autószerelő műhelyek

Kétharmados fölényben a sarki műhely

2014.10.21.

Az autósok túlnyomó többsége, több mint kétharmada kis, független műhelyben javíttatja az autóját. A márkakereskedéseknek a garanciális idő elteltével hátat fordítanak. Az öreg autók ötödét magunk bütyköljük. Az elektromos és hibrid autók száma még kimutathatatlan - áll a Medián jelentésében.

Szerelőállásban. A javíttatási költségek miatt keresik a kis műhelyeket

Hiánypótlónak nevezte a Medián hazai háztartások autójavíttatási szokásait feltérképező felmérését a megrendelő Robert Bosch nevű cég. A nem egészen ezer autós megkérdezésével készült felmérést 2008 óta kétévenként megismétlik, így a folyamatokról is képet kaphatunk. Ami az eredményt illeti, nem tartogat falrengető meglepetéseket a területet ismerők számára: megtudjuk például, hogy még mindig a benzines autók vannak túlsúlyban Magyarországon. A magyarországi kocsik 85 százaléka benzines, 15 százaléka pedig dízelmeghajtású, míg a gázüzemű, hibrid vagy egyéb meghajtású autók aránya statisztikailag még nem kimutatható. 2010-hez és 2012-höz képest sem a benzines, sem a dízeles autók aránya nem változott jelentősen.

A kutatási eredményekből a magyar lakosság autójavíttatási szokásairól is sokat megtudhatunk. A megkérdezettek 68 százaléka kisebb, márkafüggetlen autószerelő műhelyben javíttatja a gépjárművét. Ez megegyezik a 2012-es adattal, vagyis láthatóan tartós piaci átrendeződésről van szó. 2008 és 2012 között – a márkaszervizek rovására – dinamikusan emelkedett a független műhelyek népszerűsége. Az adatok tanúsága szerint a kisebb műhelyek használata az autó ötéves kora után válik széles körben elterjedtté, és vidéken gyakoribb, mint Budapesten. A márkaszervizek választása 2008, vagyis a válság kezdete óta drasztikusan visszaesett: átlagosan az ügyfeleik közel felét elveszítették. Ezt alátámasztják a maguktól a márkakereskedőktől kapott adatok is. Míg 2008-ban még 1100 szalon és márkaszerviz várta a gépkocsi-tulajdonosokat, addig ez a szám mára 470-re olvadt – közölte a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz). Mindezt magyarázza, hogy a 2008-as válság óta drámaian, 70 százalékkal esett vissza az új autók piaca Magyarországon.

A legújabb adatok szerint a magyar autósoknak már csak 12 százaléka viszi a garanciaidőn túl is márkaszervizbe kocsiját. Ez kissé alatta marad a 2012-es adatnak, és jelentős esés a válság előtti állapothoz képest, amikor még minden ötödik autós – a garanciaidő lejárta után is – a márkaszervizt kereste fel, ha problémája akadt kocsijával. A saját kezűleg végzett, otthoni autójavítás sem szűnt még meg teljesen. Minél idősebb egy autó, annál valószínűbb, hogy tulajdonosa házilag próbálja megszerelni, de ha szakemberre van szükség, akkor is inkább a kis műhelyek jönnek szóba. A 11–20 év közötti autók 8, a több mint 20 éves járgányoknak pedig 20 százalékát próbálják tulajdonosaik maguk megjavítani. Az új autóknál az ilyen javítás aránya már elhanyagolható.

Jámbor Gyula
Megjelent a Magyar Nemzet 2014. október 9-i számában

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.21
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője nyerte a vasárnapi....
2024.04.21
Tóbiás és Balambér már nagyon várja a jó időt, hogy újra biciklizhessenek, addig pedig rendbe....
2024.04.21
- A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási....
2024.04.21
Az első negyedévben éves szinten 11,5 százalékkal 394 443 darabra nőtt a személyautó-gyártás....
2024.04.21
A kempingezők imádni fogják.   ..
2024.04.21
A koreai villany hot hatch alapkivitelében vesz részt a legendás hegyi versenyen. ..
2024.04.21
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.20
10 éves Grand Cherokee 6 millióért, amire még locsolni kellene egy kis pénzt. ..
2024.04.20
A címvédő magyar pilóta nyerte az első versenyt a túraautósok elitkategóriája, a TCR World Tour....
2024.04.20
Súlyos büntetést kockáztat.   ..