járműtörténelem

Katonai autómúzeum Rómában

2015.03.05.

A múzeum (Museo Storico della Motorizzazione Militare) Róma Cecchignola városrészében – amelyet katonavárosnak is hívnak – a Viale dell’Esercito 170 szám alatti laktanyában található. Nyitva csak szombatonként 9 és 12 óra között van. Az út mindkét végén egy katonai ellenőrzőpont található, ahol a személyazonosító kártya leadása ellenében beengednek a területre.

Szerző: Scheiber Ernő

Ha gépkocsival megyünk, azt jobb a lezárt területen kívül hagyni, mert a laktanyák között parkolóhely csak elvétve található.

A múzeumot 1955-ben alapították és 1991-ben költözött a jelenlegi helyére, amely a katonai műszaki főiskola területén van.

Kb. 50.000 m2 területen hat nagy csarnok található, amelyek közül négyet már helyreállítottak, a másik kettő helyreállítása folyamatban van.

A múzeumban több mint 300 jármű található, a lovas hintóktól a motorkerékpárokon keresztül a harckocsikig.

A nagy járművek a szabad területen vannak kiállítva, de közülük még jó néhány rendbehozatalra vár.

Az első motoros járművek a gyűjteményben az 1916 körüli évekből származnak.

Érdekesebb járművek:

1/a

1/b

1/a és 1/b képek: OM 35 típusú hegyi jármű 1932-ből (a márkanév: O.M.: Officine Meccaniche): a jármű négyhengeres Ottó motorral készült. Hengerűrtartalom 1616 cm3, teljesítménye 21 lóerő. 4 előre és egy hátrameneti fokozat, összkerékhajtás és összkerék kormányzás. Maximális sebesség 40 km/h, hasznos terhelés 800 kg. Nehéz hegyi hadiutakon használták az Alpokban (pl. a Val Morino, ahol 14 kilométeren 72 hajtűkanyar nehezíti a közlekedést).

2/a

2/b

2/c

2/d

2/a, 2/b, 2/c és 2/d képek: Pavesi P4/100 típusú tüzérségi vontató 1926-ból: a P4 típusú mezőgazdasági traktorból került kifejlesztésre. Európa több országában is használták, gyártási engedélyével a Weiss-Manfréd gyár is rendelkezett. A motor indítása benzinnel történt, azután petróleummal üzemelt tovább. A motor négyhengeres, soros, 4720 cm3 hengerűrtatalmú, 57 lóerő teljesítményű. A jármű súlya üresen 4,6 tonna, maximális sebessége 22 km/h. A járműnek minden kereke hajtott, kormányzása a középső csukló körül a két rész elfordításával történik. A felvételen jól láthatók a kormányzást biztosító fogasívek és fogaskerekek. A jármű az egyszerűen felrakható kapaszkodókörmökkel (amelyek használaton kívül  a kerekek küllőire voltak rögzítve) nagyon jó menettulajdonságokkal rendelkezett a homokos talajokon is, így 136 darab részt vett az etiópiai háborúban is.

Használták nagyobb darabszámban Görögországban, Spanyolországban, kipróbálták az Egyesült Királyságban, Svédországban és Finnországban is.

3/a

3/b

3/a és 3/b képek: Bernardi féle tricikli 1896-ból: a járművet egyhengeres, négyütemű Ottó motor hajtja. Teljesítménye 4 lóerő, hengerűrtartalma 624 cm3, végsebessége 40 km/h. A sebességfokozatok száma három előre és egy hátra, a hátsó kerék hajtása lánccal történik. A hátulnézeti képen jól látszanak a sebességváltó szabadon álló fogaskerekei.

4

4 számú kép: Fiat 31/2 lóerős személygépkocsi 1899-ből: négyütemű, 679 cm3 hengerűrtartalmú motor 4,2 lóerő teljesítmény 400 fordulatnál. Végsebesség 35 km/h, fokozatok száma 3. Az erőátvitelre ható mechanikus üzemi fék. Összesen 26 példány készült belőle. Ez volt egyébként a Fiat által gyártott első személygépkocsi típus.

5

5 számú kép: Fiat Tipo 4 1910-ből: négyütemű négyhengeres Ottó motor, hengerűrtartalom 5699 cm3, teljesítmény 20 lóerő 1700 fordulatnál. Négy előre és egy hátrameneti fokozat, végsebesség 95 km/h. A járműből összesen 684 példány készült.

6

6 számú kép: Fiat 15 típusú tehergépkocsi 1911-ből: négyütemű négyhengeres soros Ottó motor, hengerűrtartalom 4398 cm3, furat x löket 100x140 mm, teljesítmény 30 lóerő 1600 fordulaton. Mágnesgyújtás, acetilénlámpák, négy előre és egy hátrameneti fokozat olajban futó többtárcsás tengelykapcsolóval. Teherbírás 1500 kg, végsebesség 40 km/h.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.22
Nagy erőkkel készül a Tokiói Autószalonra a Daihatsu. Bitang tuning teherautókkal és kei carokkal....
2025.12.22
Az ünnepi időszakban a nyilvános elektromosautó-töltők is jóval forgalmasabbá válnak.....
2025.12.22
Sem a két pontot, sem az elvesztett bajnokságát nem siratja Max Verstappen, és a trónfosztása....
2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....
2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....
2025.12.21
A híd ünnepi díszkivilágítása 2025-ben december 26-ig látható: zöldbe boruló pilonok, fények és....