közlekedésbiztonság

Így vezessünk hegyes, dombos vidéken

2022.06.27.

A nyaralási szezon beköszöntével egyre többen kelünk útra autóval, hogy bejárjuk hazánk vagy más országok tájait. Az autós utazás egyik előnye, hogy olyan látnivalókat is könnyedén megközelíthetünk, amelyeket másképp nehézkes volna, legyen szó egy eldugott templomromról, vízesésről vagy egyéb természeti látványosságokról. Az ide vezető útvonalak azonban gyakran érintenek lejtőkkel és emelkedőkkel tarkított, dombos vagy hegyi szakaszokat. Hegynek fölfelé leginkább az elindulás, míg lefelé a meredeken való leereszkedés igényel megfelelő vezetői gyakorlatot, különösen abban az esetben, ha nem saját, hanem bérelt, manuális sebességváltós járművel közlekedünk. A LeasePlan összegyűjtötte, mire figyeljünk a volán mögött, amikor domb- vagy hegyvidéken autózunk.

A gyorsforgalmi utakon általában nem jelentenek problémát az emelkedők és a lejtők, mivel az út szélessége és kiépítettsége lehetővé teszi, hogy ezeket megfelelően megválasztott, nagyobb sebességgel könnyedén vegyük a sebességfokozat módosítása nélkül. A kisebb településeken átvezető vagy a másodrendű hegyi utak hegy- és völgymenetei viszont a kevésbé gyakorlott sofőrök számára már kihívást jelenthetnek, hiszen az esetleges kanyarok és kereszteződések miatt csak lassabban és gyakoribb sebességváltó-használattal lehet haladni. Ilyen utakon általában 50 km/h-nál alacsonyabb a megengedett sebesség, az aktuális tempót pedig minden esetben úgy kell megválasztani, hogy az emelkedőkön haladás során ne fulladjon le a motor és emiatt guruljon visszafelé az autó, ugyanakkor a nehezen belátható, kanyargós szakaszokon óvatosabban menjünk. A sebességváltót tehát többnyire a 2. vagy 3. fokozatban kell tartani.

Erre figyeljünk emelkedőn

Hegymenetben készüljünk fel arra, hogy szükség esetén vissza kell majd váltanunk. Ezt még azelőtt tegyük meg, hogy a motor elkezdene erőlködni, amit arról ismerhetünk fel, hogy a gázpedál teljesen lenyomott állapotában is csökken a sebesség. Törekedjünk arra, hogy a fordulatszám ne essen 1500 – dízelautókban 1200 – alá, és ennek megfelelően válasszuk meg a sebességfokozatot. Ha mégis leáll a motor, azonnal lépjünk a fékre.

Illusztráció: LeasePlan

Álló helyzetből az emelkedőn való elindulásra két módszer is van. Ha kevésbé gyakorlott vezetők vagyunk vagy nagyon meredek a terep, érdemes először behúznunk a kéziféket. Ezután nyomjuk be a kuplungot, és a sebességváltót helyezzük egyes fokozatba. Kezdjük el óvatosan felengedni a kuplungot, ugyanúgy mintha sík terepen lennénk. Amikor azt érezzük, hogy megindult az autó (azaz elkezd fogni a kuplung), engedjük ki a kéziféket, és adjunk egy kis gázt. Nincs szükség nagy gázfröccsre, épp csak akkora adagra, hogy ne álljon le a motor. Közben csúsztassuk tovább a kuplungot, és ha szükséges, akkor adjunk még gázt, hogy gyorsabban menjünk fel az emelkedőn. Ha már van elegendő tapasztalatunk a volán mögött vagy kisebb az emelkedési szög, hasonlóan kell eljárnunk, csak ezúttal a kézifék behúzása helyett a fékpedált lenyomva, hogy egyhelyben tartsuk az autót. Nyomjuk be a kuplungot is, és tegyük egyes fokozatba a sebességváltót. Szép lassan kezdjük el felengedni a kuplungot, és amikor érezzük, hogy indulna a jármű, akkor a fékpedálról átlépve adjunk egy kis gázt, miközben tovább csúsztatjuk a kuplungot egészen addig, míg az autó teljesen el nem indul.

Emelkedőn való parkolásnál mindenképp használjuk a rögzítőféket, és fordítsuk el a kerekeket az útpadka felé úgy, hogy a fék esetleges meghibásodása esetén az útpadka megállítsa az autót és az ne guruljon el, és ne sérüljön meg.

Erre figyeljünk lejtőn

Ha meredek domb- vagy hegyoldalon vezetünk lefelé, váltsunk alacsonyabb – a lejtő jellegétől függően általában 2. vagy 3. – sebességi fokozatba, hogy jobban tudjuk kontrollálni a jármű sebességét. Ez a fajta, motorfékkel való haladás megelőzi a fékek esetleges túlhevülését és a fékhatás részleges vagy teljes elvesztését. A motor fordulatszáma ilyenkor megnő (akár 4000 fordult/perc értékig), de ettől ne ijedjünk meg, hiszen természetes velejárója a motorfék működésének. Ha a motorfék használata ellenére is szükség van fékezésre, röviden lépjünk a fékre, amíg be nem áll a kellő sebesség, majd vegyük vissza a lábunkat a pedálról. Lejtmenetben ne tartsuk nyomva a kuplungot, és semmiképp se rakjuk üresbe a sebességváltót, mert a biztonságunkat veszélyeztetjük, mivel nem rendelkezünk teljes kontrollal a jármű felett, és az esetleges váratlan helyzetekre sem tudunk elég gyorsan reagálni.

Lejtőn való parkolásnál szintén húzzuk be a kéziféket, és fordítsuk a kerekeket az útpadka felé.

A többi autósról se feledkezzünk meg

A hegyvidék, főleg keskeny utak esetén, a többi autósnak sem feltétlenül könnyű terep vezetés szempontjából. Íratlan szabály, hogy ha ilyen szűk szakaszon találkozunk szembejövő forgalommal, ahol két jármű nem fér el egymás mellett, a lefele tartó autó engedi el a felfele tartót. Ilyenkor tolatásra is szükség lehet, hogy egy kiszélesedésben meg tudjunk állni, elegendő helyet hagyva a másik jármű továbbhaladásához. Ha esetleg a hegynek felfele haladó autó tudja ezt könnyebben megoldani, akkor célszerű neki elsőbbséget adnia a másiknak.

Keskenyebb, kanyargós utakon sokszor hajlamosak vagyunk az elválasztó vonalhoz behúzódva, az út közepéhez közel vezetni. Próbáljuk meg ezt elkerülni, ha ugyanis a kanyarban szembejövő autós is ezt teszi, egymáshoz közel érve hirtelen mindketten túlkorrigálhatunk, ami veszélyes helyzetet eredményez.

Hegyi utakon teljesen elfogadott, hogy a szép kilátás vagy egy meredek emelkedő miatt lelassítunk. Fontos azonban, hogy ne tartsuk fel a többi autóst, és ne okozzunk torlódást, ezért ha többen jönnek mögöttünk, inkább húzódjunk félre, hogy utat engedjünk nekik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....