utánpótlás

Így kezdd a motoros szezont, hogy életben maradj!

2023.05.01.

Jön a tavasz, biztosan legalább egyszer már hallotta az olvasó, hogy megérkeznek a motorosok, akik jelenlétére fel kell készülni a többi úton lévőnek. Elolvastam az idei friss közleményeket, és semmi újat nem találtam benne. Lehet még ebben a témában bármi újat mondani?

 

Hibás tanítás az általánosítás

Nos, portálunk egy alapvetően autósoknak szóló magazin. De egész valószínű, hogy olvasóink közül többen is robogóznak, vagy motoroznak, de ha egyiket sem, akkor is meg van a véleményük a kétkeréken közlekedő motorizált társadalomról. Sajnos az átlagembernek általában negatív a véleménye. Jöjjön néhány komment az idei balesetekhez:" Mire jó, hogy száguldoznak, veszélyeztetik a saját és mások életét." "Apa! Kezdődik!" "Az az útszakasz életveszélyes a motorosok miatt!! Tavaly tapasztaltuk " Ilyen, és ehhez hasonló kommentekkel találkoztam. Elkönyvelhetjük tehát, hogy a motorozás egy igen veszélyes hobbi, és ugyanannyira veszélyes mértékben osztja meg a társadalmat. Többször is mondtam már, hogy a kollektív büntetés a legrosszabb, ami a történhet ilyen esetekben. Nagyon sok szabálykövető, és felkészült motoros közlekedik az utakon, csak mivel ők nem csinálnak bajt, így nem is kerülnek be a hírekbe. Semmiképpen nem kell egy kalap alá venni azzal a kis százalékkal, akik renitens viselkedésükkel rontják a jó hírnevüket. Ettől függetlenül sok kezdő beleesik olyan hibákba, amiknek balul elsült következményeit láthatjuk a hírösszefoglaló balesetekkel foglalkozó részében. Nézzük most azokat a hibákat, amikkel maguk a motorosok alapozzák meg a rossz hírnevüket.

Rossz a sorrend!

Nagyon sokan beleesnek abba a hibába, hogy nagyobb motorral kezdenek, mint amekkorát a saját tudásuk szerint vezetniük kellene. Miért nem jó végig járni a szamárlétrát? Tettem már fel a kérdést több fórumon jómagam is. A válaszok: a 125-öt hamar megunod, kimotorozod. Vagy túl sok pénzbe kerül minden évben motort cserélni. Inkább egy kicsit nagyobbat az elején, aztán majd beleszoksz. Nos, ez szép és jó, de az alapvető járműkezelési készségeket sokkal inkább ildomos egy 100 kiló körüli filigrán, dobálható, döntögethető motorral megszerezni, mint egy 200 kilogrammot, vagy azt meghaladó súlyú motorkerékpárral. A másik pedig a gázkar. Bűvös, varázslatos szeglete ez a vasparipának, mert csavarása után történnek az igazán izgalmas dolgok, mint gyorsulás vagy hangrobbanás. Egy rutintalan kéz akarva akaratlanul is odacsavar, hiszen a finommotorika hiányzik a mozdulatból, ahogy hozzáér. Egy 15-35 Le-s motoron a durvaságával nem tud akkora hibát elkövetni, mint egy 100 Le-s motor esetében, egyesben is, de második sebességfokozatban biztosan eléri, vagy meg is haladhatja a 100 km/h-ás sebességet. Volt szerencsém kipróbálni egy Suzuki GS 500-at a tavalyi szezonban, és sokkoló volt az élmény a saját motoromhoz képest. Igen, leginkább a súly volt az, ami megszokást igényelt. Biztos vagyok benne, hogy legalább egy, de inkább két szezon szükséges ahhoz, hogy a motoros is felnőjön akár egy ilyen alap nagymotor kezeléséhez. De akkor nem tudom tartani a tempót a többiekkel. Talán az első olyan kijelentés, amit nagyon nehezen tudok védeni. Valóban így van. Én is jártam már úgy, hogy 50-60 Le-s gépekkel sajnos nem sikerült együtt mozognom. Ők arra ösztökéltek, hogy próbáljak meg minél inkább a határaimon mozogni, és vért izzadva tartani velük a lépést. Nos, ebből nem lett egy világkerülő közös túrázás. De ha van egy megértő, elfogadó csapat, akkor biztosan össze lehet hangolni, hogy egy gyengébb motorral se’ legyen gond a csapatban haladás. Egy-egy szakaszon a gyorsabbak kiengedik a gőzt, majd később újra együtt haladni. Mint minden, ez is csak felfogás, szemlélet, és szervezés kérdése. De már kimotoroztam belőle mindent. Az eladás oka az, hogy már többet tudok annál, mint amennyit a motor ad, tehát egy erősebbre váltok. Ilyen magvas gondolatok megszületése után tenni kell egy kört valaki olyannal, aki nem háttal ül a motoron, és megnézni a kanyarodási, vészfékezési, és kikerülési manővereket. Meg azt, hogy a jobb, és balkanyar is ugyanolyan könnyedséggel megy-e? Ha a gyakorlati teszt bármelyikén elhasalt a delikvens, akkor lesz még abban a motorban kimotorozható tartalék.

Karbantartás szigorúan szakszervizben!

Tudtad, hogy a fékfolyadékot illik kétévente cseréltetni? Vagy, hogy a fékdugattyúk, féknyergek karbantartására sem szabad sajnálni az időt? Mikor néztél bele utoljára a kiegyenlítő tartályba? Mennyire repedezettek a vákuum, és üzemanyagcsövek? Csak néhány olyan szervizmunka, amit mindenképpen ütemezni kell, és nem a sarki fűszeres hátsó kertjében „feketén” javíttatni, hanem hivatalos szervizben, ahol az elvégzett munkára jár a törvényben előírt garancia, ami mindenkinek jó. Tehát a legmenőbb, Kínából érkező ledes gyorsgázkar felapplikálása helyett, inkább ezeket illik átnézettetni szezon előtt! Mert ha már egyébként is a közlekedés legsérülékenyebb résztvevői vagyunk, akkor legalább a technikában ne kelljen csalódni, egy hirtelen megoldandó forgalmi helyzetben. Mert senki ne feledje, hogy a 2023-as szezonban is mindenkit ugyanúgy hazavárnak! 

Mivel egészítené ki tanácsaimat? Várom itt, és Facebook oldalunkon is!

Fotók forrása: pixabay.com

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.02.27
1377 autóst szondáztattak meg a Budapesti Rendőr-főkapitányság budai rendőrkapitányságainak....
2024.02.27
Könnyen koszolódnak, és úgy tűnik, elég könnyen rozsdásodnak is a Tesla Cybertruckok. ..
2024.02.26
Hétfőn az éjszakai órán két súlyos baleset is történt - jelenti a Katasztrófavédelem. ..
2024.02.26
Idén a kínai márkáké lesz a főszerep, de a Renault Csoport is jelen lesz a Daciával együtt. ..
2024.02.26
A 2024-es év autója a Renault Scénic. A modell 329 ponttal nyerte el az Év Autójaként is emlegetett....
2024.02.26
És rekord mennyiségű víz kellett az eloltásához.    ..
2024.02.26
Helyben előállított villamosenergia segíti a Magyar Suzuki energiaellátását: hétfőn hivatalosan is....
2024.02.26
Négykerekű, három személyt egymás mellett szállító, nagy teherbírású, mini terepjáró a Polaris....
2024.02.26
Ezúttal sem úszták meg a gyorshajtók. A Budapesti Rendőr-főkapitányság XVII. Kerületi....
2024.02.26
Michael Breme, az Audi Hungaria igazgatóságának új elnöke és Alfons Dintner, a vállalat leköszönő....