Renault Trucks

Kellemes útitárs

2018.08.31.

Próbaút - Renault T440

Repül az idő, hiszen több, mint hat éve annak, hogy a Volvo Trucks hathatós támogatásával bemutatkozott a Renault Trucks új járműcsaládja. A sokak által ismert és több, mint egy évtizeden át gyártott Magnum és kistestvére a Premium típusok ekkor adták át a stafétát a ma már ismert T, K és C jelölésű járműveknek. Egy járműcsalád életében a fejlesztés természetesen nem állhat le, hiszen a szigorodó környezetvédelmi normák és az egyre magasabb felhasználói igények a nehéz-tehergépjárműveknél ugyanúgy tetten érhetőek, mint például a személygépjárműves szegmensben. Erre kiváló példa a T járműcsalád is, hiszen számos, a bemutató óta megjelent műszaki újdonsággal felvértezve áll a hosszútávú fuvarozásban érdekelt vállalkozások rendelkezésére.

A kipróbált 440-es modell teljesítményében ugyan nem emelkedik ki a ma használatos nehézvontatók sorából, sőt, mondhatnánk elsőre, szerény erő lakozik benne, erre azonban rácáfol rugalmassága. A motorsátor alatt megbúvó 13 literes, soros hathengeres, common-rail befecskendező rendszerrel ellátott dízel meglepően ruganyosan mozgatta a 40 tonnás összgördülő tömegű szerelvényt. A 440 lóerő mellé 2200 Nm legnagyobb forgatónyomaték tartozik, amelyet az erőforrás meglepően széles fordulatszám-tartományban képes egyenletesen leadni, a csúcs-húzóerő 900 és 1400 percenkénti főtengelyfordulat közötti tartományban érhető el. Az ehhez hangolt 12 fokozatú automatizált sebességváltónak és hátsó hídnak köszönhetően sokkal erősebbnek érződik a jármű valós teljesítményénél. Az ilyen, széles fordulatszám-tartományban csúcsnyomatékot leadni képes motorok óriási előnye, hogy kevesebb sebességváltásra van szükség, a folyamatos haladáshoz már relatív korán kapcsolható a 12. fokozat, ez pedig igen jótékony hatással van a fogyasztásra. Bármilyen hihetetlen, de a mai Euro6-os normát teljesítő és teljes hajtásláncvezérelt nehézvontatók éhsége folyamatosan csökken, átlagfogyasztásuk már meg sem közelíti a 30 litert.

Jogos lehet a kérdés, mit érthetünk teljes hajtáslánc-vezérlés alatt. Ma már a T modellcsalád is rendelkezik azzal az eszközzel, amely a top gyártóknál már az Euro6-os norma 2013-as bevezetésénél rendelkezésre állt és pár év leforgása alatt már minden európai nehézvontató gyártó alkalmaz. Számos elnevezése van, jelen esetben Opticruise, de a lényeg ugyanaz. A jármű sebességtartó automatikája ismeri az adott útvonal terepviszonyait, amelyet GPS koordinátákkal szinkronizálnak, vagy az adott útvonalon haladó márkatárs tehergépjármű telematikai adatait, amelyek on-line módon rendelkezésre állnak. Ez utóbbi rendszer működik a Renault-ban is. Ennek köszönhetően a jármű motor- és váltóvezérlése folyamatosan a leghatékonyabb beállításokkal üzemelteti a járművet. A jármű vezetőjének más dolga nincs, mint a 3d tempomatnak is nevezett eszköz bekapcsolásakor beállítsa a kívánt haladási sebességet, az elérhető maximális sebességet és azt a minimum tempót, amely alá a jármű ne gyorsuljon. Ideális esetben, autópályán haladva ez 85-90-78 értékeket jelenthet. A középső 90-es érték azért fontos, mert e fölé nem gyorsulhat a jármű a jelenleg hatályos vezetési- és pihenőidőket szabályozó előírások szerint. A berendezés így ezek között a sebességek között szabályozza a jármű sebességét, úgy hogy annak mozgási energiáját a lehető leghatékonyabb módón kihasználja. A berendezés fontos eleme az úgynevezett eco-roll funkció is. Ez nem más, mint egy szabadonfutónak is nevezhető eszköz, amely, ha az útviszonyok annak megfelelnek, alapjáraton képes gurítani a járművet. Így elkerülhető, enyhe lejtőn például, hogy a motorfék feleslegesen visszalassítsa a szerelvényt. Ha a lejtési szöghöz tartozó gravitációs erő és a lég- illetve surlódási ellenállás egyensúlyba kerül, állandó sebességgel gurítható a jármű, akár kilométereken keresztül, alapjárati fogyasztással, kímélve a motort és a váltót is. Természetesen nagyobb lejtőn a motorfék és retarder kombinációja tartja kordában a sebességet, ilyenkor 0 fogyasztás mellett. A rendszer arra is képes, hogy emelkedő előtt mozgási energiát gyűjtve gyorsítsa a járművet, 1-2 km/óra plusz tempó rendkívül jól jön egy emelkedő megmászása előtt egy óriási mozgási energiával rendelkező 40 tonnás szerelvénynél.

A T440-es vezetése igen könnyű, számos praktikus és néhány kevésbé kedvelhető, de megszokható megoldás található a járműben. A fülke belső kialakítása franciásan egyedinek mondható. A vonalvezetésben visszaköszönnek a Renault embléma rombusz vonalai. Ugyan nem ez a legnagyobb rendelhető fülkeméret, ennek ellenére a kényelemre nem lehet panasz. A fülke közepén több, mint 180 cm a belmagasság, így akár fel is lehet állni a motorsátoron. Számos, ma már persze kötelezően elvárható tárolórekesz, fiók áll rendelkezésre, az ágy alatt ott a kihúzható hűtő is.

A fedélzeti rendszerek kezelése, így a tempomat funkciói, a központi kijelzőn megjeleníthető számos menetadat megjelenítése kissé eltér a megszokottól. Ugyan ezek legtöbbje a kormánykerékről állítható, azonban a + és – gombok a mutató és középső ujjal kezelhetők a kormánykerék alján lévő billenő kapcsolókkal. Ami ma már nem jellemző megoldás, hogy a tempomat rendszerei egy, a középkonzolon elhelyezett forgatós kapcsolóval választhatók. Az alap sebességtartó mellett itt aktiválható a távolságkövető (ACC) és a már említett terepkövető funkció is. A számértékek beállítása már a kormánykerékről történik. A műszerfalon egyedi ma már a digitális sebességmérő, a központi kijelző három mezős, itt számos a fogyasztásra, a megtett útra, a jármű paramétereire vonatkozó információ megjeleníthető. Elmés megoldás, hogy a sebességtartó két sebességértéket képes rögzíteni, amelyek aztán egy gomb megnyomásával visszahívhatóak. A beállított értékeket a tachográf kártyához igazítja, így akkor sem vesznek el a rögzített adatok, ha több járművezető használja a kocsit. A sebességváltó előválasztója a retarder kapcsolóval kombináltan a jobb oldali bajuszkapcsoló, gyűrűs működtetésű. A rögzítőfék elektronikus vezérlésű, a motor leállításával is aktiválódik, visszagurulás-gátló funkciója is van. Az eco-roll funkció akkor is működésbe lép – ezt nem minden járműgyártó alkalmazza így – ha normál menetben, tehát nem tempomattal halad a jármű. Gázelvételnél egy másodperc után alapjáraton gurítja a járművet. Ez így „manuális” üzemben is rengeteg üzemanyag megtakarításához segítheti hozzá az ügyes járművezetőt. Gázadásra, retarder használatra vagy fékezésre azonnal zár a hajtáslánc a megfelelő sebességi fokozatban tartva a váltót.

A T440-es kényelmes, és rendkívül csendes futású, irányítása, ha már megismerte a vezető a fedélzeti rendszerek néha bonyolultabb kezelési módjait igen egyszerű és nem terheli le feleslegesen a gépkocsivezetőt.

Furcsának tűnhet a jármű egyedi, a gyári kód szerint bambusz zöld színe. A kipróbált modell több különleges, egyébként rendelhető megoldást tartalmaz, amelynek környezetvédelmi előnyei is vannak. Nagyobb akkumulátorokat kapott, így a hosszú pihenők alatt kevesebb alkalommal kell parkolói járatással tölteni azokat. A nagyobb akksikhoz folyamatos kontroll rendszer is tartozik, így még időben jelez a gépkocsivezetőnek, hogy a jármű még indítható. Emellett, ha arra nincs szükség automatikusan lekapcsolható a légkompresszor hajtása, elektromos vezérlésű a hűtőventilátor, kis energiaigényű tetőklíma is található a vontatón. Ezek az apró megoldások elsősorban az üzemanyag-felhasználást hivatottak csökkenteni.

A kipróbált modell alacsonyabb teljesítményszinttel nyújt kiváló menettulajdonságokat, így olyan fuvarfeladatoknál, amelyek elkerülik az európai magashegyi útszakaszokat, kiválóan alkalmazható. Kényelemben nem lehet rá panasz, megjelenése pedig pont annyira tér el a versenytársakétól, hogy az látványban vállalható, azonban egyedi külsőt kölcsönöz.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..