Autófényezés

Jöhetnek a mindenszínű autók a Toyotától

2024.05.15.

A jövőben bármikor megváltoztathatjuk autónk színét, anélkül, hogy azt át kellene festeni, vagy le kellene fóliázni – legalábbis, ha a Toyota sorozatgyártásig fejleszti most szabadalmaztatott technológiáját.

Az autóipar digitalizációja, a szoftveralapú járművek és az elektromos hajtásláncok megjelenése azt jelenti, hogy az ügyfelek minden korábbinál szabadabb kezet kapnak autójuk testre szabásában. A folyamatos fejlesztések eredményeit akár a vásárlást követően is élvezhetjük: a letölthető frissítések lehetővé teszik, hogy új kényelmi vagy biztonsági szolgáltatásokat, módosított hajtáslánc-beállításokat aktiváljunk a fedélzeten. Persze, nem lehet mindent szoftveresen kicserélni. Egy háromajtóst például soha nem fogunk tudni ötajtóssá átprogramozni, ahogy az sem működhet, hogy új karosszériaszínt töltsünk le…

Vagy talán mégis: a Toyota ugyanis kidolgozott egy olyan eljárást, amivel szabadon módosíthatjuk az autónk színét. A folyamat bonyolultabb persze, és nem is végezhető el házilag, viszont jóval gyorsabb, költséghatékonyabb és környezetbarátabb opció, mint a lemezek újrafényezése, ráadásul bármikor, tetszőleges gyakorisággal végrehajtható.

A kétéves fejlesztőmunkát követően idén tavasszal szabadalmaztatott folyamat alapját egy speciális, színváltó pigmenteket tartalmazó festék adja. Amennyiben ezt az anyagot felmelegítik, majd különleges lámpák fényével besugározzák, képes megváltoztatni a színét. Az új árnyalat a hőmérséklettől és a fény hullámhosszától függ, azaz kiszámítható és megválasztható. A kivitelezéshez szükséges berendezés még nem létezik, de ez már csak részletkérdés: akár fixen telepített kamrákban programozzák újra a színt, akár mobil melegítő és besugárzó eszközöket alkalmaznak, a lényegen ez nem változtat.

A karosszéria színének utólagos módosítása több hiúsági kérdésnél: egyrészt egyértelműen növeli az autó használtpiaci értékét, hiszen az új tulajdonost nem kötné az eladó ízlése (vagy annak hiánya), másrészt a járművek tudnának alkalmazkodni környezetükhöz. Nyáron például fehérre színeztethetnénk a karosszériát, hogy minél kisebb mértékben melegedjen át a napon, a sötét őszi és téli időszakban pedig egy jól látható színt választhatnánk, amivel biztonságosabban közlekedhetünk. Az sem mellékes, hogy a kereskedők racionalizálhatnák raktárkészleteiket, sőt, magát a gyártási folyamatot is egyszerűbbé, rugalmasabbá, költséghatékonyabbá tehetné egy ilyen mindenszínű fényezés.

A technológia elméleti szintű létezése persze nem egyenlő annak piaci bevezetésével. Ahhoz ugyanis, hogy valaha sorozatgyártásba kerülhessen a megoldás, még számtalan kérdést kell megválaszolni, a buktatókat kiküszöbölni. Nem utolsósorban mérlegelni kell a folyamat költségeit, hiszen a legzseniálisabb innováció sem ér semmit, ha nincs rá fizetőképes kereslet.

Fotók: Motor Authority

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.27
Verőce térségében találták meg hétfőn a település közelében több mint egy hete történt hajóbaleset....
2024.05.27
Egy olcsónak tűnő C-osztály valódi arca ..
2024.05.27
Emberek közé hajtott egy terepjáró szombaton délután Červená voda községben, a Sabinovi járásban,....
2024.05.27
A Hyundai és a hozzá minden szállal kötődő Kia töretlenül tartja az előkelő helyet a leggyakrabban....
2024.05.27
Május utolsó hétvégéjén, a japán motorsport legnagyobb jelentőségű versenyén debütált a megújult....
2024.05.27
A Volkswagen és a Német Labdarúgó Szövetség (DFB) még négy évig folytatja sikeres együttműködését.....
2024.05.27
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.27
Életében először versenyzett esőben; újabb két dobogós helyezést szerzett az újoncok között;....
2024.05.27
Autós üldözésre és lövöldözésre került sor szombaton éjszaka Liptószentmiklós belvárosában, miután....
2024.05.27
Ankara előrehaladott tárgyalásokat folytat a kínai BYD és a Chery vállalattal elektromos járművek....