utánpótlás
Mi a biztosítók gyakorlata a károkozói pótdíj kiszabásával kapcsolatban?
A mostani kampányidőszakban is érvényesül, hogy sem az MNB-nek, sem az Ombudsmannak nem a károkozói pótdíjjal volt gondjuk, hanem az esetleges túlárazással. A legtöbb biztosítónál továbbra is megmaradt a károkozói pótdíj, de volt, ahol a szorzók csökkentek. Összességében tehát mint kedvezmény eszköz továbbra is megmaradt a tarifálási gyakorlatban.
Forrás: cdn.pixabay.com/
De a kedvezmények mértéke eltérő módon jelenik meg a biztosító társaságoknál?
Ez mindig is eltérő volt. Ezért is beszélünk versenypiacról. Erre vigyázni kell, hogy soha nem lehet semmilyen biztosítási termék kapcsán általános gyakorlatról beszélni, hiszen minden egyes biztosítónak a saját üzletpolitikája és adott esetben a saját kárstatisztikája mentén alakul a díjszabása és tarifálása.
Ezért lehet az, hogy bizonyos járműkategóriára egyik biztosító jobb ajánlatot tud adni, mint mások?
Pontosan, hiszen a saját kárstatisztitkájából, és a hozzáférhető kárstatisztikák alapján kalkulálja ki az adott személyre szóló kockázatot.
Forrás: cdn.pixabay.com/
Okozhat e ez a jövőben több balesetet a károkozói pótdíjak változtatása? (Hiszen nem lesz visszatartó ereje annak, hogy a bonus malus rendszer higgadt, megfontolt vezetésre sarkallja az autósokat.)
Én nem hiszem. Mint ahogy mondtam, a károkozói pótdíj valószínűleg továbbra is érvényesülni fog a tarifálásban. Hiszen sem az ombudsman, sem az MNB nem kifogásolta önmagában a károkozói pótdíj mértékét, hanem a szorzókat esetleg. Tehát ha túlzott mértékű a károkozói pótdíj. Ez valószínűleg továbbra is megmarad, mint korrekciós tényező. De ha ennek túlzott a mértéke, (ahogy az MNB jelezte is körlevelében), ha statisztikailag nem megalapozott, és nem indokolt a tarifálási gyakorlata egy biztosítónak, akkor az MNB közbeléphet jövő év közepétől.
Idén kevesebbet autóztunk, így kevesebb volt a baleset is. Tehát nem kellett annyi kártérítést fizetnie a biztosítóknak. Ennek ellenére mivel magyarázható, hogy a jövő évtől akár áremelkedést is tapasztalhatnak majd a biztosítási díjtételnél az autósok?
Én egyrészt arra hívnám fel a figyelmet, hogy azt igazán nem mondhatjuk még, hogy kevesebbet autóztunk. Ez júniusig volt mérhető, amikor valóban kevesebb volt a közúti balesetek száma az előző évhez képest. De szeptembertől az látható, hogy újra emelkedik a balesetszám, hiszen a vírushelyzet miatt sokan ódzkodnak a tömegközlekedéstől, így többen ülnek autóba. Viszont jelenleg még nincsenek pontos statisztikák, de az már most feltételezhető, hogy a tavaszi tendencia megváltozott és nem autóznak kevesebben, mint az elmúlt időszakban. Egyébként a biztosítás arról szól, hogy a múltbeli adatok alapján kell megbecsülni a jövőbeni kockázatokat. Egyrészt a féléves statisztikák elérhetőek csak, de a biztosítói tapasztalatok azt mutatják, hogy szeptember óta nem lett kisebb a forgalom mint a korábbi években. Másrészt a biztosítóknál a kárgyakoriság csak az egyik tényező, a kárkifizetés a másik. A kárkifizetés attól függ, hogy egy-egy gépjárműre mennyit kell költeni a biztosító társaságoknak baleset esetén. Ez fokozatosan emelkedik. Hiszen az alkatrész díjaknál, illetve a szervizköltségeknél van egy folyamatos áremelkedés, amik meghatározzák a kárkifizetést is. Nagyon leegyszerűsítve a biztosítóknál a tarifálás a díjbevételek, és a kárkifizetések hányadosa. Ha emelkednek a kifizetések, akkor nyilvánvalóan meghatározott keretek között a díjbevételeknek is ezt kell követniük.
Forrás: cdn.pixabay.com/
Milyenek a visszajelzések az E-kárbejelentő applikációval kapcsolatban?
2019 januárjában indult el az E-kárbejelentő szolgáltatás. November 23-ig áll rendelkezésre összehasonlító statisztika. Ez azt mutatja, hogy 2019-hez képest 2020-ban 118 százalékkal többen használtak a kárbejelentőt (7150 volt a novemberi statisztika). Ez egy érzékelhető növekedés, ami remélhetőleg töretlen és továbbra is növekedni fog. Az applikáció a play áruházban, az Apple store-ban, és már Huawei app galeriben is elérhető. A folyamatos fejlesztések tovább gyorsítják a károsultak és a biztosítók egyszerűbb és gyorsabb együttműködését. Például a címadatok prediktív, könnyitett szövegbevitel segítségével adhatók meg. Bővült a beküldhető képek száma, és pontosabban rögzítik a baleset körülményeit a bővített baleseti szituációs lista használatával. Tehát az látható, hogy a fejlesztések folyamatosan eredményt érnek el, hiszen többen használják a szolgáltatást. Továbbra is az a cél, hogy a digitális és elektronikus adatbevitel könnyítésével, és egyerűbbé tételével minél gyorsabban, és minél könnyebben alkalmazható legyen az applikáció.
Mi lehet a legerősebb érv a papír alapú bejelentő helyett az elektronikus változat mellett?
Az E-kárbejelentő megjelenése után nagyon népszerű volt, nagyjából összesen 300.000 letöltést mértünk a kezdeti időszak óta, ennyi embernek tehát ott van a telefonján az alkalmazás. Szerencsére viszonylag ritkán kell használni, viszont ami fontos, hogy ha szükség van rá, akkor ne a papír után kezdjünk el kotorászni, mert ennek a kitöltése, és a biztosítóhoz juttatása sokkal körülményesebb, és az ügyintézést is meghosszabbítja. Ha egy mód van rá, akkor adott esetben akár a baleset helyszínen is töltsük le az E-kárbejelentő alkalmazást, és így rövid idő alatt, és egyszerűbben el tudjuk indítani a kárügyintézés folyamatát. Ez egy ingyenes szolgáltatás és kényelmi eszköz, ami a biztosítóknak hosszú távon úgy térülhet meg, hogy kevesebb lesz az ügyintézési költség, ami végső soron a kgfb. díjakra is vissza hathat.
További autós tartalmakért kövess minket a Facebookon is.