önvezető járművek

Ilyen az élet steer-by-wire kormánnyal

2018.07.16.

A thyssenkrupp sajtótájékoztatóján megtudhattuk, a jövő autója nemcsak a kormányt húzza be a műszerfalba, hanem radikálisan átalakítja majd a közlekedést is.

Az önvezető autók fejlesztése során nagy hangsúlyt kap a kormányzás átalakulása. Amíg a vezető késedelemmel, korlátozott tekerési sebességgel és/vagy akár helytelen mozdulatokkal igyekszik irányítani autóját például határhelyzetekben, addig a mechanikus kapcsolat nélküli (steer-by-wire) kormányrendszer sokkal pontosabb és gyorsabb beavatkozást tesz lehetővé a közlekedés során a rásegítés mértékének egyszerű programozása és megvalósítása révén.

De nem csupán ebben domborodik ki előnye ennek a megoldásnak, hiszen elvégre a szervókormány az elektronikus stabilitáskontrollal együttműködve a mai napig képes jó irányba elfordítani a kormányt például megcsúszás esetén – természetesen a munka nagy része továbbra is a pilótára hárul. A másik nagy előnye a helykihasználásban rejlik.

A fizikai kapcsolatot nélkülöző steer-by-wire kormányrendszer révén megspórolhatják a kormányoszlopot a gyártók. A tűzfalat sem kell átvágni, emellett tökéletesen illeszkedik az önvezetős utastérbe az egy gombnyomásra a műszerfalba becsúszó kormánymű. Olvashatunk, laptopozhatunk, esetleg befelé fordított ülésekkel négyen beszélgethetünk, de semmiképpen sem akadunk bele, miközben az autó magát kormányozza és orrunk előtt járna a kerék.

A határokat feszegetve olyan helyzetet is előidézhetünk a steer-by-wire kormányrendszerrel, hogy teljesen ellenállás nélkül irányítjuk az autót. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a kormánykerék gyakorlatilag a saját súlyánál fogva képes ide-oda lötyögni, az az érzése a vezetőnek, hogy akár tüsszögésre is elfordul valamerre. Teljes az úttól való függetlenítés, mind fizikailag, mind érzetre. Nulla visszajelzés érkezik a kezünkhöz, emellett olyan könnyen tekerhető a volán, ami 20 km/órás sebességnél is ijesztő és veszélyes a zsámbéki tesztpálya bójái között araszolva.

A Volkswagen Golf R átépített tesztpéldányaiban körözve párhuzamos parkolásra is sort kerítettünk. Ez a feladat volt a bizonyíték arra, hogy valóban nincsen fizikai kapcsolat a kezelőfelület és az irányított elem között, hogy tényleg csak áram és információ áramlik a vezetékeken, nincs kormányoszlop. A „balra tekerem és jobbra fordul” huncutsággal megspékelve végeztem el a betolatást. Szlalomozni jóval nehezebb volt így, a parkolásnál elég volt egyszer ráérezni valamelyik irányra, onnantól kezdve a „másik” jelzővel könnyítettünk a megszokottól eltérő feladat nehézségén. Ehhez mindössze egy laptopra volt szüksége a jobb 1-ben helyet foglaló thyssenkruppos kollégának.

Azért akad még más ínyencség is a bemutatón: egy felszenzorozott tesztautó hibátlanul teljesített egy igen szűk bójás szakaszt. A jármű felismerte az akadályokat, el tudta helyezni magát a térben, és képes volt áthaladni a kanyarral tűzdelt szakaszon. Ezt követően teljes egészében a műholdak által meghatározott útvonalon haladt végig nagy pontossággal, bóját nem ledöntve, továbbra is vezető nélkül. Utóbbi mutatványhoz minimum 4 műhold szükséges, amelyek centiméterre pontosan képesek a koordinátákat átültetni az autó agyába, a haladás ezek mentén zajlik.

A prezentációk során betekintést nyerhettünk továbbá a német vállalat hazai munkásságába, a győri, a jászfényszarui és a debreceni üzemekben futóművek, motoralkatrészek, kormányrendszerek, stabilizátorok és rugók készülnek. A fejlesztőközpont Budapesten található.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....