Formula Student

Idén is méltó helyen, a BME patinás K épületének aulájában mutatta be legújabb versenyautóját a Formula Racing Team. A legrégebbi magyar Formula Student csapat első autója 2008-ban még benzines volt, 2011-től elektromosokat kreáltak, méghozzá 4x4-eseket, amiben szintén úttörők voltak, ahogy a 2017-es autonómmal is. 2022-től összegyúrták a két modellt, ami így alkalmas lett pilótás üzemmódra és önvezetésre.

A BME K épületének aulájában, Bánki Donát és Zipernowsky Károly szobra előtt leplezte le Lara nevű 2025-ös modelljét a 115 fős csapat, melynek tagjai 40 ezer órát dolgoztak tervezésén, építésén és az anyagi források előteremtésén. A támogatásokkal és munkaórákkal számolva elméletileg több mint 50 millió forintnyi beruházás, de a drága gép nem eladó! A hagyományoknak megfelelően a csapat őrzi korábbi autóit is, így igencsak értékes kollekciók bázisukon, ami egyben műhelyük is.

Egyszerre persze nehezen férne el mind a 115 tag, de erre nincs is szükség, mert mindig azok dolgoznak az autón, akiknek aktuális a feladatuk van. A munkák 7 csoport között oszlanak meg és vannak olyanok, akiknek a feladatához nem is kell a bázison lenni, hiszen a szponzorrációsok a forrás cégekhez járnak támogatásért, ami idén több mint félszáz magyar és multinacionális markát jelent.
A BME FRT csapat 2025-ös autójának neve Lara lett, ami demokratikus folyamat eredménye a névválasztás: minden munkacsoport 2 nevet nominálhatott, majd ezeket szavaztuk meg. Érdekesség, hogy az “L” betűs nevek mindig kelendőbbek.

Lara műszaki paraméterei:
Tömeg: 174 kg
Hosszúság: 2889 mm
Szélesség: 1535 mm
Magasság: 1175 mm

Az egyetemistából álló budapesti autóépítő versenycsapat idei Formula Student gépe is elektromos, négy-kerékhajtású és képes akár pilóta nélkül is száguldani. Ahogy tavaly, úgy a 2024-es szezonban is két kategóriában (hagyományos és autonóm) áll rajthoz a csapat.
Az driverless rendszer fejlesztése továbbra is cél marad.
Nagy Emese, a BME FRT csapatkoordinátora: A 2025-ös Lara esetében is az előző évekhez képest integrálva van az önvezető rendszer, sőt az újratervezett kormányműnek köszönhetően a kormányaktuátor is kompaktabb módon van a rendszerbe integrálva.
Új a vázgeometria, ground-effect még hatékonyabb kihasználása és az elektronikai rendszerek továbbfejlesztése
A 2025-ös fejlesztések közül említésre méltó a teljesen új vázgeometria és akkumulátor, a ground-effect hatékonyabb kihasználása és jelentős elektronikai munkálatok is történtek. Az autó továbbra is négy kerékagyba épített villanymotorral működik, melyek maximum egyenként 21Nm nyomatékot adnak le.
Az driverless rendszer fejlesztése továbbra is cél maradt - Lara esetében is az előző évekhez képest integrálva van az önvezető rendszer, sőt az újratervezett kormányműnek köszönhetően a kormányaktuátor is kompaktabb módon van a rendszerbe integrálva.
A Hungexpón rendezett májusi Techtogether versenyen dobogós lett a BME FRT csapata.
Az idei szezonban két versenyen veszünk részt: június 13-15. között lezajlott, Magyarországon megrendezett FS Easten, ahol statikus versenyszámokban indulva, összesítettben a 6. helyezést szereztük meg, valamint augusztus 18-24. között FS Germany keretei között állunk rajthoz.

Mi is az a Formula Student?
A nemzetközi hallgatói konstrukciós versenyen saját fejlesztésű, belsőégésű, elektromos és pilótás, vagy önvezető járművekkel indulnak az egyetemista csapatok. A versenysorozatot 1981-ben a tengerentúlon hozták létre mérnöki és gazdasági tanulmányokat folytató diákoknak, hogy egy olyan formula versenyautót konstruáljanak, amelyet nem csupán megépítenek, de a piaci bevezetésére vonatkozó koncepcióját is elkészítik. Egy ilyen életszerű projekt egész éves munkát, kitartást, innovatív hozzáállást, elméleti és gyakorlatorientált felkészülést követel a csapatok tagjaitól. A Formula Student tehát kipróbált, agilis szakembereket nevel, ebből pedig a sorozatot és autóépítést támogató iparvállalatok is profitálnak.
A tizenhat fordulós konstruktőri és menedzsmentversenyen 60 ország 800 csapata vesz részt. A Formula Student szériában a csapatoknak statikus- és dinamikus versenyszámokban kell teljesítenie. Egy versenyen a csapat összesen 1000 pontra gyűjthet be, ebből 325 pont szerezhető a statikus, 675 pont a dinamikus kategóriában.
Statikus versenyszámok alkalmával a jelenlévő bírák arra kíváncsiak, hogy csapat mennyire felkészült műszaki, gazdasági és üzleti kérdéseikben. A statikus versenyszámok kategóriájába 3 versenyszám tartozik: a Business Plan Prezentáció, Költségelemzés, valamint Műszaki terv bemutatás. A dinamikus versenyszámok során lehetősége nyílik autóknak és pilótáinknak a pályán történő megmérettetésre.
Az önvezető kategória Trackdrive versenyszámán az autónak a bójákból kirakott, 200-500 méteres pályán kell 10 kört teljesítenie önvezető módban.

Fotó: Schottner Zsófia.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!