Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Akár téli álmot aludt a kerékpárod, akár a hideg hónapokban is tekertél, most már tényleg itt a tavasz, és elérkezett az ideje, hogy kapjon egy kis extra gondoskodást a bringád. Ha a tél előtt gondosan tetted el a biciklit, akkor most jóval könnyebb lesz a dolgod; ha viszont télen is tekertél, akkor kicsit több munka vár rád. A teendők viszont ugyanazok, mi pedig lépésről lépésre segítünk abban, hogy a kerékpárod menetkész legyen a tavaszi szezonra! Az alapvető átnézést bárki el tudja végezni, de ha olyan problémával szembesülsz, amit nem tudsz megoldani, érdemes egy bringaszervizt felkeresned.
Tiszta bringa = boldog bringa
Mielőtt a komolyabb karbantartási munkákba belefognánk, alaposan tisztítsuk le a kerékpárt. Ezzel nemcsak jobban fog kinézni kedvenc járművünk, hanem az élettartamát is meghosszabbítjuk. Ráadásul egy tiszta bringán az esetleges hibákat, sérüléseket is könnyebb észrevenni.
A rendszeres tisztításnak köszönhetően a bringa élettartama is hosszabb lesz
A lánchoz és a fogaskerekekhez használjunk kifejezetten erre való zsírtalanító szert, a bicikli többi részét viszont elegendő langyos, mosószeres vízzel lemosni, majd leöblíteni.
Kenés
A bringa megtisztítása után ne feledjük kimondottan kerékpárhoz gyártott kenőanyaggal újrakenni a láncot és a meghajtás további részeit, valamint a mozgó alkatrészeket. Ideális esetben a láncszemek belsejébe kell bejuttatni a kenőanyagot – erre a legalkalmasabbak a kis csővel felszerelt spray-k –, a felesleget és a lánc külsejére került mennyiséget pedig töröljük le.
A váltók is mozognak, így ott is szükség lehet némi kenőanyagra. Oda juttassunk az anyagból, ahol a váltók forgáspontja van, a fölösleget pedig itt is töröljük le. Ritkán szokták elvégezni, de olykor a fékkarok mozgását is nagyban megkönnyítheti egy kis kenőanyag, ezt is érdemes elvégezni. Ha olajozást-kenést végzünk a bringa bármelyik részén, arra mindig ügyeljünk, hogy a fékbetétre és a felnire soha ne kerüljön kenőanyag, mert az nagy mértékben gyengítheti a fékhatást. Ha ilyen előfordul, akkor alaposan töröljük le az anyagot.
Ellenőrizd a kerekeket!
Emeld fel a kerékpárt, és pörgesd meg kézzel külön-külön a kerekeket. Szabadon forog? Nem áll meg túl hamar? Nem szorul? Nézd meg azt is, hogy oldalirányban nem mozog-e túlságosan a tengelynél, és nincs-e a kerékben „nyolcas”, ami miatt akár a fékpofákhoz is hozzáérhet a felni.
Nem muszáj a szobában elvégezni, de a kerékpár tavaszi átnézése nagyon fontos
Vizsgáld meg a küllőket, ha valamelyik túl laza, akkor szerelőre lesz szükséged, aki megigazítja a küllőket, és a centrírozásban, azaz a „nyolcas” eltüntetésben is ő tud segíteni. Ha télen nem használtad a biciklit, akkor biztos, hogy szükséged lesz a pumpára is! Fújd fel kellően keményre az abroncsokat, de vigyázz, a gumi oldalára írt nyomásértéket ne lépd túl!
Fékek beállítása
Amikor teljesen meghúzod a fékkart, akkor a kormányig tartó távolság legfeljebb feléig-háromnegyedéig mehet el a fékkar. Ha szinte már eléri a markolatot, akkor a fék, illetve a fékbovden beállításra szorul. Nézd meg a fékbetéteket is! A legegyszerűbb dolgod akkor van, ha van rajta kopásjelző, így egyszerűen láthatod, amikor új fékbetétet kell venned. Ugyanez a helyzet, ha a betét rései eltűntek vagy egészen a fém tartóig lekopott a teljes fékbetét.
Csak semmi lazaság!
A biztonságos kerékpározáshoz elengedhetetlen, hogy minden alkatrész megfelelően legyen rögzítve, a csavarok és egyéb rögzítő elemek kellően meg legyenek húzva. Ellenőrizd a kormányt és a középcsapágyat (ahová a hajtókarok csatlakoznak), hogy nem kotyognak-e.
Csak alaposan átnézett és karbantartott bringával induljunk útnak
Nézd át a gyorszárakat, anyákat és a hasonló alkatrészeket, itt nincs helye lazaságnak! Van egy módszer, ami segíthet felfedezni a meglazult rögzítéseket: emeld fel a kerékpárt, majd óvatosan ejtsd le a gumikra, és figyelmesen hallgasd, hogy zörög-e valahol.
Kötelező tartozékok
A bringa műszaki felkészítése után ellenőrizd a kerékpár kötelező felszereléseit. Megvan elöl a fehér, hátul a piros fényvisszaverő macskaszem? Két borostyánsárga küllőprizma az első keréken vagy az abroncson fehér fényvisszaverő gyűrű? Próbáld ki a csengőt, és ha kell, töltsd fel a lámpákat vagy ha olyan, vegyél új elemeket.
+1 titkos tipp
Ha már jó ideje megvan a kerékpárod, és már nem fogsz nagyobbra nőni, bizonyára nem szoktad a nyereg magasságát állítani. Ilyenkor viszont jó esély van arra, hogy a nyeregcső beszerelésekor használt kenőanyag az évek során eltűnjön, és végül a korrózió hatására a nyeregcső beleragad a vázba. Ezt mindenképpen érdemes elkerülni, hiszen akár egy családtag kapja meg később a bringát, akár eladod, nem túl jó, ha nem lehet a nyereg magasságát beállítani.
Érdemes időnként a nyeregcsövet kivenni és bezsírozni, különleg végleg beragadhat
Egy beragadt nyeregcső kiszabadítása pedig az egyik olyan dolog, ami egy profi kerékpárszerelő számára is kemény meló és komoly kihívás, ha egyáltalán elvállalja a feladatot. Érdemes inkább megelőzni a bajt. Rendszeresen húzd ki a nyeregcsövet a vázból, tisztítsd meg, majd kend be friss kenőanyaggal a váz belsejét. Hasznos tipp, hogy mielőtt kihúzod a nyeregcsövet, egy ragasztószalaggal megjelölöd, mennyire volt betolva, így amikor végeztél a karbantartással, pontosan tudni fogod, meddig kell visszatolni.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!