Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Kezdődik a szezon! Egyre több a motoros az utakon

2024.03.17.

A jó idő hatására megnőtt a motorosok száma az utakon, ezért Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában nekik és a többi közlekedőnek hoztunk pár tippet.

Az elmúlt hetek enyhébb időjárásának köszönhetően fokozatosan egyre több motorossal találkozhatunk az utakon, a mostani hosszú hétvégén pedig szerte az országban igen nagy számban „rajzottak ki”. Bár a következő napokban kisebb lehűlés várható, azt biztosan kijelenthetjük, hogy lassan kezdődik a motoros szezon. Így érdemes átvenni, mik a teendők az első tavaszi út előtt, és mire kell figyelni menet közben. 

Készítsd fel a motort és magadat

Mielőtt az első kört megteszed a motorral tavasszal, nagyon fontos ellenőrizni, hogy a téli álom után műszakilag rendben van-e a gép. Ajánlott minden szezon kezdetekor olajat cserélni, emellett ellenőrizd a kormányt és a fékeket, a lámpákat és irányjelzőket, az akkumulátort, a rugóstagokat és teleszkópokat, valamint a gumiabroncsokat. 

Ha a motort felkészítettük, akkor érdemes ezt saját magunkkal is megtenni. A pár hónapos kihagyás után még a rutinos motorosoknak is eltompulhatnak kicsit a reflexei, a szezon elején kell némi idő, míg visszaszokunk a motorozáshoz. Ezért a kezdetekben érdemes jóval óvatosabban közlekedni, hogy újra megfelelő állapotba kerüljünk. A szezon elején sokat segít, ha egy kis forgalmú úton gyakorlunk, és újra összeszokunk a géppel. 

A balesetek elkerülése érdekében fontos, hogy ne megszokásból, rutinból vezessünk, továbbá fokozott figyelemmel kezdjünk előzésbe, illetve kanyarodásba, és mindig az útviszonyoknak megfelelően motorozzunk. Ahogy mondani szokták, a motoros baleseteknél a legnagyobb kockázatot az emberi tényező jelenti: sokan a vezetési képességeiket túlbecsülik, miközben a motoruk teljesítményét alábecsülik – ezért nagyon fontos a higgadt és megfontolt hozzáállás. 

Sisak és védőruha

A motorosokat – akárcsak a kerékpárosokat – nem védik olyan passzív biztonságtechnikai eszközök, mint az autósokat, nincs náluk biztonsági öv, légzsák, energiaelnyelő zónák, masszív karosszéria. Baleset esetén közvetlenül a testük sérül, és ez akkor is igaz, ha más jármű nem érintett a balesetben. Már csak azért is, mert a biciklivel ellentetében a motorkerékpárok nagyon nagy sebességre képesek, így egy esés vagy kicsúszás végzetes következményekkel járhat.

A bukósisak mellett elengedhetetlen a motoros védőruha

Mivel a járművük nem védi a testüket, rendkívül fontos, hogy a motorosok használják a rendelkezésre álló védőeszközöket. A bukósisak nem kérdés, hiszen ez a KRESZ által előírt kötelező felszerelés, de ez még kevés. Szükség van hosszú ujjú felsőből és hosszú nadrágból álló motoros védőruházatra, amely megfelelően szellőzik, és a testet védő betétekkel (protektorokkal) rendelkezik, valamint ajánlott a motoros csizma és kesztyű viselése. A jó minőségű védőruhák nem olcsók, de ezen nem érdemes spórolni, főleg akkor nem, ha valaki több millió forintot költött egy motorra. A lényeg, hogy felejtsd el a rövidnadrágban és pólóban motorozást!

A többi közlekedő is legyen résen

Tavasszal, amikor kezdődik a motoros szezon, akkor a közlekedés többi résztvevőjének is fokozott figyelemmel kell lennie, hiszen a téli, hűvösebb hónapokban szinte egyáltalán nem, vagy csak elvétve találkozhattak motorossal, így ilyenkor szokatlan lehet a jelenlétük. 

Tudni kell, hogy a lakott területen belül a motorosok gyorsabban, dinamikusabban haladnak a városi forgalomnál, még akkor is, ha nem lépik túl a megengedett sebességet. Gyorsabban váltanak sávot, és az előzéseket is lendületesebben hajtják végre. Sajnos gyakran amiatt történik baleset, hogy az autós sávváltáskor nem néz bele a visszapillantó tükörbe, és elgázolja a mögötte éppen érkező motorost. Már egy kisebb lökés hatására is beeshet a motoros egy autó vagy egy busz alá, ami súlyos sérüléssel járhat. 

Tíz év alatt 64 ezerrel több motor

Amellett, hogy a kellemes időjárás miatt érthető módon egyre többen veszik elő a motort, évről évre több a motoros a hazai utakon. Pontosabban a Központi Statisztikai Hivatal nyilvántartása szerint növekszik a motorkerékpárok száma az országban; de nyilván ezek nem a garázsban állnak, hanem ha több van belőlük, akkor több lesz a forgalomban is.

A motor szezon kezdetén még több óvatosságra van szükség

2023-ban több mint 221 ezer motorkerékpár volt Magyarországon nyilvántartva, ami 64 ezerrel több, mint tíz évvel korábban. Egy évtized alatt 40 százalékkal nőtt a hazai motorkerékpár-állomány, ami jelentős mennyiség, főleg ha azt nézzük, hogy ennyivel nőtt a jelenlétük a forgalomban. Persze azt is hozzá kell tenni, hogy ugyanebben a 2013 és 2023 közötti időszakban csaknem hasonló mértékben, 37 százalékkal bővült a magyarországi személyautó-állomány is, vagyis a motorosok aránya az utakon gyakorlatilag nem változott, mivel összességében több a jármű. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....