bódult állapot

A kannabisz legalizálása Németországban: és mi van a vezetéssel?

2024.04.07.

Április elsejétől a kannabisz és a tetrahidrokannabinol (THC) hatóanyag jogilag már nem minősül kábítószernek Németországban, de mi a helyzet az autóvezetéssel – teszi fel a kérdést az ADAC, a Német Autóklub honlapja.

A felnőttek legfeljebb 25 gramm kannabiszt birtokolhatnak és vihetnek magukkal. Három élő kannabisznövényt lehet legálisan termeszteni otthon, és legfeljebb 50 gramm kannabiszt tartani személyes fogyasztásra. Ezenkívül a drog termesztése és forgalmazása speciális helyeken lehetséges.

Az ADAC cikke. Képernyőfotó

Az eredetileg tervezett kannabisz-szaküzletek, ahol bódító szereket lehet szabadon vásárolni, egyelőre nem fognak létezni. Az eladást kezdetben Németországban tesztelik elszigetelt modellprojektekben. Ehhez azonban külön törvény kell, ami még nem áll rendelkezésre.

A kannabisz legalizálásáról szóló döntés ellenére a jövőben nem lesz jó ötlet hatása alatt vezetni – fogalmaz az ADAC.

Bárki, aki füvet szív, majd autót vezet, továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének kockázata, még akkor is, ha új THC-korlátot kell bevezetni.

Az új THC határértéknek 3,5 nanogrammnak kell lennie

A jelzőlámpa koalíció alkotta kormány törvénye a kannabisz legalizálásáról 2024. április 1-jén lépett életbe. A kábítószer birtoklása és termesztése felnőttek számára is legális lesz, bizonyos követelményekkel. A kannabisz legalizálása után egy szakértői bizottság most ajánlást terjesztett elő a közúti forgalom határértékére vonatkozóan.

A THC hatóanyag alapján a vérszérum milliliterenként 3,5 nanogramm maximum koncentrációja javasolt, ahogy a Szövetségi Közlekedési Minisztérium március 28-án, csütörtökön közölte: „Ha ezt az értéket elérjük, a tudomány jelenlegi állása szerint, közlekedésbiztonsági szempontból jelentős káros hatás jelentkezik vezetés közben.

Egyelőre nincs törvényes határérték a kannabiszra vezetés közben, mint a 0,5 ezrelék alkoholra. Az ítélkezési gyakorlat azonban 1,0 nanogramm THC-értéket állapított meg a vérszérumban, ettől magasabb értékektől szankciók fenyegetnek.

Egyelőre a régi limit érvényes

Az ajánlott határérték bevezetéséhez törvénymódosításra van szükség a Bundestag részéről – írják. Ez nem vonatkozik a kannabisz részleges legalizálásának húsvét hétfői (április 1.) kezdetére. A KRESZ esetleges módosításáig a jelenlegi, szigorúbb követelmények érvényesek.

A 3,5 ng/ml THC vérszérum hatáshatárával a szakértői csoport kimerítette a közlekedésbiztonsági szempontból elfogadható mértéket az ADAC értékelése szerint. Az ADAC a törvénymódosítás vagy a határérték esetleges változása után is azon az állásponton van, hogy a kannabisz hatása alatt állók ne vezessenek gépjárművet.

A kannabisz fogyasztása többek között a koncentráció és a figyelem korlátozásával, valamint a reakció- és döntési idők növekedésével jár. Ez végzetes következményekkel járhat a közlekedésben.

Az ADAC szakértői álláspontja szerint sürgősen szükség van a lakosság intenzív felvilágosítására a fokozott balesetveszélyről, amelyet mielőbb meg kell kezdeni.

Ezen túlmenően az ADAC támogatja, hogy a bódító anyag hatásának puszta lehetőségét 1,0 nanogramm THC/ml vérszérum mellett továbbra is szankcionálják a kezdő járművezetők számára, ahogy az alkoholra is vonatkozik.

Ezen túlmenően meg kell vizsgálni, hogy más mérési módszerek, például a szájüregi folyadék – magyarul nyál - elemzése mennyiben lennének alkalmasak kannabiszfogyasztás által okozott akut károsodás felmérésére vagy kimutatására. Új mérési módszerek alkalmazása előtt átfogóan értékelni kell azok értelmességét.

A szakértők évek óta vitatkoznak azon, hogy helyes-e a kannabisz hatása alatti vezetési határérték, vagy túl alacsonyra van szabva. A németországi közlekedésbiztonsági és közlekedésjogi szakértők korábban a vérben jelenleg engedélyezett THC-szint emelését javasolták.

A szakértők indoklása: A THC 1,0 nanogrammos határértéke olyan alacsony, hogy csak a kannabisz fogyasztását bizonyítja. A jelenlegi határérték azonban nem teszi lehetővé, hogy forgalombiztonsági szempontból releváns következtetést vonjunk le – írja az ADAC.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.21
A szabálytalan járművezetőt a túlsúly megszüntetésére, és a tetemes bírság megfizetésére kötelezték....
2025.12.21
Cikázott az almádi forgalomban, aztán hátulról belerohant egy szabályosan közlekedő autóba. ..
2025.12.21
Igen, egy újabb kínai gyártó a láthatáron az európai piacok számára, ám a Changan látványosan....
2025.12.20
A Peugeot új Hypersquare rendszere nem egyszerű innováció, hanem korszakváltás. A francia márka....
2025.12.20
Mostanában egymás után dobta piacra a hajdan volt nagysikerű R5, R4 és legutóbb a Twingo kiskocsi....
2025.12.20
A Mazda CX-5 mára a globális SUV-szegmens egyik ikonikus modelljévé vált. Története azonban számos....
2025.12.20
Jól megy sokaknak Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára. Nézzük,....
2025.12.20
Nagy karambol történt a körgyűrűn, emiatt lényegében megbénult a forgalom az M0-on. ..
2025.12.20
Európa egyik legkorszerűbb vasúti-közúti terminálját építi meg a 2027-ig Szegeden a METRANS, a....
2025.12.20
Teljes szélességében lezárták a 87-es főút egy szakaszát, miután egy kisbusz és egy személyautó....