Formula Student

Ilyen lesz FRED, az idei magyar Formula autó

2024.03.31.

A BME Formula Racing Teamet 2007. elején hívta életre néhány tehetséges mérnökhallgató, hogy első és anno egyetlen magyar csapatként versenyautót építsenek és részt vegyenek a világméretű Formula Student versenysorozatban.

Tizennyolcan kezdték, a következő junior csapat már ötven fősre bővült, a 2024-esés immár ötödik nemezedékből összeálló BME Formula Racing Team nyolcvan tagot számlál. Az egyetem számos különböző karát képviselő mérnökök, menedzsereik különböző területeken dolgoznak ugyanazért a célért; minél jobb eredmények elérését, valamint hogy megteremtsék a magas szintű anyagi, szervezeti és tárgyi feltételeket. Többek között ennek köszönhető, hogy 2007 óta kitűnően helytálltak a világ legjobbjai között német, angol, olasz és magyar versenyeken.

A csapat az idei Design Freeze eseményen prezentálta 2024-es versenyszezonjuk céljait, terveit, versenynaptárát, a műszaki részleteket és terveket Antal Zoltán csapatkapitány és Pácsonyi Péter főmérnök ismertette.

Az esemény a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem K épületének dísztermében került megrendezésre, ahol tagjainkon kívül támogatóink, illetve az ország számos versenycsapatának képviselői voltak jelen.

Puha Katalin, a BME Formula Racing Team PR felelőse: 2023-as versenyszezonunk során rendkívüli eredményeket értünk el. A Formula Student Austrian, illetve a Formula Student Easten összesített negyedik helyen végzett csapatunk. Utóbbin elhoztuk az első helyezettnek járó díjat összesített dinamikus kategóriában. Dinamikus versenyszámok alatt azokat az eseményeket értjük, amelyek során autónk mozgásba lendül és a pályán bizonyítja nagyszerűségét. Tavaly, a magyar versenyen ezen számok alatt mi gyűjtöttük a legtöbb pontot, ezzel elnyerve az egyik legnehezebb kategória fődíját. A Formula Student Germany-n autónknak sikerült végigmennie az önvezető kategória Trackdrive versenyszámán. Ennek során autónknak egy bójákból kirakott, 200-500 méteres pályán kell 10 kört teljesítenie önvezető módban. Németországban ezt olyan jó idővel tette meg versenyautónk, hogy csapatunkat a dobogó harmadik fokáig juttatta.

Az eredmények mögött természetesen kitartó munka és dedikáltság bújik meg. Rengeteget tanultunk, fejlődtünk és sok tanulságot vontunk le 2023-as szezonunkból. Célunk természetesen nem más, mint hogy jobbak legyünk, felülmúljuk eddigi teljesítményeinket és minden versenyen, amelyen részt veszünk, megszerezzük az összesített első helyezést. Ehhez azonban átgondolt stratégiára és összehangolt munkára van szükség.

Csapatunk a 2024-es versenyszezon alkalmával három helyszínen fogja megmérettetni magát versenytársaival. A sorozatot megkezdve először a magyar Formula Student Easteren veszünk részt, ahol pilótáink vezetik majd idei évünk autóját. Ez egy kiváló lehetőség arra, hogy a csapatok tapasztalatot szerezzenek és gyakoroljanak a különféle versenyszámokra, ezzel is elősegítve a minél pontosabb felkészülést az éles versenyekre. Ezt a holland Formula Student Netherlands követi majd, ahol az FS Easterhez hasonlóan szintén manuálisan versenyzünk majd. Végezetül, szezonunk zárásaként részt veszünk a magyar Formula Student Easten, ahol autónk önvezető módban áll majd a rajtvonalhoz.

Egy Formula Student verseny során csapatunknak számos versenyszámban kell közel tökéletesen helytállnia. Ezeket összességében két nagy kategóriára bonthatjuk: statikus- és dinamikus versenyszámokra. Egy verseny alkalmával a csapat összesen 1000 pontra tehet szert, amelyből 325 pontot képez az említett statikus versenyszámok összessége, míg a maradék 675 pontot a dinamikus kategória versenyszámai adják.

Statikus versenyszámok alkalmával a jelenlévő bírák arra kíváncsiak, hogy csapatunk mennyire van felkészülve műszaki, gazdasági és üzleti kérdéseikre. A statikus versenyszámok kategóriájába három versenyszám tartozik, ezek a Business Plan Prezentáció, Költségelemzés és Műszaki terv bemutatása. Idén célul tűztük ki, hogy ezeken a versenyszámokon eredményesebben szerepeljünk és bejussunk a döntőkbe, ezzel is közelebb kerülve legnagyobb célunkhoz, amely az összesített első helyezés elnyerése.

A dinamikus versenyszámok során lehetősége nyílik autónknak és pilótáinknak a pályán történő megmérettetésre. Igaz a tavalyi évet szép eredményekkel zártuk, elengedhetetlen, hogy az akkor megjelent hibákat korrigáljuk és a lehető legtöbb eshetőségre felkészüljünk.

Idei évünk fő koncepciós iránya, hogy megtartjuk a tavalyi versenyautónk vázát, illetve aerodinamikáját, fejlesztéseink tekintetében pedig a megbízhatóságra, illetve tömegcsökkentésre törekszünk. Sok tervezési szempontnak kell egyszerre megfelelni, éppen ezért kompromisszumos megoldásokra törekszünk.

Minden szezon elején elvégzünk egy paraméter-érzékenységi vizsgálatot, amely megmutatja, hogy az autó vizsgált szekciói mennyire erősen befolyásolják a versenyen elért pontszámainkat. A négy legkiemelkedőbb szegmens a tömeg, légellenállási-, leszorító- és tapadási tényező, így fejlesztéseink során ezeket vettük leginkább figyelembe.

Számos olyan egység van, amelyek esetében a tavalyi koncepciót fejlesztettük tovább. Az elsőszárny tekintetében például ezt alkalmazzuk. Egy olyan megoldást használunk, amellyel a szárnyat egy adott magasságra mereven be lehet állítani. Mindez nagyon fontos a szabályoknak való megfelelés, illetve az aerodinamikai csomag összesített teljesítménye szempontjából, így idén újra terveztük az elsőszárny felfogatását, illetve szükség volt a szárny belső struktúrájának változtatása is.

A futómű esetében generatív, illetve additív gyártástechnológiával készült alkatrészeket fogunk használni. A kötőelemek megfelelő méretezésével is tudunk majd tömeget spórolni, így a futómű is hozzájárul versenyautónk súlyának csökkentéséhez. Ezek a generatív alkatrészek megjelennek a kormányrendszerünknél is. Lehetővé teszik, hogy nagyobb merevséget tudjunk biztosítani, mindezt kisebb tömeggel.

Idén számos olyan koncepció fejlesztésén dolgozunk, amelyek jelentősen eltérnek előző éveink újításaitól. Az első ilyen az autó hajtása, amelynél az idei évben egy ciklois hajtóművet tervezünk beépíteni az autóba. Ez mindenképpen egy egyedülálló megoldás, nem csak előző éveinkhez mérten, de a Formula Student mezőny tekintetében is. Sikerült megtartanunk a tavalyi év kompaktságát, így a felnibe épetett hajtás továbbra is előnyt jelent mind futómű kinematikában, mind pedig általában véve járműdinamikában.

Elektronika esetében a fő szerepet fejlesztéseink tekintetében a megbízhatóság növelése kapta. Éppen ezért átalakítottuk a központi irányító egység tervezését. Ezen kívül egyszerűsítettünk a rendszer topológiáján is, mostanra csak 24V-ot fogunk használni. Ez magával vonzza egy új, saját tervezésű kábelkorbács megszületését.

A hajtás mellett az egyik leginkább átalakult részegységünk a nagyfeszültségű akkumulátor. A tavalyi szezonban megvalósult cellatesztek alapján egy új cellatípust vállasztottunk ki, amely sokkal nagyobb energiasűrűséget eredményez, így ugyanazt az energiát sokkal kisebb tömegből fogjuk tudni megoldani. Átalakítottuk az egész egységet összetartó konténert, amellyel célunk az volt, hogy keskenyebb legyen, mint elődei. Ezt a keskenységet szem előtt tartva áthelyeztük az akkumulátor csatlakozóit is. Átalakítottuk az Accumulator Management Systemet (AMS) is, amely a megfelelő nyomtatott áramkörök újratervezés eredményezte.

Hűtés tekintetében megváltoztattuk az előző évek elrendezését, mindez kisebb csőhosszt eredményezett, illetve ezáltal el tudtuk érni, hogy a hűtésrendszerben található víznek kisebb legyen a tömege, ezzel is csökkentve autónk végleges súlyát.

Az önvezető rendszer esetében az autó szenzorai maradtak az előző évi helyükön, vagyis a LiDAR továbbra is az orrkúpon lesz fellelhető. Egy új szoftveres megoldásnak köszönhetően az önvezetőrendszernek egy eddigi részét, a kamerát el fogjuk tudni hagyni, ezzel is csökkentve autónk tömegét.

Mindent összegezve tehát elmondható, hogy csapatunk a 2024-es versenyszezonra rengeteg újítással készül. Ahhoz azonban, hogy mindezek a versenyautónkban is megmutatkozzanak, még rengeteg munka áll előttünk. Az eddig lezajlott koncepciós fázist és tervezési időszakot most a gyártási periódus követi. Terveink szerint március utolsó napjaiban megkezdődik az összeszerelési időszak, amelyet április közepén egy Shake Downnal zárunk majd, ekkor teszi meg versenyautónk első métereit. Itt megkezdődik majd a tesztszezon, ennek során az autónk tökéletesítésére törekszünk majd.

Természetesen nem mehetünk el szó nélkül támogatóink mellett sem, hiszen részben nekik köszönhető 2007 óta fennálló sikerességünk. Előző éveinkhez hasonlóan idén is rengeteg segítséget és támogatást kapunk tőlük, mindezért nagyon hálásak vagyunk, alig várjuk, hogy a jövőben isegyütt dolgozhassunk.

Egy próbatételekkel teli időszakon van túl csapatunk, de a közeljövőben ennél is több kihívás vár ránk. Legközelebbi eseményünkre terveink szerint június 3-án kerül sor, amikor egy Rollout esemény során leleplezzük idei évünk legnagyobb büszkeségét, a 2024-es szezonra készült versenyautónkat.

 

Önvezető autó fejlesztésével is foglalkozó egyetlen magyar csapatként az FRT több aktuátort is beépít autójába, mert pilóta nélkül egyes mechanikai funkciókat így tudnak működtetni. Például a fékrendszert, melyben aktuátor biztosítja a megfelelő rendszernyomást a hidraulikus körben, miközben a pneumatikus rendszerből érkező nyomást továbbítja

Így hívják, de miért?

A FRED-003C név a Formula Racing Electric & Driverless szavakból állt össze, a 003-as jelzés pedig arra utal, hogy ez az FRT harmadik autója, ami két kategóriában indul.

Korábban más rendszer működött: 2019-ben egy fel-le szerelhető önvezető csomagja volt, de ez megnehezítette a versenyzést, ezért visszaálltak a 2 autós versenyzéshez. 2022-ben ismét visszatértek az egy autós koncepcióhoz, mert az önvezető csomag integrálva volt a rendszerbe, ezt koncepciót folytatják az idei versenyautónál is.

A BME FRT 2024-ES VERSENYTERVE

Formula Student Easter: június 21-23. (Zalazone)

Formula Student Netherlands: július 13-18. (TT Circuit Assen)

Formula Student East: július 29 - augusztus 4.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....