járműtörténelem

Kétéltűek 2. rész

2017.08.13.

A kétéltű autókat bemutató anyagunk első részében elindultunk a gyökerektől. A folytatásban tovább göngyölítjük a vízi autók történetét, és bemutatunk néhány őrületet is a témában

Ahogy azt korábban is írtuk a „vízen járás” vágya több gyártót és kisebb céget is megérintett. Jó lehet a kétéltűek a hadiiparból gyökereztek, és számos inspirációt adtak, azonban az igazi tovább lépést az jelentené, ha ez valóban hétköznapi történetté válhatna. Azonban illúzió lenne azt hinni, hogy ez valaha is bambasiker lesz. Mindenesetre arra jó, hogy néhány vállalkozó kedvű feszegesse a technika határait.

Croco

Rendkívül egyszerű megoldást választották a svájci TAG által gyártott Croco modell esetében. Tulajdonképpen két fürdőkádszerű úszótestet kötöttek össze egymással, mégpedig úgy, hogy mint egy csuklós busz, a szerkezet eleje és hátulja el tud fordulni egymástól.

A karosszériaként funkcionáló dobozra szimplán rápakoltak négy kereket, ettől gurul a Croco, hasonlóan, mint amikor kereket kap a karosszék. Ennek megfelelően rugózás nincs, csak a vastag gumik tompítanak valamit az útegyenlőtlenségekből.

A vízben ugyan szinte csak evickél az autó, végsebessége 4 km/h, szárazon azért figyelemre méltó a 80 km/h-s sebességplafon, amelynek elérésében egy 440 köbcentiméteres, 30 lóerős Wankel motor segíti a Crocót. Igazán a névadóhoz, a krokodilhoz illő mocsaras talajon van elemében, ilyenkor a kerekek által mint autó is halad, és mint csónak is siklik a vízen.

Sebességváltója fokozatmentes, de felezővel ellátott, így elvileg akár 100%-os emelkedők megmászására is képes. Érdekes műszaki megoldás, hogy a tárcsaféket a váltó tengelyére szerelték fel. A különleges masinát csupán két évig gyártották, elsősorban a svájci és a szaúdi hadsereg kísérletezett vele. Jelenleg az Alligo cég birtokolja a gyártási jogokat, dízelmotorral és kabinos fülkével jelenleg is gyártják a járművet.

Rinspeed Splash

A Suzuki kisautója előtt csobbantott már a svájci Rinspeed cég, amely minden évben valami különleges újítással rukkol elő. Tervezői sokat nézhették a James Bond-filmeket, így született meg a sportautó és motorcsónak kombináció.

A mindössze 825 kilós szénszálas, műanyag karosszériás tanulmány szárazföldön 200 km/h-s tempóval repeszthet és mindössze 5,9 másodperc kell a százas sprint leküzdéséhez. Ez persze önmagában még nem tenné egyedivé az autót. A 80 km/h-s sebesség a víz felszínén viszont már igen.

A sportkocsiból egy transzformációs művelettel válhat szárnyashajó. Ehhez a korábban lökhárítóként szolgáló műanyag elemek elfordítására van szükség, valamint a csomagtartó alól ki kell hajtani a motorcsónakokhoz hasonló Z-hajtóművet. A hajtómű teljes merülése 1,1 méter. Miután vízre ért a jármű, a kormánykerék már a hajtómű mozgatására szolgál. Így hagyományos kétéltűként akár 50 km/órás sebességgel is haladhat a Splash, ami már alkalmas vízisí vontatására is.

Az igazi tudomány viszont akkor kezdődik, amikor szintén gombnyomásra, lenyílnak az első és hátsó szárnyak. Az első, V alakú szárnyak összehajtogatva a kocsi oldalán pihentek eddig, míg a hátsó hordszárny a spoiler 180 fokos lehajtásával keletkezik. A sebesség növelésével folyamatosan csökken a merülés, míg 30 km/h-s sebességnél a Splash már 60 centiméteres magasságban a szárnyain „ül”. Szárnyashajóként funkcionálva maximum 80 km/h-s sebesség elérésére képes a Rinspeed Splash.

A hajtásról a Polaris motoros szánokban is alkalmazott kéthengeres, négyütemű motor gondoskodik. A turbóval szerelt, 750 köbcentis motor − a szánoktól eltérően − gázzal működik, a környezetvédelem jegyében. Maximális teljesítménye 140 lóerő 7000-es fordulatnál, 150 newtonméteres forgatónyomatékát pedig 3500-nál adja le. A szinte kénmentes üzemanyagként szolgáló gáz legnagyobbrészt metánból áll.

Hogy hitelt érdemlően is megmutassák a Splash tudását, 2006-ban átszelték vele a La Manche csatornát, rekordot jelentő 193 perc és 47 másodpercnyi idő alatt.

És még néhány őrületes megoldás:

WaterCar Phyton

Egy Corvette mutáció, amiben valóban egy Corvett motor dolgozik. Aszfalton 4,5 másodperc kell ahhoz, hogy elérje a 92 km/órát. Vízen körülbelűl ennyi a végsebessége.

WaterCar Gator

A Gator a Phyton testvére. A habbal töltött karosszéria elemek alatt egy Volkswagen hajtáslán dolgozik, de még a futóművei is azok. nyugdíjas poroszkálársra jó vízen 8 körúton 85 mérföld/óra a sebesssége.

CAMI Hydra Spyder

A CAMI egy kétéltűekre szakosodott gyártó. ők is Corvette alapokra építkeztek. A Hydra Spyderben egy 6.0 literes motor dolgozik, 400 lóerő a teljesítménye. 

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....