Audi A8

Ismét az Audi A8 állít mércét a szegmensben

2017.09.21.

Az ingolstadti márka nemcsak az autonóm rendszerekkel, hanem zászlóshajójának különleges anyagokból és egyedi módon készített karosszériájával is tiszteletet vívott ki a kategóriában.

Vegyük kezdetben csak a gyártóközpontot. Neckarsulmban az A8-as karosszériáját egy 41 méter magas, háromszintes, ultra-modern létesítményben készítik. Magához az egységhez kétszer annyi acélt használtak fel, mint a párizsi Eiffel-toronyhoz. Több száz gép, szakképzett gárda és 14 illesztési folyamat felel a luxuscirkálók között etalonnak számító kocsitestért.

Alapelvek - a megfelelő anyag a megfelelő helyen a megfelelő mennyiségben

Az Audi 1994 óta különös figyelmet fordít legnagyobb modelljének vázszerkezetére. Az évtizedes tapasztalat és a folyamatos kutatómunka eredményeként a legújabb A8 alacsonyabb tömeggel (-28%) és jobb merevséggel büszkélkedhet (+24%). Az üzemanyag-fogyasztás, az agilitás, a zajszint, a biztonság és a hatékony gyártás állította követelményeket sikeresen teljesíti a luxusautó, elődje kiváló eredményeit is túlszárnyalja.

A német prémiummárkánál a 90-es évek óta alapelv, hogy elfelejtendő az egy anyagból épített karosszéria. Nagyjából 40%-kal magasabb tömeggel gördülne ki a gyárból egy A8-as, ha csak az acélhoz a ragaszkodnának a tervezők. Igazi különlegesség azonban, ha az acél, alumínium és magnézium mellett karbon szálerősítésű polimer elem is feltűnik, amely a teljes torziós merevség 33%-áért felel…

Újdonság az Audi háza táján

Az említett hátsó panel képezi a legnagyobb egységét az A8 utascellájának. A hossz-,oldal-,illetve nyíró irányú igénybevételek hatékony kezelésére 6-19 réteg épül egymásra. Az egyedülálló szálrétegek 50 mm széles szalagokból állnak. Érdekességük, hogy megkövetelt rostszög nélkül és minimális szálvágással illeszthetők egymásra. Az innovatív, direkt építő folyamat lehetővé teszi a hagyományos, teljes szálas lemezek gyártásához tartozó előkészítő lépés elhagyását. Szintén új fejlesztésű folyamat a rétegelt panel nedvesítése epoxigyantával, majd a pár perces utókezelés.

Az Audi A8 karosszériáját 58%-ban alkotja alumínium. A széleskörű hőkezelésnek köszönhetően jelentősen javult az öntött, extrudált vagy lemez alkotóelemek szakítószilárdsága, nevezetesen még 320 Mpa-os értékkel is találkozhatunk ezen a téren. A biztonsági szempontból kritikus részeken, különösen a küszöböknél, az A- és B oszlopok csatlakozó részeinél nagy szilárdságú acél teljesít szolgálatot. Az első energiaelnyelő zóna három nagyobb bugyra fontos eleme a passzív biztonságnak. Hab a tortán, hogy oldalról történő ütközés esetén 8 centivel emelkedik meg a karosszéria, hogy a küszöb - mint az ajtóknál erősebb elem - találkozzon az „idegen behatolóval”.

14 különböző illesztési folyamat

A gondos anyagválasztás mellett a gyárthatóság szintén fontos szempont volt az A8 több összetevős karosszériájának esetében. A görgős peremezés és a szegecselés mellett a világon egyedülálló technológiával, a távoli lézeres alumíniumhegesztéssel is találkozhatunk.

A görgős peremezés révén könnyedebbé vált a be- és kiszállás. Az ajtókivágások 36 milliméterrel csökkentek, amely kulcsfontosságú szempont különösen az A-oszlopnál, hiszen a vezető megfelelő kilátása a biztonságos vezetés záloga. A szegecselés az oldalfal-keret pozicionálását segíti elő. A peremezéssel egybekötött folyamat szerkezeti kötéssel zárul. Nem kis feladatot oldottak meg ezzel a mérnökök, hiszen csak így valósulhatott meg az új Audi A8 különleges anyagkoncepciója, az alumínium oldalfal-keret és a melegen alakított, nagy szilárdságú lemezek karimáinak összekapcsolása a B-oszlop, a tetővonal és a küszöbök esetében.

Alumíniumhegesztés világelső módra

A prémiumgyártók világában egyedüliként az Audi büszkélkedhet távoli lézeres alumíniumhegesztéssel. A sugár pontos pozicionálása a hegesztési élhez képest jelentősen csökkenti a hő okozta károsodást, mivel a hőbevitel pontosan szabályozható. Egyértelműen meghatározható a csatlakozó elemek közötti távolság, így az ellenőrző stratégiák leegyszerűsödhettek. Vagyis a lézersugár pontos szabályozhatósága, alacsony energiaszintje révén körülbelül 25%-kal csökkenthető a szén-dioxid kibocsátás. A sorozatgyártásban igen költséges ismétlődő minőségellenőrző folyamatok kiváltása révén 95%-kal javultak a költségmutatók a hagyományos lézerhegesztéséhez képest.

Az új Audi A8 hátsó fertályán továbbfejlesztett MIG (fém inert gáz) alumíniumhegesztéssel találkozhatunk. A hideg fémátvitelen alapuló (CMT) eljárás módosított gázfúvóka-geometriájának köszönhetően akár 50 mm/s-os sebesség és finom varratkép érhető el. A szabályozott, csökkentett hőbevitel miatt kisebb az esély az elemek torzulására. Annak érdekében, hogy a hegesztőhuzal a kívánt pontossággal a komponens élén helyezkedjen el, az eljárást automatikus varrásérzékelő és varráskövető rendszerrel kombinálják.

Az ellenállás ponthegesztés (RSW) egy sokoldalú csatlakoztatási technológia, amely esetében magának az üzemnek és az ellenőrző berendezéseknek is magas szinten kell állnia, hogy mindig reprodukálható eredmények születhessenek. A hegesztőfogók nagyobb elektródaerőkkel támogatva csökkentik a nemkívánatos adhéziót a rézelektróda és az alumínium elemek között.

A tető és az oldalfalak láthatatlan illesztéséért az Audi büszkesége, a lézerhegesztés felel.

Az Audi ismét megmutatta, hogy képes élenjáró megoldásokat felvonultatni egy biztonságosabb és hatékonyabb luxuslimuzinért. Így nemcsak erőforrásai vagy vezetéstámogató rendszerei mutatnak túl a kategória szereplőin, hanem különleges, több anyagból elkészített karosszériája is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.12.04
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: A Mikulás pickupja. ..
2022.12.04
Forgalmi akadályra kell számítani - írja a Katasztrófavédelem honlapja.   ..
2022.12.04
Lassan nem az a kérdés Európában, hogy mennyibe kerül a nyersolaj vagy az üzemanyag, hanem az, hogy....
2022.12.04
Újabb kerékpáros közlekedési kapcsolatok létrehozásával fejleszthetik a fenntartható közlekedési....
2022.12.04
Az idei első három negyedévben csaknem megkétszereződött a légi utasok száma a romániai....
2022.12.04
Az adventi időszakban megemelkedik a lakástüzek száma, Tóbiás és Balambér kalandjában megmutatjuk,....
2022.12.04
A 74.RU portál kiszámította, mennyibe fáj egy használt, minőségi autót magánúton Németországból....
2022.12.04
Duplázódó eredmény, szárnyaló árbevétel az első kilenc hónapban. ..
2022.12.04
Hildegard Müllert további két évre megerősítette hivatalában a Német Autóipari Szövetség – írja az....
2022.12.03
Egy név, három modell, ráadásul nem is akármilyen: kis csokor a Lotus virágaiból. ..