ICDP
Az online autóértékesítés egyre inkább feltörőben van. A Tesla nem is értékesít más módon, de a többi márka is próbálkozik, sikeresen. A legtöbb gyártó az elektromos autók esetében próbálkozik ezzel a megoldással. Sokan közülük különböző almárkákat hoznak létre az ilyen modellek számára, mint például a Volkswagen féle ID modellcsalád, a BMW i modelljei, vagy a Mercedes-Benz EQx autói.
Miután újfajta modellek, könnyeb volt ezekkel kezdeni a közvetlen értékesítést. Egyrészt azért, mert az elektromos modelleket egyszerűbb lehet online értékesíteni, mert kevesebb döntést kell meghoznia az embernek: kiválasztja a neki megfelelő hatótávot és esetleg néhány extrát, nem kell motorok és váltók között válogatni. Ráadásul az extrák választéka is jóval szűkebb általában, mint a hagyományos autók esetében.
Másrészt azért is az elektromos autókkal érdemes kezdeni, mert könnyebb nem odaadni egy terméket a kereskődnek, mint elvenni tőlük azt, ami már náluk van..
Két szét között a földre eshetnek a kereskedők – vagy mégsem?
Az online autóértékesítés lényege, hogy a gyártó közvetlenül a vásárlónak adja el az autót, az eddigi középső szereplő, a kereskedő kimarad ebből. A kereskedő szerepe mindössze az autó átadása, esetleg tanácsadás. Abban minden elemzés egyetért, hogy ha az online autóértékesítés valóban elterjed, jelentős számú kereskedő fog bezárni, ugyanakkor a túlélők számára van kiút: az ügynök modell.
A kereskedő többé nem ajármű értékesítője, ehelyett az ügyfél közvetlenül a gyártónál ad le rendelést, és megnevezi az előnyben részesített kiszállító kereskedőt. Az árat és a kereskedő jutalékát a Volkswagen határozza meg, a kereskedő pedig csak egy ügynök, akinek nincs tárgyalási felelőssége, hanem egyszerűen egy tesztvezetéseket lebonyolító, tranzakciófeldolgozó és szállítási pont.
A kereskedő így már nem finanszírozza az eladásra szánt járműveket, nem tart raktári autókat, szinte az összes költséget a gyártó viseli. A kereskedőből lett ügynök minden egyes eladás után jutalékot kap, és többé nem határozza meg egyénileg az árakat vagy a kedvezményeket. Viszont cserébe mentesül minden jelentős kereskedelmi kockázat alól, és többé nem terhelik olyan adminisztratív feladatok, mint a számlázás és a fizetési tranzakciók lebonyolítása, vagy a raktárán lévő autók gondozása.
Ugyanakkor az autógyártók nagy erőkkel dolgoznak azon is, hogy az ügynöki modell kereskedői feladatait is el tudják látni: a tesztvezetést okos asszisztenssel oldják meg és egyre gyakoribb a házhozszállítás is, mint választható opció.
Magyarországon egyelőre gyerekcipőben jár az online autóértékesítés, de tőlünk nyugatra már bőven vannak sikeres kezdeményezések. A KPMG 2021-es felmérése során autóipari vezetőkét kérdezett többek között arról is, hogy 2030-ban az autók mekkora részét fogják online értékesíteni. Nyugat-Európában az átlagos eredmény 70% volt, ami meglepő módon alacsonyabb, mint a 78 százalékos globális várakozás.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!