Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Az elmúlt napokban az ország több részén is esett a hó, megérkezett a tartósan hideg hideg idő, és miután december 1-jén megkezdődött a meteorológiai tél, fel kell készülni a télies körülményekre a közlekedésben is.
Fel a téli gumikkal!
Az autósoknál az egyik legfontosabb teendő a gumicsere, persze csak ha nem négyévszakos abroncs van a kocsin. Magyarországon a KRESZ szerint csak a taxisoknak kötelező a téli gumi, de közlekedésbiztonsági szempontból elengedhetetlen a hideg időben is megfelelő tapadást nyújt abroncs. A nyári gumik alacsony hőmérsékleten megmerevednek, keményebbé válnak, ezért sokkal gyengébb lesz a tapadásuk, jelentősen megnő a fékút.
A téli gumit nem elég akkor kell feltenni, ha már leesett az első hó
Ezzel szemben a téli abroncsok lágyabb gumikeverékből készülnek, és a hidegben is megfelelő tapadást, jobb úttartást és kormányozhatóságot biztosítanak. Téli gumival alacsony hőmérsékleten a fékút minden útfelületen – a száraz, nedves, havas, jeges úton is – rövidebb, mint nyárival, ezért nem elég csak akkor abroncsot váltani, amikor már havasak az utak.
A gumi állapota is fontos
Arra is figyeljünk, hogy milyen állapotban van a téli gumi. Bár a magyar szabályozás minimum 1,6 milliméteres mintázatot ír elő, ilyen fokú kopottság már balesetveszélyes lehet. Csak olyan gumiabroncsot használjunk, amelyiknek a profilmélysége legalább 4 milliméter. Ezt könnyen ellenőrizhetjük egy százforintos érmével: a külső, ezüstszínű karimája körülbelül 4 milliméter, ezért ezt illesszük be több helyen a gumi mintázatába. Ha bárhol nem elég mély a barázda, akkor már nem ajánlott az abroncs használata.
Figyeljünk az abroncs állapotára is
Azt is meg kell nézni, hogy nem öregedett-e el a gumi anyaga, mert ha keményebbé, rugalmatlanná válik, a tapadás leromlik. Az ökölszabály szerint 5-6 éves gumikat már le kell cserélni, de a gyártási idő nem mindig mérvadó, mert sokat számít, hogyan használták az abroncsokat. Sőt, az sem mindegy, milyen márka és típus, mert vannak gyorsabban és lassabban öregedő gumik. Ha a körmünket nem tudjuk enyhe nyomással a gumiba mélyeszteni, vagy csak alig, akkor a gumi megérett a cserére.
Készüljünk fel a váratlan helyzetekre
Télen, hideg időben arra is fel kell készülni, ha a zord időjárás miatt az úton ragad az ember. Ilyenkor még inkább figyeljünk arra, hogy tele tankkal induljunk el, és tankolni is ajánlatosabb gyakrabban, hogy ha elakadunk, a kocsi fűtése biztosított legyen.
Így készülnek a télre a magyar autósok
A magyar autósok tudatosan készülnek a télre, a legtöbben gumit cserélnek és téli szélvédőmosót töltenek az ablakmosó tartályába, jégkaparót és más téli segédeszközöket készítenek be a kocsiba. Az autósok fele már október végén felkészíti járművét a hideg évszakra, ám másik fele csak akkor szakít időt a téli teendőkre, amikor már az első hidegeket jelzik a meteorológusok – derült ki a MOL reprezentatív kutatásából.
Jégkaparó legyen a kocsiban
Jégkaparót szinte mindenki tart a kocsiban, hóseprűt és folyékony jégoldót az autósok közel háromnegyedénél találunk. Az alapkiegészítőkön kívül páramentesítő kendő és a takaró is gyakori téli extra kellék, ritkábban tartozik bele a téli készletbe az indítókábel, a hólánc, vagy a pótizzó. Hóláncot csak minden negyedik hazai autós tart a járművében, 15 százalék viszont télen ételt és italt is betáraz az autóba, ha bármi miatt az úton maradnának.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!