Buszvilág

A kicsi, a nagy és a leghosszabb dupla csuklós

2025.09.10.

Ellepnék a városokat a guruló mega-hernyók.

Vannak, akik miniben is mernek nagyot álmodni, legyen az akár nyújtott limuzin, maxi kamion, vagy többszörösen csuklós busz. Utóbbi műfajban magyar gyártók több kategóriában is letették névjegyüket. Persze volt bőven gyakorlatuk, hiszen a kalauzhiány az 1950-es években annyira kritikussá vált, hogy a nagy befogadóképességű pótkocsis buszok nem jelentettek megoldást a városi tömegközlekedésben.

A Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) 1960. tavaszán elkészítette saját csuklós buszát, mely egy Ikarus 60-asból és egy kiselejtezett TR5-öből állt össze. A 15 méter hosszú, három ajtós, 200 utast szállításár alkalmas szerelvényt Csepel D 614-es dízelmotor hajtotta.

1967-ig 319 csuklós buszt és 54 csuklós trolit raktak össze a FAÜ telephelyén, ahol Ikarus 620-asokból készült további két próbacsuklós, az egyik négytengelyes változatban.

A csuklósokból Budapest mellett jutott a szegedi Autóbusz-közlekedési Vállalatnak (AKÖV) és a Pécsi Közlekedési Vállalatnak is. A Budapesti Nemzetközi Vásáron 1961-ben bemutatott 180-as csuklósból három évvel később az Ikarus tízet szállított a FAÜ-nek, majd 1972-ig további 145-öt a BKV-nak. Jutott bőven Budapestnek az 1970-ben bemutatott Ikarus 280-as csuklósból is, melyből több mint hetvenezer készült Mátyásföldön és Székesfehérváron.

Ám az igazi szenzáció a dupla csuklós mátyásföldi busz volt. Az 1988-ban épített Ikarus 293-as hossza 24 méter volt. Alapjául a 280-as városi csuklós szolgált, megtoldva egy 6,2 méteres plusz taggal. Az ötajtós járművet a BKV tesztelte a 61E vonalon, majd Pécset is kipróbálták ugyancsak utasok nélkül. A méretes busz több bemutatón is részt vett, de nem tolongtak érte a megrendelők, mert a jármű lassú volt é nehezen manőverezhető. Miután visszakerült az Ikarushoz, a 250 lóerős teljesítményű MAN motorját 280 LE-s DAF-ra cserélté, emiatt a második utasajtó előbbre került. 1992-ben megvásárolta a teheráni közlekedési vállalat, ma is az iráni gyűjtemény része.

2017-ben a BKV és a Közlekedési Múzeum belekezdett egy replika építésbe.

Több követője is akadt: dupla csuklós buszok közlekednek a kolumbiai Bogotában, brazíliai São Paulóban és Rio de Janeiróban, a BRT flottában megjelent a kínai BYD is.

A hosszú járműveket többnyire forgalomtól elzárt expressz buszvonalakon üzemelteti a BRT, mert olcsóbb a működtetése a kötött pályásoknál, miközben nagy utaskapacitásúak.

Idén mutatta be a Volvo a dupla csuklós BZRT autóbuszt, ami 250 utas szállítására alkalmas. A 28 méteres elektromos dupla csuklóst kettő - egyenként 272 lóerős (200 kW) - villanymotor hajtja. Alvázában maximum nyolc akkumulátor építhető, ezek kapacitása 720 kWh, és 250 kW-os DC-töltőről 2-4 óra alatt feltankolhatók. A dupla csuklósokat a brazíliai Curitibában gyártják.

A kínai Youngman a JNP 6250G típussal szállt be a mega-csuklósok versenyébe: a három részes busz háromszáz utas (40 ülő és 260 álló) szállítására alkalmas, és 25 méteres hosszával is csak 13 méteres a fordulóköre. A kínaiak persze nem elégedtek meg ennyivel és már tervezik az emeletes dupla csuklóst.

A török AIKA is bemutatta duplacsuklós prototípusát: a 25 méteres, öttengelyes Akia Metrobus 25-ös mindkét oldalán 4-4 kétszárnyú, elektromos működtetésű, kifelé nyíló ajtó található. A járművet Daimler OM 470-es, Euro 6-os motor hajtja Allison gyártmányú T 525 típusú automata sebességváltón át. A dupla-csuklóson 261 álló- és 29 ülőhely van. Fordulékonyságát segíti, hogy mind az öt tengelye kormányzott.

Miközben a nagyok a legnagyobb címért vetélkednek, egy magyar cég megalkotta a világ legkisebb duplacsuklósát. A Hunnoid a következő szlogennel hirdette projektjét: Best of windings, vagyis Kanyarban a legjobb. A Kutatási és Technológiai Innovációs Alap finanszírozásával 2013 január 1-vel indult eredményét 2015 február 28-án már közúton tesztelték. A közel 11 méteres ikercsuklós midibusz két csuklója a B-tengely előtt és mögött kapott helyet, ezzel biztosítva, hogy a jármű nem bicskázik be, miközben könnyen és biztonságosan tolathat. A 45 személyes busz valamennyi érvényes előírás betartása mellett 30 százalékkal nagyobb kapacitású, fordulósávja fele a megengedettnek, kormányzása kisebb szögelfordulással és csökkentett gumikopással biztosított. A világon egyedülálló minibusz alapötlete, a gyártás kivitelezője a KF Service Solutions- Kamion Fényező Kft.

A Hunnoid alapja a 180 Multijet Power vagy 3,0 HDi négyhengeres, 2999 cm3 lökettérfogatú, 177 lóerős (130 kW) Iveco F1CE3481E turbófeltöltős dízelmotor, melynek erejét 6+1 fokozatú kézi sebességváltó továbbítja az első kerekek felé. Az erőforrás 1400-as percenkénti fordulaton produkálja maximális, 400 Nm-es forgatónyomatékát.

A prototípus kocsi első-kerékhajtású, húzócsuklós konstrukció, de terveztek hátsókerékhajtású változatot is. A prototípust 2015. tavaszán a XXI. Országos Személyszállítási Konferencia és Busexpo szakkiállításon mutatta be a százhalombattai KF Service Solutions – Kamion Fényező Kft.

 

Hunnoid Midi busz


Hosszúság:

10 910 mm

Szélesség:

2 005 mm

Magasság:

2 600 mm

Fordulókör:

12,5 m

Padló magasság:

350 mm

Motor típus:

MultiJet II Common Rail,

közvetlen befecskendezés,

változó geometriájú turbófeltöltő

Hengerűrtartalom:

2 999 ccm

Motorteljesítmény:

130 kW / 177 LE / 400 Nm

Környezeti besorolás:

EURO 5

Végsebesség:

50 km/h

   

Utasok száma:

45 fő

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

RSS kategória (Hírstart tematika): 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.15
Vincze Péter, a Rába Jármű Kft. ügyvezetője és a Rába Fejlesztési Intézet vezetője 2025. november....
2025.12.15
Személyesen látogatott el a győri Széchenyi István Egyetemre Kapu Tibor kutatóűrhajós és kiképzett....
2025.12.15
Péntek este szolgálatba álltak az első csendőrjárőrök. Kettő Malackán (Malacky), egy Bánovce nad....
2025.12.15
Nyolcvankilenc rendőr vett részt az országos szintű műveletben a hétvégén. Összesen körülbelül 830....
2025.12.14
Megkezdte működését a hétvégén Európa leghosszabb kabinos felvonója Párizs délkeleti elővárosi....
2025.12.14
Kellene egy jó 6-os! A mérleg: kettőből semmi, siralmas állapotok ..
2025.12.14
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Kötelesség.  ..
2025.12.14
A teljesen elektromos gépkocsi több mint 700 km-es hatótávolsággal rendelkezik ..
2025.12.14
Elérte a Budapest Airport a tizenkilencmilliós utasforgalmat. Ez újabb rekordot jelent a 75 éves....
2025.12.14
A 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencián Szegeden szóba került egyebek mellett a BYD épülő....