bódult állapot

A kannabisz legalizálása Németországban: és mi van a vezetéssel?

2024.04.07.

Április elsejétől a kannabisz és a tetrahidrokannabinol (THC) hatóanyag jogilag már nem minősül kábítószernek Németországban, de mi a helyzet az autóvezetéssel – teszi fel a kérdést az ADAC, a Német Autóklub honlapja.

A felnőttek legfeljebb 25 gramm kannabiszt birtokolhatnak és vihetnek magukkal. Három élő kannabisznövényt lehet legálisan termeszteni otthon, és legfeljebb 50 gramm kannabiszt tartani személyes fogyasztásra. Ezenkívül a drog termesztése és forgalmazása speciális helyeken lehetséges.

Az ADAC cikke. Képernyőfotó

Az eredetileg tervezett kannabisz-szaküzletek, ahol bódító szereket lehet szabadon vásárolni, egyelőre nem fognak létezni. Az eladást kezdetben Németországban tesztelik elszigetelt modellprojektekben. Ehhez azonban külön törvény kell, ami még nem áll rendelkezésre.

A kannabisz legalizálásáról szóló döntés ellenére a jövőben nem lesz jó ötlet hatása alatt vezetni – fogalmaz az ADAC.

Bárki, aki füvet szív, majd autót vezet, továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének kockázata, még akkor is, ha új THC-korlátot kell bevezetni.

Az új THC határértéknek 3,5 nanogrammnak kell lennie

A jelzőlámpa koalíció alkotta kormány törvénye a kannabisz legalizálásáról 2024. április 1-jén lépett életbe. A kábítószer birtoklása és termesztése felnőttek számára is legális lesz, bizonyos követelményekkel. A kannabisz legalizálása után egy szakértői bizottság most ajánlást terjesztett elő a közúti forgalom határértékére vonatkozóan.

A THC hatóanyag alapján a vérszérum milliliterenként 3,5 nanogramm maximum koncentrációja javasolt, ahogy a Szövetségi Közlekedési Minisztérium március 28-án, csütörtökön közölte: „Ha ezt az értéket elérjük, a tudomány jelenlegi állása szerint, közlekedésbiztonsági szempontból jelentős káros hatás jelentkezik vezetés közben.

Egyelőre nincs törvényes határérték a kannabiszra vezetés közben, mint a 0,5 ezrelék alkoholra. Az ítélkezési gyakorlat azonban 1,0 nanogramm THC-értéket állapított meg a vérszérumban, ettől magasabb értékektől szankciók fenyegetnek.

Egyelőre a régi limit érvényes

Az ajánlott határérték bevezetéséhez törvénymódosításra van szükség a Bundestag részéről – írják. Ez nem vonatkozik a kannabisz részleges legalizálásának húsvét hétfői (április 1.) kezdetére. A KRESZ esetleges módosításáig a jelenlegi, szigorúbb követelmények érvényesek.

A 3,5 ng/ml THC vérszérum hatáshatárával a szakértői csoport kimerítette a közlekedésbiztonsági szempontból elfogadható mértéket az ADAC értékelése szerint. Az ADAC a törvénymódosítás vagy a határérték esetleges változása után is azon az állásponton van, hogy a kannabisz hatása alatt állók ne vezessenek gépjárművet.

A kannabisz fogyasztása többek között a koncentráció és a figyelem korlátozásával, valamint a reakció- és döntési idők növekedésével jár. Ez végzetes következményekkel járhat a közlekedésben.

Az ADAC szakértői álláspontja szerint sürgősen szükség van a lakosság intenzív felvilágosítására a fokozott balesetveszélyről, amelyet mielőbb meg kell kezdeni.

Ezen túlmenően az ADAC támogatja, hogy a bódító anyag hatásának puszta lehetőségét 1,0 nanogramm THC/ml vérszérum mellett továbbra is szankcionálják a kezdő járművezetők számára, ahogy az alkoholra is vonatkozik.

Ezen túlmenően meg kell vizsgálni, hogy más mérési módszerek, például a szájüregi folyadék – magyarul nyál - elemzése mennyiben lennének alkalmasak kannabiszfogyasztás által okozott akut károsodás felmérésére vagy kimutatására. Új mérési módszerek alkalmazása előtt átfogóan értékelni kell azok értelmességét.

A szakértők évek óta vitatkoznak azon, hogy helyes-e a kannabisz hatása alatti vezetési határérték, vagy túl alacsonyra van szabva. A németországi közlekedésbiztonsági és közlekedésjogi szakértők korábban a vérben jelenleg engedélyezett THC-szint emelését javasolták.

A szakértők indoklása: A THC 1,0 nanogrammos határértéke olyan alacsony, hogy csak a kannabisz fogyasztását bizonyítja. A jelenlegi határérték azonban nem teszi lehetővé, hogy forgalombiztonsági szempontból releváns következtetést vonjunk le – írja az ADAC.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.08.31
A toplistát teljes egészében német prémiummárkák uralják, megközelítőleg 39 és 60 millió forint....
2024.08.31
Bringázás jogokkal, kötelességekkel, esetleg büntetéssel. ..
2024.08.31
Egy baleset miatt kidőlt fa ráesett egy nőre és lányára szombat délután Budapest 14. kerületében, a....
2024.08.31
A második generációs Ford GT és számos más Ford modell megálmodója, Todd Willing lesz az amerikai....
2024.08.31
Az első futamot a pole pozícióból rajtolva megnyerte, majd a második viadalon harmadik lett a....
2024.08.31
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője volt a leggyorsabb a Forma-1-es Olasz Nagydíj szombati....
2024.08.31
Az új verzió lesz a francia márka kínálatának csúcsán - míg a C5 X-et sem cserélik le.  ..
2024.08.31
A BMW M Visionary Materials Seat elnevezésű sportülés-koncepció ökológiai lábnyoma 90 százalékkal....
2024.08.31
A baleset a Nyíregyháza felé vezető oldalon, Kál térségében történt – írta az Országos....
2024.08.31
Lewis Hamilton autózta a leggyorsabb köridőt pénteken a Forma-1-es Olasz Nagydíj második....