Kalifornia

Kalifornia nem törődik bele, hogy már nem határozhatja meg önállóan a kipufogógáz-kibocsátási szabályait

2019.09.21.

Pert indítottak a szövetségi kormány ellen a kipufogógáz-kibocsátásra vonatkozó döntés miatt - jelentette be Xavier Becerra kaliforniai államügyész pénteken Sacramentóban.

Donald Trump amerikai elnök szerdán a Twitteren tudatta: a kormány megvonja Kaliforniától a szövetségi engedélyt, hogy önállóan határozza meg a kipufogógáz-kibocsátási szabályait. Az elnök egyben azt is közölte, hogy a szövetségi kormányzat új károsanyag-kibocsátási szabályozást tesz közzé. Ez várhatóan a korábbi szigorításokat lazító egységes károsanyag-kibocsátási szabályzó lesz.    

Kaliforniának régóta joga volt az önálló döntésre az ügyben, és ennek megfelelően a tagállam júliusban négy autógyárral - a Forddal, a Hondával, a Volkswagennel és a BMW-vel - külön megállapodást írt alá, amelyben az érintett gyárak a jelenleg érvényben lévő szövetségi szabályozásnál szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák tiszteletben tartására vállaltak kötelezettséget. A Trump-kormányzat szerint azonban a kipufogógáz-kibocsátás szabályozásának nem tagállami, hanem szövetségi hatáskörnek kell lennie.

Gavin Newsom, Kalifornia demokrata párti kormányzója már szerdán "politikai bosszúnak" minősítette a döntést. "Kalifornia soha nem fog engedélyt kérni Washingtontól azért, hogy megvédhesse családjai és gyermekei egészségét és biztonságát" - mondta a kormányzó. Elaine Chao közlekedésügyi miniszter csütörtökön közölte: az országos közlekedésbiztonsági felügyelet (NHTSA) előzetes joga az országos normák megállapítása tagállami szinteken is.

Xavier Becerra államügyész pénteken azzal érvelt, hogy a szövetségi legfelsőbb bíróság 2007-ben már precedens értékű döntést hozott, amely kimondja, a károsanyag-kibocsátás normáinak tagállami meghatározása nem befolyásolja a közlekedésbiztonsági felügyelet szabályalkotását, vagyis a tagállami döntéstől függetlenül a szövetségi hivatal még megállapíthat országos szabályzókat.  Kalifornia perkérelméhez még 22 tagállam és külön három nagyváros, New York, Washington és Los Angeles csatlakozott.

Elemzők szerint a vita hátterében nemcsak a szövetségi kormány várható új szabályozása húzódik meg, hanem az is, hogy Washington nem akarja kiengedni a kezéből az autógyárakkal folytatandó tárgyalásokat.

Forrás: 
MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....