesebb lehet, mint ha az úttesten tekernénk. Tipikus ilyen veszélyhelyzet, amikor az autós jobbra kanyarodik, keresztezi a kerékpárutat, de hiába kellene elsőbbséget adnia, nem veszi észre az érkező bringást. Ezt hívják jobbhorognak. Légy résen, hogy elkerüld a bajt! Nézz hátra jóval azelőtt, hogy a kereszteződésbe érsz. Amikor már bent vagy a kereszteződésben, arra kell nagyon figyelned, ami előtted van. A párhuzamos úton közlekedő járművek vezetői sokszor tévesen állapítják meg a kerékpárúton haladók sebességét, és megpróbálnak a kerékpáros elé bevágni. Ilyen esetekben inkább engedd el őket, mint hogy harcolj az elsőbbségedért.

Hiába van elsőbbsége a bringásnak a kerékpárúton, nem árt résen lenni

Az autós szempontjából talán még nehezebb szituáció – a kerékpárosra nézve pedig veszélyesebb – ha nagy ívben balra kanyarodik a kocsi, és keresztezi a bicikliutat. Ilyenkor szintén nem látja, ha a „háta mögül” érkezik egy biciklis. Ráadásul balra kanyarodás előtt gyakran a sofőrnek előbb el kell engednie a szemből egyenesen haladó autókat, így a többi kocsira koncentrál, és kevésbé tud figyelni a kerékpárúton közlekedőkre. Ilyenkor is csak az segíthet, ha résen van a bringás, és figyeli a kerékpárutat keresztező autókat.

Ne „kiflizz”!

Kiflizésnek nevezik, amikor a biciklis haladás közben lehúzódik jobbra egy szabad területre, majd néhány méter után visszatér az eredeti nyomvonalához. Ilyen helyzet tipikusan akkor adódhat, amikor például több egymás utáni üres hely van a parkolósávban, de akár egy kereszteződésben is önkéntelenül jobbra húzódhatsz. Elég sokan csinálják a kiflizést, és valószínűleg fel sem tűnik nekik, hogy ezzel veszélyhelyzetet teremtenek. Csábítónak tűnik egy kicsit lehúzódni az autók elől, de ha elfogy a szabad hely, mert például elérsz egy parkoló autót, vissza kell sorolnod a forgalmi sávba, miközben hátulról jönnek az autók. Inkább haladj egyenesen!

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....