Formula Student

Jön a magyar 007-es

2017.02.06.

Az autóversenyek világában minden szezon új feladatokat hoz, és mindig nagyobbakat, mint az előző éviek.

FREC-007

Magasra került a léc, mert leghosszabb és legjobb szezonját zárta tavaly a BME Formula Racing Team. Volt mire alapozni, mert az első magyar Formula Student versenyautót 2007-ben építették a Budapesti Műszaki Egyetemen, Bári Gergely vezetésével. A Formula Racing Team 2016-ban már a tizenegyedik autójával versenyzett: az FREC-006-osnak mind a négy kerekét egy-egy villanymotor hajtja. A 2016-os évben a németországi Formula Student e-race-t a BME Formula Racing Team nyerte, a Silverstone-ban a csapat második lett a villanyautók mezőnyében és övék volt a legjobban gyorsuló autó Gönyűben. Annak ellenére, hogy kevés nemzetközi futamon vett részt, a világranglista éves összesítése szerint tizedik helyen végzett a magyar csapat. És most ezt kell túlteljesíteniük, új csapattagokkal, kapitánnyal és új autóval, a FREC-007-essel.

Profi terv és prezentáció

Az első nyilvános bemutatkozás jól sikerült, ami nem csak azt bizonyította, hogy jó terveik vannak, hanem azt is, hogy jól válogatták ki az új tagokat is. Az új kapitány, Sipos Gábor ígéretes 2017-es évről beszélt, de rutinosan adtak elő a régi csapattagok és a juniorok is. Ahogy minden évben, idén is változott a csapat összetétele, de ez is a Formula Student lényege: az „öregek” átadják tapasztalataikat az új tagoknak. Jónéhányan elmentek, és jöttek újak. A megreformált és szigorúbb tagfelvételen tizenhat egyetemista felelt meg, ezzel a negyvenkét fős csapat negyven százaléka kicserélődött. A tervismertetés annak ellenére nyílt és részletes volt, hogy a prezentáción nem csak a támogatók voltak jelen, de meghívták legerősebb hazai ellenfelüket, a győri csapatot, az autóépítő Art-ot és motorbeszállítóját, a SzEngine-t...

Cél a futamgyőzelem.

Munka van bőven, hiszen jelentősen megváltoztak az idei Formula szabályok, amiket tavaly október 27-én hoztak nyilvánosságra. Igazából csak ezek ismeretében állhattak neki a 2017-es és FREC-007-es autó tervezésének. Közben újabb feladatot is meg kell oldania a csapatnak, hiszen régi bázisukról el kell költözniük. Alakul az új műhely, tervezik az új autót, melyet áprilisban már tesztelnek, májusban lesz a rollout, június 17-én pedig a nagy próbatétel, az első verseny.

Három fejlesztési csomagon dolgoznak, fő cél a biztonság, megbízhatóság és a versenyképesség javítása. Ez így egyszerűnek tűnik, de ahogy Turányi László, az FREC-007-es főmérnöke elmondta, először alaposan meg kellett ismerniük a több, mint száz oldalas szabálykönyvet, melyben kiemelt szerepet kap a villamoshajtásúak biztonsága. Mert azt már a jóval kisebb akkumulátorú mobiltelefonoknál is kiderült, hogy ez az alkatrész kis méretben is nagy tűzet okozhat.

Diétás konstrukció

A mind a négy kereket hajtó villanymotorok és a szánszálas monocoque konstrukció marad, de a legfontosabb idén a tömegcsökkentés, ami minden területet érint, de nem bármi áron. Mert fontos, hogy könnyebb legyen az autó, de számolni kell a költségekkel, a konstrukciós prioritások között első helyen szerepel a megbízhatóság, az akkuk és motorok hűtése, mert az energia hatékonyabb felhasználása több száz pontot jelenthet a futamokon.

Verseny az idővel

A koncepció kész, a designfázissal egy időben elindult az alkatrészek gyártása, márciusban kezdődik az összeszerelés, aztán jön a shakedown, majd a teszt. A fejlesztések fókuszában szerepel a hatékonyabb hűtés, a megbízhatóság, az üzembiztonság, a gyorsabb karbantartás, és a versenyhétvége egyes megmérettetései között nincs sok idő. Előre kell lépni a többi területen is, ahogy az energiafelhasználásnál is: az átépített bolygómű új csapágyaival például 30 százalékos hatékonyság-növekedést értek el.

Az idő versenytárs az építés közben is, hiszen március 15-ig össze kell szerelni a hajtásláncot, amit április 2-án be kell építeni az autóba, mely két héttel később már fut a shakedow-on.

A területek részleteiről is beszéltek a csapattagok. Majoros Péter másfél éve juniorként kezdett, szeptemberben pedig már az új akku-team tagja lett. Elmondta, hogy megérkezett a tavaly beválttal azonos 600 db líthium-polimer cella, melyből kiválogatták a legjobb 432 cellát, ami együtt 600 Voltot ad le. A hat biztonsági egységben lézerrel hegesztették össze a cellákat. A pakk teljesítményét jelzi, hogy energiájával a 10 ezer tonnás Eiffel tornyot 26 centi magasra lehetne felemeli.

Az áramforrás hűtésének hatékonyságát a monocoque nyílásain keresztül hatékony ventilátorral növelik. Az új akkuház 10 százalékos tömegcsökkentése hat kilogrammal csökkenti az autó súlyát.

Kábelkorbács

Minden alkatrészre kiterjed a diéta: Szabó Dániel elektronika csoportvezető elmondta, hogy nem csak a hardver méretét csökkentették, hanem a kábelköteg méretéből is 10 százalékot faragtak. Persze az alacsony-feszültségű rendszer nem az a terület, ahol kilókkal lehet csökkenteni az autó tömegét, hiszen az elektronika olyan, mint az ember ér-, és idegrendszere. A hardver működésénél mindennél fontosabb a külső zavarok kiszűrése, a robusztusabb megoldás ellenére is kisebb és könnyebb lesz az idei, ami nagyobb mozgásteret enged a gépészeti csoportnak. Ezt egyedi méretű áramkörökkel és dobozokkal is növelték.

Elefántot is elbír

A diétarekordot természetesen a kompozit csoport produkálhatja, ami a monoque pilótafülke méretéből adódik. A legnagyobb és legkomplexebb alkatrész a váz gyártása hosszabb folyamat, amiben már a juniorok is részt vettek. Mert, ahogy Karsai Adél, a váz és kompozit csoport vezetője elmondta, a tömegcsökkentés mellett az újoncok betanítása volt a nagy feladat, mindkettőt sikerült teljesíteni. 2015-ben 50 kg, tavaly 40 kg volt, idén 29 kg-os lesz a váz, erre jön még a

8 kg-os bukókeret és a 3,5 kg gyűrődő zóna. A munkát segítette, hogy a FREC-007-es építésénél már jobb minőségű szénszálat használtak, az előre gyantázott kompozittal pedig gyorsabban ment a munka, valamint nagyobb lett a váz teherbíró képessége, így akár egy elefántot is elbírna.

Szén-kérdés

A korábbi években a száraz szénre a csapattagok vitték fel a gyantát, és úgy fektették a rétegeket a szerszámba. Az idén használt prepreg szén gyárilag be át van itatva gyantával, így könnyebb vele dolgozni és nem kerül felesleges gyanta a vázba. Ahhoz, hogy ne tér-hálósodjon ki a gyanta, a prepeget hűtve kell tárolni, amihez nagy fagyasztót szerzett be a csapat.

Nulláról Nullára

A jármű-dinamikai csoport vezetője, Bíró Bálint a hajtásszabályozásról elmondta, hogy az ő területükön úgy lehet javítani a hatékonyságon, hogy ami tavaly Nulla kg volt, az idén is Nulla kg lesz, mert hogy feladatuk a szoftverfejlesztés, és az autó-pilóta kapcsolat megoldása, valamint az jármű-visszajelzések vizsgálata. A felmerülő problémák gyors és költséghatékony megoldását segíti a modellezés, aminek része az április végéig tartó virtuális teszt, majd a szimuláció utáni implementálás, később a valós teszt és persze a verseny.

 

Juniornak lenni

Optimizmust sugárzó arcát látva és korrekt fogalmazását hallva úgy tűnik, hogy az újonc Varga Rudolfnak sikerült megtalálnia helyét a csapatban, igaz először meg kellett tanulnia a szabályokat, aztán következett a beilleszkedés és most már feladata is van: az alkatrészek beszerzése kapcsolatok sokaságát jelenti belföldi és külföldi cégeknél.

Válogatási procedúra

Idén igyekeztünk nagyobb figyelmet, több energiát fordítani az új tagok kiválasztására. Ehhez

Az új tagok kiválasztásában egyetemi szervezettől, a HSZI-től (Hallgatói Szolgáltatási Igazgatóság) kaptunk segítséget, magyarázta az Autószektornak Sipos Gábor csapatkapitány. „Többkörös felvételi rendszeren mentek keresztül a jelentkezők, melynek fontos eleme volt a csoportos kiválasztás is, ahol a jelentkezők közösen oldottak meg feladatokat, mi pedig a HSZI munkatársaival az itt tapasztaltak alapján hoztuk meg a döntéseinket a jelentkezőkkel kapcsolatban. Nagy munka volt, mert szerencsére sokan jelentkeztek, de megérte, és a jövőben is ezt az irányt szeretnénk követni a tagfelvételünk során. Tehetséges újoncokat tudhatunk a soraink közt, és élvezzük a velük való munkát.”

A BME Formulat Racing Team idei programban szerepel a németországi e-race, az örkényi Formula Student East, a Formula Student Hungary és még egy további külföldi helyszín, amit egyelőre kérdőjelesen illusztráltak a prezentáción.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....