járműipar
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken közzétett első becslése szerint az előző hónaphoz viszonyítva 0,9 százalékkal emelkedett az ipari kibocsátás. Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője szerint a kissé csalódást keltő teljesítményt részben magyarázhatja a német ipar gyengélkedése is.
- Vélhetően az autógyártás és a hozzá kapcsolódó beszállítói ágazatok teljesítettek gyengébben - fogalmazott a szakértő az MTI-hez eljuttatott elemzésében. Az első 11 hónapban az ipar csak 1,0 százalékos növekedést tudott elérni éves bázison, és ennél várhatón nem lesz nagyobb az egész éves teljesítmény; a hírek szerint decemberben az Audi megkezdte az átállást a kétműszakos termelésre, ami egyértelműen negatívan hathatott a teljes ipari kibocsátásra az év utolsó hónapjában - közölte Virovácz Péter.
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője kommentárjában kifejtette: egyedi tényezők állhatnak az ipari termelés gyengélkedése mögött. Úgy látja, hogy a következő hónapokban újra élénkülhet az ipari termelés, amit a hazai és európai konjunktúramutatók is alátámaszthatnak, de decembertől az Audi műszakcsökkentése fékezheti a növekedés ütemét.
Tavaly a korábbi várakozásoknál alacsonyabb, 1,3-1,5 százalék körüli lehetett az ipari termelés növekedése, ami az alacsony tavalyi bázis és egyes új kapacitások üzembe helyezése miatt az idén 3,5-4 százalékra gyorsulhat. Lényegesebb erősödésre 2018-ban számít a szakértő, amikor újabb jelentős autóipari kapacitások jelennek meg.