Lexus
A modell nem csupán a márka első, kifejezetten akkumulátoros elektromos típusa, de egyben az első olyan Lexus, amely a hagyományostól teljesen eltérő kormánnyal is megvásárolható. Ez formájában leginkább egy masnira, illetve a ló vagy ökör vontatta járművek alkatrészére: az állat befogására szolgáló igára emlékeztet. Az angol köznyelvben ez utóbbi (yoke) terjedt el; magyarul talán szerencsésebb (még ha formailag pontatlan is) a klasszikus repülőgépek kormánya után ökörszarvkormányként emlegetni ezeket.
A megoldás a vezető kormánymozdulatai, a kerekektől érkező, útfelületre vonatkozó adatok, valamint további paraméterek (pl. menetsebesség) függvényében adja ki azt az elektronikus parancsot, ami alapján a rendszer vezérlő számítógépe meghatározza, hogy milyen mértékben forgassa el a kormányművet. Mivel nincs mechanikus kapcsolat a kormánykerék és a kormánymű között, a két rendszer elfordulása közötti arány (kormányáttétel) tetszőlegesen változtatható.
Kis sebességű manőverezésnél, parkolás vagy derékszögű befordulás során ez az arány nagy – az ökörszarvkormányt ütközésig elforgatva (ez mindkét irányban 150-150 fokot jelent) a kerekek is végállásukig fordulnak ki. Ez közepes és nagy sebességnél életveszélyes volna, ezért ilyenkor a vezérlés módosítja az áttételt, ám ezt is a vezetési stílus és az útviszonyok függvényében teszi. Kanyargós országúton érzékenyebbé teszi a kormányt, így a vezető sportosan, kis mozdulatokkal is precízen irányíthatja az autót, autópályán ellenben a stabil egyenesfutás érdekében kiszűri a legapróbb kimozdulásokat, így a jármű csúcssebesség közelében is megnyugtatóan kiszámítható módon viselkedik.
A rendszer a versenyautókra jellemző, precíz vezethetőséget a luxusjárművek rendíthetetlen stabilitásával ötvözi egyetlen rendszerben, minden eddiginél szélesebb tartományban biztosítva optimális működési körülményeket. Mindeközben a vezetőnek soha, egy pillanatra sem kell elengednie a kormányt – nem kell „átfognia” a karimán, hogy tovább tekerje a volánt –, ami a fokozott biztonság mellett a kormányon elhelyezett kezelőszervek működtetését is leegyszerűsíti. A megoldás járulékos előnyei sem elhanyagolhatók: a klasszikus, kerek kormányból alulról „kivágott” darab kedvezőbb üléshelyzetet tesz lehetővé, a felső szakasz eltávolítása pedig a műszeregység akadálytalan leolvashatóságát eredményezi.
A Lexus ennek ellenére tisztában van azzal, hogy az ökörszarvkormány használata megszokást igényel, és lesznek, akiknek túl nagy ugrást jelentene a váltás. Az innovatív technológia ezért egyelőre opciós extraként elérhető az RZ 450e modellhez. A tapasztalatok alapján azonban elképzelhető, hogy a jövőben további Lexus modelleken is megjelenik a megoldás.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!