téli felkészítés

Így készüljön fel a téli közlekedésre

2015.12.24.

Nem várható fehér Karácsony, de a hajnali fagyokra fel kell készülni a közlekedésben. Azoknak, aki ideáig elodázták a járművek téliesítését, most már ideje beszerezniük a téli kellékeket, és tudatosan változtatniuk a nyáron rutinná vált vezetési technikáján. A hungaroringi tanpálya vezető instruktora összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat a téli vezetés sajátosságairól, és listába szedte a biztonságos közlekedéshez nélkülözhetetlen hozzávalókat.

Tél elején, a hideg beálltával mindig több a baleset, mivel az autósok a nyáron megszokott tempóban és rutinnal haladnak az utakon, nehezen váltanak át a szükséges technikára a megváltozott út- és látásviszonyok közepette.

Először is, az autósoknak ügyelniük kell rá, hogy a fagyott, csúszós utakon helyesen válasszák meg a sebességet. A határmezsgye nagyon szűk: ahhoz, hogy még sávban tudják tartani a véletlen megcsúszó autót, legfeljebb 2-3 km/h-t lehet eltérni az ideális sebességtől.Tartsuk észben – arra az esetre, ha mégis megtörténik a baj –, hogy nem mindig a vészfékezés a jó megoldás: ahol már nincs elég hely megállni, ott a kerülés még beférhet!

A korai sötétedésre, gyakori ködre és havazásra is okvetlenül fel kell készülni a következő időszakban. „Ha sötétben autózunk, ne feledjük, hogy a reakcióidőnk az út perifériáján lévő akadályokkal szemben minimum másfél-kétszeresére nő” – hangsúlyozta a Groupama Tanpálya vezető instruktora, Kőrös András. – „Csak mítosz, hogy ködben az első ködlámpákkal messzebbre látunk, mint tompítottal! A ködlámpa sajnos csak 5-10 métert világít előre épp az alacsony pozíciója miatt, így lassabban kell ilyenkor hajtanunk. Emellett arra is fel kell készülnünk, hogy ha nyáron 30 perc épphogy elég volt beérni a munkahelyünkre, és télen is ennyire számolunk, esélyünk sincs a pontosságra, ami azért is problémás, mert a késés az agresszív vezetés egyik fő oka. A magabiztosságunk nőhet azzal is, ha elvégzünk egy vezetéstechnikai tréninget, ahol felkészülhetünk a téli közlekedési kihívásokra. Örömteli, hogy egyre többen élnek már ezzel a lehetőséggel. ”

A kevésbé ismert „4 éves szabály”

Köztudomású, hogy amint tartósan 7°C alá süllyedt hőmérséklet, le kell cserélni a nyári gumikat télire. És négyévente a komplett garnitúrát is le kell váltani. „Noha a KRESZ egyik alaptétele lenne ez az ismeret, még mind a mai napig sokan akadnak, akik figyelmen kívül hagyják” – mondta el Csonka István, a Groupama Biztosító értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese. – „Egy tavalyi online felmérésünkből kiderült, hogy az emberek 13 százaléka csak két gumit cserél le a garnitúrából, továbbá 80 százalékuk nem tartja a négy éves szabályt, és csak akkor cseréli le a téli szettet, ha annak használata már kifejezetten veszélyes a forgalomban részt vevőkre nézve.” Holott havas felületen nyári gumival a fékút minimum 2-3 szorosára nő a jó állapotú téli gumik használatához képest, jégen viszont ez az érték akár 8-10-szeres is lehet. Ez az arány az ónos eső okozta tükörjégen még a száraz, hideg aszfalthoz képest is 10-15-ször hosszabb.

Nagyon fontos, hogy az autóból való jó kilátásról a sofőrök még indulás előtt gondoskodjanak, hiszen a vezetéshez szükséges információ 90%-a vizuális, aminek jelentős részét a periférikus látás szolgáltatja. Ne csak egy kis részt tisztítsanak le maguk előtt a havas vagy fagyott szélvédőn, hanem körbe minden ablakot. Ha az ablaktörlőlapátok már kopottak, cseréljék le őket újakra, amelyek nem húznak csíkokat a szélvédőn, ablakmosó-folyadék esetében pedig használjanak fagyállót. A hidegben gyakran előforduló probléma, hogy párásodnak az ablakok, amit a leghatékonyabban meleg levegővel és klímával tudunk kiküszöbölni. Utóbbi lehetőség azért is jó megoldás, mert segítségével a klímarendszert magát is karban tarthatják az autótulajdonosok, ezzel kiküszöbölve, hogy a meleg beköszöntével kapásból a szervizbe kelljen sietni klímaproblémákkal.

Ellenőrző lista? Ezért lehet rá szükség!

Indulás előtt minden sofőrnek érdemes meggyőződnie róla, hogy készen áll-e autója a téli útra, és van nála:

  • egy zsák homok a fagyott úton való elinduláshoz,
  • jégkaparó,
  • hólánc,
  • egy flakon fagyálló és
  • egy kanna üzemanyag.

Mindemellett egy „túlélési csomagot” is érdemes összekészíteni melyben

  • pokróc,
  • sokáig elálló étel vagy rágcsálnivaló és
  • palackozott víz található, ha mégis valamiért órákat kell vesztegelni a hidegben.

Napszemüveget is érdemes az autóban tartani, hiszen a fagyott utak csillogása, a havas tájak vakító fehérsége a szemnek legalább annyira zavaró tud lenni, mint a ragyogó nyári napsütés. Mielőtt a vezetők elindulnak otthonról, érdemes magukhoz venniük jégoldót, amivel a befagyott ajtókat ki tudják nyitni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....