Közlekedéspszichológia

Jobban vezetnek, akik kézi váltót használnak

2022.03.27.

A biztonságos utazás érdekében néha jobb a kevesebb technológia. Például sebességváltáskor: ha manuálisan kapcsol, jobban koncentrál az úton történő eseményekre – írja a blick.ch

 

A klasszikus kézi váltó egyre inkább eltűnik. Ma Svájcban az új autók 80 százaléka automata sebességváltóval rendelkezik.

Az elektromos autóknál nem jelent hátrányt az automata, ha az egypedálos vezetést használjuk, az energiavisszanyerés lelassítja az autót. Egy kis gyakorlással fék nélkül vezethetünk – és ez figyelmünket éberen tartja.

Életem első autózásán azt gondoltam: ezt soha nem fogom megtanulni. A tengelykapcsoló, a gázpedál és a váltókar finom összjátéka gyakorlást és időt igényel – írja a svájci kolléga.

A gyerekeimet megkímélik a sebességváltástól. Míg 30 évvel ezelőtt Svájcban az automata váltók aránya kevesebb, mint 20 százalék volt, addig most 80 százalék. Ez nem meglepő: a nagy forgalom megnehezíti a tengelykapcsoló használatát, a mai gépek sokkal jobbak és hatékonyabbak, és sok autó már nem kézi vezérlésű.

A kézi sebességváltó növeli a biztonságot

Ez a fejlesztés azonban nem tesz jót a biztonságnak. Különféle tanulmányok kimutatták, hogy a sofőrök óvatosabban kormányoznak, ha kézzel kell sebességet váltaniuk. A kézi sebességváltó arra kényszeríti a sofőrt,  hogy az úton zajló eseményekre koncentráljon. Ezen túlmenően, ha egy kézre van szüksége a kormányzáshoz, a másikra pedig a sebességváltáshoz, akkor többé nincs keze az okostelefonhoz.

De nemcsak az automata sebességváltók nyugtatnak bennünket. A modern autók asszisztensei is figyelmetlenné tesznek bennünket. A radaros távolságtartó tempomat átveszi például a gyorsítást és a fékezést zsúfolt forgalomban. Túl sok a ráhagyatkozás. Ha elromlik és összeomlik, mint nemrég egy Tesla Model 3 esetében.

Még csak nem is a mi hibánk, hogy hagyjuk magunkat elaltatni. Az agy így van bekötve. Az automatizált műveletekkel hajlamos más dolgokra összpontosítani.

Körülbelül fél óra elteltével elveszítjük figyelmünket, amikor a vezetést a távolságtartó tempomatra és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerre hagyjuk. Kevésbé vagyunk koncentráltak, és ennek megfelelően lassabban reagálunk a veszélyekre. De ha magunkat aktívan vezetjük, azaz meghatározzuk a sebességet, kormányoznunk, fékeznünk és sebességet kell váltanunk, akkor agyunk aktív marad – koncentráltabban vezetünk.

Tehát a virágzó elektromos autók nem biztonságosak, mert csak automatával kaphatók? Nem: esetében az úgynevezett egypedálos vezetés a sebességváltás helyett. Ha leveszi a lábát a gázról, az energiavisszanyerő lefékezi az autót. Egy kis gyakorlással fék nélkül vezethetsz, sőt, a közlekedési lámpánál álló helyzetig is fékezhetsz. A szakértők szerint ez ugyanolyan aktívan tartja az agyunkat, mint a sebességváltás - írja a blick.ch

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....