Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Kezedben az irányítás: a kormánykerék története

2024.05.26.

Az autók irányításának legfőbb eszköze nagy átalakuláson ment át a botkormánytól az összetett vezérlőközpontig. A kormány története Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában. 

Hamarosan elfelejthetjük a kormánykerék kifejezést, ha más autógyártók is követik a Peugeot által választott fejlődési utat: a francia vállalat bemutatta a téglalap alakú kormányt. A Hypersquare nevű, eddig csak koncepcióautóban látható újítást az első sorozatgyártásban készülő autó 2026-ban kapja meg, később pedig a teljes járműválasztékban megjelenik. 

A téglalap alakú kormány már csak elektronikus összeköttetésben lesz a kerekekkel, de a biztonság érdekében az elektronikát megduplázták, hogy műszaki hiba esetén se történhessen baleset, és kormányozható maradjon az autó. A szögletes kormánnyal kisebb, legfeljebb 150 fokos mozdulatokkal irányíthatjuk a kocsit, és a gyártó szerint az eddigi tesztek alapján a sofőrök nagyon gyorsan alkalmazkodtak az új rendszerhez. 

Persze nem a Peugeot különleges kormánya az első, az autóipar évtizedek óta próbálja modernizálni és lecserélni a hagyományos kerek formát: a Tesla bizonyos modelljeiben pár éve már megjelent a szarvkormány, és a Lexus is kínál ilyen lehetőséget. De lássuk, hogy alakult ki az autók kormánya, és milyen változásokon ment keresztült az elmúlt 130 évben. 

Először nem kerek volt

Napjainkban a négy vagy több keréken guruló járművek irányítása kormánykerékkel történik a személyautóktól a buszokon át egészen a kamionokig. Annyira természetesnek tűnik ez a megoldás, hogy talán meglepő lehet, de az autózás történetének kezdetén még nem kormánykerékkel irányították a járműveket. 

Amikor Karl Benz 1886-ban szabadalmaztatta az első autómobilt, a világot a lovas kocsik uralták. A kocsisok gyeplővel kormányoztak, jobbra és balra húzva a lovakat. Ez az örökség az első autókban is tovább élt, és eleinte egy egyszerű kormányrúddal mozgatták a kerekeket, így irányították a járművet. 

A Karl Benz nevéhez fűző első automobil (Fotó: Wikipedia)

Az áttörés 1894-ben történt meg, amikor a francia mérnök, Alfred Vacheron kormánykerékre cserélte az addig megszokott kormányrudat a Panhard & Levassor járművén, és így indult a világ első motorsportversenyén, a Párizs–Rouen közötti derbin. Bár Vacheron nem győzött a versenyen, az újítása pontosabb irányítást és nagyobb sebességet tett lehetővé, és gyorsan elterjedt: 1898-ra minden Panhard & Levassor autó szériafelszereltsége lett a kormánykerék, majd hasonló rendszereket kezdtek el használni szerte a világon. Mire a Ford T-modellje 1908-ban megjelent, a kormánykerék az autók megszokott és nélkülözhetetlen részévé vált. 

A szervokormány megjelenése

A kormánykerék sokáig nem volt más, mint egy fából készült karika, amelyet a vezető elé szereltek, és annak köszönhetően, hogy összeköttetésben volt a kerekekkel, lehetővé tette a jármű irányítását. A mechanikus megoldás bevált, de működése kezdetleges és olykor nehézkes volt, a talajjal érintkező kerekeket ugyanis gyakran nehéz volt kormányozni, különösen akkor, amikor a jármű lassan haladt vagy állt. 

Annak az ötlete, hogy valamilyen formában meg kellene könnyíteni a kormányzást, már a 19. században felmerült, több rendszert is szabadalmaztattak, de egyik elképzelés sem jutott el a gyártásig. Aztán az 1920-as években Francis W. Davis, a Pierce-Arrow autógyártó vállalat mérnöke megalkotta az első szervokormánynak nevezett rendszert, amely igyekezett a teherautó-vezetők életét megkönnyíteni. Bár műszaki szempontból a rásegítésnek több fajtája létezik – hidraulikus, elektrohidraulikus és elektromos –, a lényeg ugyanaz: kevesebb erő szükséges a kormányzáshoz.

Davis 1931 és 1943 között öt szervokormányhoz kapcsolódó találmányra kapott szabadalmat, és több cég is felfigyelt a munkájára – köztük a General Motors és a Bendix Corporation –, de az áttörés elmaradt. A fejlesztések a második világháború miatt kaptak lendületet, mert szükség volt könnyen irányítható hadijárművekre. A háború végére több mint tízezer Bendix-Davis szervorendszerrel szerelt autó volt a csatatereken. 

Az első kereskedelmi forgalomban kapható, szervorkormánnyal felszerelt autó a 1951-es Chrysler Imperial volt, a Hydraguide nevű technológiához Davis lejárt szabadalmait használta a Chrysler.

Egy Chrysler Imperial kormánya (Fotó: Wikipedia)

A sikert látva a General Motors ismét megegyezett Davisszel a rendszerről, és 1953-ra már egymillió járművet gyártottak szervokormánnyal a funkcióval. Az újítás elképesztő tempóban hódította meg az autókat, 1956-ra már minden negyedik forgalomban lévő kocsiban szervokormány volt.

Az egyszerű irányítástól az összetett vezérlőközpontig

Sokáig a szervó volt az egyetlen jelentős változás a kerék forma bevezetése óta, évtizedekig semmi újítás nem történt, aztán párhuzamosan több változtatás is megjelent a kormányon. Egyes autógyártók a kormányba szerelték a kürtöt vezérlő gombot – azaz a kormány bizonyos részének megnyomásával lehetett dudálni –, az 1960-as években pedig bizonyos modellekben a sebességtartó automatika, vagyis a tempomat kapcsolói is a kormányra kerültek. Aztán az 1970-es években megjelent a kormányba szerelt légzsák. 

Egy modern kormány tele van gombokkal és kapcsolókkal

Az 1990-es években nagyon beindult az autókba épített kütyük és az infotainment (információs és szórakoztató) rendszerek fejlődése, ami komoly változásokat hozott a kormány felépítésében is. A rengeteg funkció vezérléséhez kiváló helyet kínált a kormány a tervezőknek, hiszen a vezető ott kényelmesen és biztonságosan elérheti a gombokat és kapcsolókat. Ezzel a kormánykerekek megkezdték átalakulásukat, és az autót irányító egyszerű eszközből vezérlőközponttá váltak; mászkálhatunk a menüben, telefonálhatunk, zenét hallgathatunk – mindezt úgy, hogy le sem vesszük a kezünket a kormányról. 

Napjainkban a kormánykerék továbbra is az egyik legfontosabb része az autóknak, még akkor is, ha a cikk elején bemutatott újítások, különleges formák miatt átalakuláson megy keresztül. Ám hosszabb távon, ha széles körben elterjednek az önvezető autók, könnyen lehet, hogy a kormány nélküli kocsikban utazunk majd. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.17
Jet-ski élménynappal, mentett kutyák strandolásával, és vegán ebéddel ajándékozza meg a Jet Power....
2024.06.17
A BMW 2-es Coupé párját ritkítja a kompakt szegmensben, hiszen extrovertált sportosságát és mérnöki....
2024.06.17
Megérkezett az első Budapesten összeszerelendő CAF-villamos kocsiszekrénye a megrendelt és gyártás....
2024.06.17
Kisteherautóval karambolozott egy terepjáró az M7-esen, Székesfehérvár és Pákozd között, közölte a....
2024.06.17
Csaknem másfél millió kilométert futott hat év alatt egy Toyota Tundra motorgenerál nélkül. Az autó....
2024.06.16
Ötven vadonatúj csuklós dízelautóbuszból álló flotta érkezik jövőre a fővárosba. A modern,....
2024.06.16
A Monacói Nagydíjon leleplezett Purespeed Speedster a limitált szériás, exkluzív Mythos sorozat....
2024.06.16
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Gyógymód. ..
2024.06.16
A Legfelsőbb Bíróság új ítélete: a részegség „ránézésre” is megállapítható. ..
2024.06.16
Egy évvel a centenáriumi győzelem után a Ferrari megismételte a bravúrt a Le Mans-i 24 órás....