ICDP

Itt tart az online autóértékesítés

2022.09.29.

A járvány nagy lökést adott az online autókereskedelmnek és a lendület azóta sem állt meg. Van aki nem feltétlenül örül neki, de az online értékesítés ugyanúgy megállíthatatlanul tör előre, mint az elektromos hajtásláncok.

Az online autóértékesítés egyre inkább feltörőben van. A Tesla nem is értékesít más módon, de a többi márka is próbálkozik, sikeresen. A legtöbb gyártó az elektromos autók esetében próbálkozik ezzel a megoldással. Sokan közülük különböző almárkákat hoznak létre az ilyen modellek számára, mint például a Volkswagen féle ID modellcsalád, a BMW i modelljei, vagy a Mercedes-Benz EQx autói.

Miután újfajta modellek, könnyeb volt ezekkel kezdeni a közvetlen értékesítést. Egyrészt azért, mert az elektromos modelleket egyszerűbb lehet online értékesíteni, mert kevesebb döntést kell meghoznia az embernek: kiválasztja a neki megfelelő hatótávot és esetleg néhány extrát, nem kell motorok és váltók között válogatni. Ráadásul az extrák választéka is jóval szűkebb általában, mint a hagyományos autók esetében.

Másrészt azért is az elektromos autókkal érdemes kezdeni, mert könnyebb nem odaadni egy terméket a kereskődnek, mint elvenni tőlük azt, ami már náluk van..

Két szét között a földre eshetnek a kereskedők – vagy mégsem?

Az online autóértékesítés lényege, hogy a gyártó közvetlenül a vásárlónak adja el az autót, az eddigi középső szereplő, a kereskedő kimarad ebből. A kereskedő szerepe mindössze az autó átadása, esetleg tanácsadás. Abban minden elemzés egyetért, hogy ha az online autóértékesítés valóban elterjed, jelentős számú kereskedő fog bezárni, ugyanakkor a túlélők számára van kiút: az ügynök modell.

A kereskedő többé nem ajármű értékesítője, ehelyett az ügyfél közvetlenül a gyártónál ad le rendelést, és megnevezi az előnyben részesített kiszállító kereskedőt. Az árat és a kereskedő jutalékát a Volkswagen határozza meg, a kereskedő pedig csak egy ügynök, akinek nincs tárgyalási felelőssége, hanem egyszerűen egy tesztvezetéseket lebonyolító, tranzakciófeldolgozó és szállítási pont.

A kereskedő így már nem finanszírozza az eladásra szánt járműveket, nem tart raktári autókat, szinte az összes költséget a gyártó viseli. A kereskedőből lett ügynök minden egyes eladás után jutalékot kap, és többé nem határozza meg egyénileg az árakat vagy a kedvezményeket. Viszont cserébe mentesül minden jelentős kereskedelmi kockázat alól, és többé nem terhelik olyan adminisztratív feladatok, mint a számlázás és a fizetési tranzakciók lebonyolítása, vagy a raktárán lévő autók gondozása.

Ugyanakkor az autógyártók nagy erőkkel dolgoznak azon is, hogy az ügynöki modell kereskedői feladatait is el tudják látni: a tesztvezetést okos asszisztenssel oldják meg és egyre gyakoribb a házhozszállítás is, mint választható opció.

Magyarországon egyelőre gyerekcipőben jár az online autóértékesítés, de tőlünk nyugatra már bőven vannak sikeres kezdeményezések. A KPMG 2021-es felmérése során autóipari vezetőkét kérdezett többek között arról is, hogy 2030-ban az autók mekkora részét fogják online értékesíteni. Nyugat-Európában az átlagos eredmény 70% volt, ami meglepő módon alacsonyabb, mint a 78 százalékos globális várakozás.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....
2025.12.04
A HangZóna mai vendége Mikesz Csaba a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese....
2025.12.04
Utolsó modellévét valódi újdonsággal indítja a Toyota Corolla, bár szó sincs technológiai....
2025.12.04
Amikor a hőmérséklet csökken, a parkoló autó belseje is gyorsan lehűl. A tárgyak vagy maga a jármű....
2025.12.04
A BMW M Motorsport és a PUMA novemberben, a kínai Chengdu Tianfu International Raceway....
2025.12.04
Első latin-amerikai autós központjának megnyitásával a Porsche megerősíti a márka hosszú távú....
2025.12.04
Eddig még csak ízelítőt adtak nekünk a fagyos reggelek, de érdemes felkészülni! A gépjárművek....
2025.12.04
A Kia 2026. január 9-én, a Brüsszeli Autószalonon mutatja be az EV2-t, egy Európának szánt,....
2025.12.04
A Lufthansa-csoport 11, a közelmúltban átvett A320neo családba tartozó repülőgépét vizsgálja, hírek....
2025.12.04
Igazán nagy élmény volt az Ioniq 9 rövid próbája. Pár óra, 100 kilométer a legnagyszerűbb....