utánpótlás

Keveset fogyasztó kisautók a magas üzemanyagárak ellen

2022.04.14.

Már most is fáj, és hamarosan még nagyobbat üt majd az üzemanyagok elharapódzó ára. Így soha nem lehet annyira aktuális a kérdés, mint manapság, hogy mégis mit vegyen az, akinek most a fogyasztás az első, és legfontosabb szempont egy új (használt) autó megvásárlásánál. Még mindig keresnek szűkebb-tágabb ismeretségi körben tanácsokért, és sajnos továbbra sem a 0-5 éves, 2-5 millió forintos ársávban lévő autók vannak a célkeresztben, szóval mondhatjuk azt, hogy folyamatos a kereslet az olcsó, „válságautók” iránt. Nézzük hát, mit találunk ezen a szinten.

 

Fotó forrás: upload.wikimedia.org

Kicsi benzinesből akad kínálat, főleg a japánoktól

Mivel is kezdhetnénk, ha nem az örök válasszal, amikor valaki a legolcsóbb helyváltoztatási eszközt keresi? Naná, hogy Swift.

A Swift minden változatából, így az 1.0-ás három hengeres benzinmotorral szerelt darabokból is Dunát lehetne rekeszteni. Mi most direkt a leggyengébben motorizált darabot keressük. Pedig névre írás, és fenntartás szempontjából sincs hatalmas különbség az 1.3-ashoz képest.  Ez viszont tud fogyasztani 5 liter körül, szóval ezért fért bele a mai merítésünkbe. Minden alkatrész hegyekben áll hozzá, és szinte minden sarkon meg is tudják javítani. Én azt gondolom, hogy ez manapság igenis fontos szempont, így ebben az esetben el kell engedni az egzotikus belpiacos igényeinket, és racionálisan kell gondolkodni. Magam is ezt választanám, ha rövid távokra kellene egy megbízható igásló.

Viszont ha olcsó, kicsi, benzines motor, akkor nem mehetünk el a japánok mellett sem. Tény, hogy a „kei car”-ok országában, ha valakinek, hát nekik van fogalmuk arról, hogy kell jó kisautót gyártani. Ebben az ár sávban is sok lehetséges befutó van, mi most kiemeljük ebből a piros fehér masszából a Civic-et. Annak is a hatodik generációját, ami most tart értékvesztésének mélypontján. A leggyakoribb benzinmotoros verzió ebből az autóból az 1.4-es 75-Le-s benzines erőforrás, ami egy kifejezetten tartós konstrukció, mondhatjuk úgy is, hogy ha a karosszéria körülötte már végleg elporlad, a motor még akkor is füstmentesen, és egészségesen dolgozik, tehát abszolút felkerül az ajánlható kategóriába. Igaz, hogy fogyasztása, főleg városban azért inkább 7-8 liter között lesz, viszont kimagasló megbízhatóságával a motor rászolgál hírnevére, inkább a futómű alkatrészeinek javítása lehet majd a kiadások központjában, mert az nehezen viseli hazánk kátyús útjait.

Fotó forrás: https://veikl.com/

Mit tudnak a franciák?

Magam is rácsodálkozom, hogy a húsz éves korban lévő Peugeot 306-osok milyen jól tartják magukat. Ha minimális törődést, esetleg egy garázst is kaptak, akkor még ma sem csak nagyvonalakban emlékeztetnek újkori énjükre. A francia hármasfogatból így nem is maradhat ki a Peugeot 306. 1.4-es 75 Le-s motorja kiválóan alkalmas városi, és elővárosi használatra. Fogyasztás 7-8 liter körül alakul, tehát a Civic szintjén mozog, és elmarad a Swiftétől. Ugyanakkor jegyezzük meg azt, hogy ez jóval kulturáltabb, és magasabb komfortot fokozatot adó autó. Viszont rossz hírneve miatt tényleg nyomott áron beszerezhető, de az elektronikai problémák (pl. ablakemelő), illetve a hátsó híd ismert típushibák, amire természetesen jól bejáratott javítási segédlet létezik már.

A futárok körében is legendaként emlegetett Saxo semmi esetre sem maradhat ki a felsorolásból. Valóban, az AX utód főleg egy 1.5-ös szívó dízellel egy igazi aszkéta. A kevesebb, mint hatvan lovas erőforrás városban is megelégszik öt liter gázolajjal, és sok ismert típushiba sem fenyegeti, így joggal kerülhet fel a válságautót keresők listájára. Sokat gondolkodtam, hogy szerepeljen ebben a felsorolásban a Peugeot 206, viszont adja magát egy olcsóbb, és semmivel sem rosszabb alternatíva, méghozzá a Clio második generációja. Ebből a nálunk népszerű Thalia kivitel is sokak számára ismerős lehet. Keressünk most egy olcsó benzinest. Ha az 1.2-esre esik a választás, akkor egy jó fogyasztású, üzembiztos motort kapunk, aminek kevés ismert típushibája (gyújtótrafók, illetve a motorvezérlő) gyorsan, olcsón, és egyszerűen elhárítható. A rozsdának pedig egész jól ellenálló karosszériával igen jó esélyekkel indul a mezőnyben.

Fotó forrás: https://veikl.com/

És a németek?

Ha magamnak kellene választani úgy, hogy ragaszkodnék egy német márkához, akkor nálam egyértelműen a Fabia lenne a befutó. Hogy miért? Egyrészt a VW a Fabiával a kategória akkori legjobbját hozta össze, ami mind méreteivel, mind minőségével méltó ellenfele volt kategóriatársainak. Mára persze fényük már megkopott, viszont a riválisokhoz képest jobb ajánlatot kaphatunk a néhai cseh márkától. Valamiért túlságosan népszerűek a C Corsák, így áruk is magasabb, illetve az örök etalon VW Polok is jól tartják értéküket. Viszont nekünk most egy keveset fogyasztó motort kell találnunk a Fabiához, így az 1.4 MPI-re esik a választás. Igaz, hogy a későbbi 16 szelepeshez képest majd egy literrel többet fogyaszt, viszont megbízhatóságával, és egyszerűségével kárpótolhat cserébe.

Habár még lefelé is mehetünk a motorváltozatok között bogarászva, viszont az ezres 50 Le-s verzióból a cikk megírásának pillanatában mindössze egyetlen darabot hirdettek a legnagyobb használt autó kereső portálon, így elmondhatjuk, hogy ez a motorvariáns nem a legnépszerűbb. Nem lehet elmenni a régi szívódízel SDI motorok mellett sem, illetve a legenda 1.9 TDI is megtalálható a Fabiák orrában is. Kilométer már lesz bármelyikben, de ha hosszútávra tervezünk, és egyszer rendbe tesszük, akkor egy megbízható szinte elpusztíthatatlan motort tudhatunk magunkénak. De ne essünk tévhitekbe, ezek a motorok csupán fogyasztásukkal tudják a legnagyobb megbecsülést kivívni maguk mellett.

Fotó forrás: https://veikl.com/

Törpék között

Egy embernek nem kell nagy tér, így ha valaki egyszemélyes használatra keres olcsó, keveset fogyasztó négykerekű, akkor hamar a minik között találja magát.  A szentháromság szerintem a Matiz, Lupo, illetve Fortwo vonalon teljesedhet ki, de persze biztosan lehetnek még más lehetőségek is, minden esetre ezek kategóriájuk népszerű modelljei. A Matiz egyliteres 63 lóerős motorja kifejezetten agilisan mozgatja a pillekönnyű karosszériát, kisebb nyolcszázas testvérétől nem is fogyaszt lényegesen többet. Karosszériája jól bírja a gyűrődést, így csak a gyorsan fogyó kopó alkatrészekre, és általános karbantartásra kell költeni a Matiz esetében.

Eggyel komolyabb ató benyomását kelti, és egy-két emberes használat esetében egész tágas lehet a VW minije, a Lupo, aminek legendás 3L kivitele 1.2 literes gázolajos motorjával kifejezetten alacsony fogyasztási értékeket is elérhet, azonban a technika sérülékeny, így nem ajánlanám nyugodt szívvel. Inkább egy benzines változatot, amiből a korábban a Fabiában is ajánlott ezres benzines 50 Le-s motor még kedvezőbb fogyasztási értékeket mutathat az apró karosszériában. Nem véletlenül hagytam a végére a hármasból a Smartot, ami egy nagyon trendi helyváltoztatási eszköz, ami a jármű határait figyelembe véve egy főnek tényleg élhető alternatívát nyújthat a kétkerekű, vagy tömegközlekedési eszközökkel szemben.

Nagyon, sőt az összes autó közül talán itt tudom leginkább ajánlani a vásárlás előtti állapotfelmérést, ez sokat spórolhat a leendő tulajdonosnak, hiszen a Smart érzékeny a szervizre, és sok típus specifikus javítási módszere van, ami miatt sok szerviz nem is szívesen vállalja ilyen autók szervizelését. Ha ezek után is megvan a szerelem, akkor alapos felkészülés, és még alaposabb állapotfelmérés előzze meg a vásárlást. Ha magamnak keresnék minit, akkor biztosan megnéznék egy Seicento-t, mert az olaszok vérében van a tüzes minik megalkotása. 1.1-es 54 Le-s motorja tartós, minimális költségekkel üzemeltethető, és alkatrész is bőven lesz hozzá.

Fotó forrás: https://veikl.com/

A keresés, nézelődés közben rájöttem, hogy még mindig nagy a választék ezekből a 10-20 éves kisautókból, így ha le tudjuk vetkőzni az „utcának, szomszédnak veszek autót„ mentalitást, akkor igazán boldogok lehetünk egy használt, kisfogyasztású autóval. Ezek már annyiszor bizonyítottak, és most is teret nyernek majd, hiszen megint sok minden megváltozott az üzemanyag ellátással kapcsolatban. De egy biztos:olcsó, kisfogyasztású autóra mindig igény lesz.

További autós tartalmakért kövessen minket Facebook oldalunkon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.09.23
Összeütközött két személyautó a Tápiószecsőt és Tápióságot összekötő úton – írta az Országos....
2023.09.23
Óriási szintkülönbséggel és fagypont alatti hőmérséklettel is meg kellett küzdeni annak a két....
2023.09.22
Érdemes rákeresni a cégre szerződéskötés előtt. ..
2023.09.22
Újabb fontos mérföldkőhöz érkeztek a balatoni fejlesztések azzal, hogy kifutottak első útjukra a....
2023.09.22
Ugyanakkor sok egyéb funkció válthat előfizetős modellre a jövőbeli bajor modellekben. ..
2023.09.22
A hétvégén rendezik a franciaországi Le Mans-ban a gyorsasági kamion Európa-bajnokság idei....
2023.09.22
Nézze meg a videót! ..
2023.09.22
Az M1-es autópályán, a lébényi szakaszon, a 128-as és a 136-os km között új terelést építenek ki,....
2023.09.22
Az LFA óta nem mutatott be olyan teljességgel öncélú, a sofőr korlátokat nem ismerő....
2023.09.22
Szeptember 4-13. között a legújabb BMW M és BMW X modellek sorakoztak fel a Balaton Park Circuit....