Formula Student

Kémek a 172-esben

2020.03.11.

Mágikus dátum, tudományos helyszín, a program neve: FRT Design Freeze.

A Formula Racing Team Magyarország legrégebbi Formula Student csapata 2007-ben alakult a Budapesti Műszaki Egyetemen. Azóta már az intézmény neve is változott és a versenyautóépítők többször költöztek, de évtizedesnél régebbi hagyomány, hogy tavasszal ismertetik terveiket.

A BME FRT csapata kezdetben benzines kategóriában indult a versenyeken, majd 2011-ben megépítette első elektromos hajtású versenyautóját. 2018 óta két kategóriában, az elektromos versenyautókéban, és a számítógépekkel, kamerákkal és szenzorokkal felszerelt, önvezető kategóriában képviselik Magyarországot.

Megjelentek a vetélytársak

Csapattagokkal, szponzorokkal és szimpatizánsokkal telt meg idén is a BME K épületének 172-es előadóterme. Design Freeze 2020 a hivatalos neve a legrégebbi magyar Formula Student csapat első idei nyilvános rendezvényének. A meghívottak közül idén sem hiányoztak a versenytársak, a győri Arrabona Racing Team komoly létszámmal képviselte magát, de megjelentek a jövőbeli vetélytársak is az Óbudai Egyetem személyében, mert ők is Formula autó építésébe kezdtek, ahogy a 15 fős csapat OUR team kapitánya, Felvári Bálint az Autószektornak elmondta 600 köbcentis, benzines négyhengeres Suzuki GSX-R600-ast építenek autójukba.

Az óbudaiak még csak tájékozódni jöttek és messze vannak a rajttól, nem úgy, mint a népes győri autóépítő ART csapat, vagyis az Arrabona Racing Team és a győri Széchényi István egyetem motorosai, a SZEngine. Vannak, akik a társaság miatt látogattak ide, vannak akik tudósítani és vannak akik kémkedni, ami egyáltalán nem büntetendő, hiszen a Formula-világban ez mindennapos tevékenység. Az információk nem csak a fejlesztésben, de a megalapozott óvásoknál is segítenek.

Mágikus dátum

Az izgalmas versenyvilág háttere után vissza a mágikus napon tartott eseményre, melynek dátuma 2020 02 20, délután 2 óra 2 perc.

Perjési Sándor kapitány a csapat hitvallásával nyitott: Ha első akarsz lenni, először célba kell érned. A jelmondaton kívül az idei szezon autói is megjelentek a vetítésen és igazolták, hogy nemcsak kinézetre hasonlóak a F1-esekhez. Erősdi Zakariás főmérnök ütős adatokkal illusztrálta a teljesítményeket: az FRT 195 kilogrammos autója 2,5 másodperc alatt éri el álló helyzetből a százas tempót, vagyis legalább annyira jól gyorsul, mint a Forma 1-es mezőny ezer lóerős Ferrarija, ami közel sem annyival nehezebb. Impozáns adat áll az oldalgyorsulási rubrikában is: a 2,5 g nagyjából hasonló mint ami az űrhajóst éri kilövéskor és felülmúlja a Porsche 911 GT3 RS 1,25 g-s adatát is. Fontos paraméterek ezek, de az idei fő cél a megbízhatóság növelése.

Tükörprogram

Ezer pont versenyenként, ez a maximum, amit el lehet érni a statikus és dinamikus számokkal, de nem egyenlő arányban: a pályán elértek adják az értékelés kétharmadát, a többi a prezentációkból jön össze. Tavaly négy versenyen vettek részt az FRT-sek: indultak a zalaegerszegi ZalaZone pályán, valamint olasz, német és spanyol Formula Student futamon. A csapat idei programja tükörképe a tavalyinak.

Vezető nélkül is

A mérnökhallgatók idén nem építenek új autót, inkább a tavalyi elektromos- és az önjáró autót fejlesztik tovább, mert bőven vannak mindkettőben tartalékok. Az 59 fős team minden tagja optimista, mert bár tavaly csak az elérhető pontszámok 50 százalékát teljesítették, vagyis elmaradtak a tervektől, de sokat tanultak és tudják, hogy főleg a dinamikus versenyszámokban van lehetőség javulni. Az biztos, hogy van tartalék a világszínvonalú autóban, ezért idén is két kategóriában indulnak a két autóval, az egyiket pilóta vezeti, a másik autonóm.

Szimulációk

Először számítógépes szimulációs környezetben elemeztek ezernél több járműkoncepciót, aztán következett a tömegcsökkentés és aero csomag finomítása, nyárig ezer kilométernyi tesztet terveznek.

Alaposan körbenéztek a gumipiacon és húsz gyártó közül választottak abroncsot, mert fontos, hogy mind az 1300 newtonméternyi nyomaték talajra kerüljön a négy kerékről.

Egyébként ezzel az adattal is keményebb a Formula Student versenygép, mint a Porsche GT3 RS.

A villamoshajtásrendszer 600 voltos akkupakkjának kapacitása 7 kWh (egy átlagos magyar háztartás napi fogyasztása 11 kWh), ez másfél óra alatt elfogy a teszteken.

Aeropakkal a plafonra

A hajtáslánc és a futómű mellett nem kevésbé fontos a hűtésben és stabilitásban is fontos szerepet játszó aero csomag, mely 115 km/h tempónál akkora leszorító erőre képes, hogy azzal az autó akár plafonra tapadva is száguldhatna.

Az autonóm változat bukókeretének 2D-s kamera látja és algoritmusokban rögzíti a pályát, az orr részbe épített lidar lézerrel felméri és a memorizált térképén megtervezi az ideális íveket az első körben, majd az autó egyre magabiztosabban és gyorsabban megy.

Amerikából jött

Az első Formula Student versenyt az USA-ban rendezték 1981-ben, napjainkban ezer csapat vesz részt a globális sorozatban, melyben széria-érett prototípust kell készíteni. Az autóknak nemcsak gyorsnak és megbízhatónak, de árban is piacképesnek kell lenni. A sorozat belsőégésű motorosokkal indult, de a járműipari trendeknek megfelelően egyre több csapat épít villamoshajtású és önvezető autót. A szponzorok célja, hogy már a diploma megszerzése előtt gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a mérnökhallgatók, akik ezért keresettek az ágazatban.

A Formula Student széria eredményességét jól példázza a 2016 nyarán elért rekord: a legjobban gyorsuló földi jármű a Zürichi Szövetségi Műszaki Főiskola (ETH) Akadémiai Motorsport Egyesület Formula villanyautója álló helyzetből 1,513 másodperc alatt - harminc méteren belül – érte el a 100 km/órás sebességet.

FRT krónika

Az első magyar Formula Student versenyautót 2007-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen, Bári Gergely vezetésével építette a Formula Racing Team, mely 2016-ban már a tizenegyedik autójával indult a sorozatban. Az FREC-006-osnak mind a négy kerekét egy-egy villanymotor hajtja. A 2016-os évben a németországi Formula Student e-race-t a BME Formula Racing Team nyerte, Silverstone-ban a csapat második lett a villanyautók mezőnyében és övék volt a legjobban gyorsuló autó Gönyűben. Annak ellenére, hogy kevés nemzetközi futamon vett részt, a világranglista éves összesítése szerint tizedik helyen végzett a magyar csapat.

2017-ben a csapat ismét megnyerte a németországi e-Race futamot, majd az örkényi Euroringen rendezett Formula Student East erős mezőnyében a BME FRT a kilencedik, a győri Arrabona a 19-ik, a kecskemétiek 22-ik helyen végeztek az összesítésben.

A csehországi Autodrom Most pályán a BME Formula Racing Team megnyerte az endurance energiahatékonysági versenyt és az összesítésben negyedik, a statikus számokban második lett.

A 2019-es versenyszezonban az FRT Zalaegerszegen a 7. helyen, Olaszországban 4. helyen végezett “Endurance & Efficiency” versenyszámban, Németországban az önjáró autójukat csak négy csapat tudta megelőzni a “Skidpad” versenyszámban, végül az utolsó spanyolországi futamon az összetett kilencedik helyén zártak a budapesti egyetemisták.

 

 

 

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....