kerékcsere

A kerékválasztás hatása a járműcsapágyakra

2019.04.26.

A kerékcsapágyak jelentik az egyik összeköttetést a jármű kereke és a futómű között, így a kerékről adódó terhelések minden esetben érintik a csapágyakat. A tavaszi kerékcsere idejére egy kis figyelemfelhívó cikket teszünk közzé, hogy az üzemeltetők tudjanak a kerékválasztás hatásairól.

 

A kerékcsapágy terhelése

A kerékcsapágy esetében megkülönböztethetünk statikus és dinamikus terhelést. Amikor az autó egyhelyben áll, a súlya a csapágyat terheli, ez a statikus terhelés. Ha már elindul a jármű, akkor az útegyenetlenség és a forgó mozgás miatt a terhelés dinamikusan változik. A fékezés, kanyarodás és a futóműbeállítás hibájából származó terhelések pedig tovább növelik a csapágyat érő erőket és csökkentik az élettartamot.

A kerékválasztás jelentősége

A kerékválasztás is befolyásolja a csapágyak terhelését, mivel a kerék középsíkjának elhelyezkedése befolyásolja a csapágyat érő erővonal helyzetét. Nem véletlen, hogy a gyári keréktárcsákat megnézve az ET szám 30-50 között található. Az ET-szám a keréktárcsa középsíkja és a kerékaggyal kapcsolódó felület közötti távolságot mutatja. Ha az ET-szám pozitív, a kerék középsíkja a jármű középsíkjának irányába tolódik el, ha negatív, akkor a középsík a kerékagyhoz képest kívül helyezkedik el.

 

 

Miért is fontos ez? Mivel a kerékcsapágyaknak nem csak függőleges irányú erőt kell felvenni, ezért a mindenképp ferde hatásvonalú csapágyat kell alkalmazni. A tengely megtámasztásához lehet két kúpgörgős csapágyat vagy kétsoros, ferde hatásvonalú, önbeálló csapágyat használni. A kúpgörgős csapágyakat főleg haszongépjárművekben, vagy régi járművek hátsó tengelyénél alkalmazták. Karbantartás-igénye nagyobb, és beállításakor csapágyhézagot kell állítani, ami az összeszerelésnél többlet időt és hibalehetőséget jelent. Ma szinte kizárólag kétsoros, önbeálló csapágyat alkalmaznak a személygépjárművekben.

 

 

A kerékcsapágyak terhelése akkor ideális, ha az erő a két csapágy között ébred, ugyanis ilyenkor minimális a tengelyt terhelő nyomaték, hiszen az a két felfüggesztési pont között helyezkedik el. Ezt az állapotot lehet biztosítani a pozitív (25 mm feletti) ET-számmal. Ha elkezdjük csökkenteni az ET számot, akkor a csapágy terhelése külpontos lesz, így előfordulhat, hogy egy ilyen csere után a használt csapágy hirtelen tönkremegy.  

 

 

Nyomtávszélesítő

A nyomtávszélesítőnek ugyanolyan hatása van, mint a kis ET-számú keréktárcsának, ugyanis a kerék középsíkját eltávolítja a csapágytól, ezáltal megnöveli a terhelést. A nyomtáv megnövelése tehát amellett, hogy javítja a jármű kanyarstabilitását, képes a csapágyakat is tönkretenni.

 

 

A csapágyhiba jelei

A kerékcsapágyak meghibásodását általában nagyobb sebességnél lehet érezni. Előfordulhat az is, hogy kisebb sebességnél is kattogó hangot hallunk, illetve kanyarodáskor, terhelésváltáskor megváltozik, esetleg elhallgat a zaj. Mivel a kerék fordulatszámával változik a zaj, ezért az ilyen jelek esetén érdemes ellenőrizni a csapágyakat.

Mivel az igénybevétel folyamatos, ezért előfordulhat a csapágyak olyan mértékű kopása, amit már a kerék mozgatásával is lehet érezni. Megemelt állapot a kerék vízszintes középsíkja körüli mozgatás megmutathatja a nagyobb kopást.

Előfordulhat a kerék túl nagy negatív dőlése, amikor a csapágy már nagyon kopott. Kritikus esetben a féltengely végének vagy csavarjának törése is bekövetkezhet a rossz csapágy miatt. A lógás mértékét futóműbeállításkor is ellenőrizni kell, ugyanis a mérési eredményt is befolyásolhatja.

Karbantartás-szükséglet

A modern kerékcsapágyak karbantartásmentesek, általában zárt házban helyezkednek el. Beépítés és szerelés szempontjából többféle is lehet, a különböző típusok elsősorban a rögzítésben térnek el egymástól. Vannak már olyan szerkezetek is, ahol a csapágy cseréje a kerékagy cseréje nélkül nem megoldható, ezekben az esetekben kellemetlenebb a rossz minőségű utakon 150-250 ezer km alatt tönkremenő csapágyak cseréje.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....