Japán

Kicsit papírforma, de ez a modell lett Japánban az Év Autója

2023.12.08.

Elsöprő fölénnyel választotta meg az év autójának a Japan Car of the Year (JOCTY) zsűrije az ötödik generációs Toyota Priust. Az ikonikus hibrid nem először állhatott a dobogó legfelső fokára.

Az október 26. és november 5. között, Tokióban megrendezett Japán mobilitási kiállítás adott otthont a Japán Év Autója (Japan Car of the Year, JCOTY) idei díjátadójának. Az 1980-ban alapított JCOTY-díjak sorsáról egy autós szakújságírókból álló, hatvanfős zsűri dönt. A szigetország harminckilenc meghatározó autóipari, illetve életmód-kiadványait képviselő szakemberek tíz döntős modell közül választják ki az Év Autóját. Emellett különdíjban részesül az év legjobb import autója, az év formaterve, továbbá az év technológiája.

A 2023/2024-es szavazáson két Toyota: az új generációs Prius, valamint a szintén vadonatúj Vellfire/ Aphard buszlimuzinpáros is bekerült a döntőbe, ám végül az idén huszonhatodik évét betöltő hibrid szedán diadalmaskodott, elnyerve az abszolút elsőséget, azaz a Japán Év Autója címet.

A díj átvételekor Oja Szatoki, a Prius-program főmérnöke egy érdekes belső történetet osztott meg hallgatóságával: mint elmondta, ennek a Priusnak valójában már nem lett volna szabad megszületnie. Tojoda Akio, aki akkor még vezérigazgatóként állt a vállalat élén, úgy vélte, az egykori kategóriateremtő hibrid már betöltötte a küldetését, nincs szükség új generációs modellre, az akkori, negyedik széria pedig taxiként élhetne tovább. Szatoki-szan és munkatársai azonban hittek a Priusban, és a felsőbb akarattal dacolva teljes mértékben újraalkották azt. Így született meg az összes elődjénél magával ragadóbb megjelenésű, fejlettebb műszaki tartalmú, biztonságosabb és nagyobb tudású ötödik kiadás.

Talán soha nem fogjuk megtudni, Tojoda Akio csupán a provokatív ösztönzés eszközével élt, vagy valóban elengedte volna-e a Prius kezét. Az mindenesetre tény, hogy az előzmények dacára – vagy talán épp azok eredményeként – olyan autót fejlesztett a Toyota, amely aztán magabiztosan győzött a Japán Év Autója versenyen. A JCOTY szavazásán minden egyes zsűritag 16 pont sorsáról dönthet; ezeket az általa legjobbnak vélt három modell között kell szétosztania. A szavazatok összeszámlálásakor kiderült, hogy az ötödik generációs Toyota Prius messze több (360) voksot kapott, mint a második (150) és harmadik (100) helyezett együttesen.

A JCOTY zsűrije számára nem ismeretlen a Prius: az elmúlt negyed évszázad során az összes generációjával találkoztak. Az első szériát az 1997/98-as szavazáson, míg a harmadikat 2009/2010-ben választották meg Japán Év Autójának. 2017-ben a Prius az összesített második lett, az akkor bemutatott, negyedik Prius PHEV ugyanakkor az Év legjobb innovációjának járó kitüntetésben részesült, míg a Prius modellszéria huszadik születésnapján életműdíjat kapott a JCOTY zsűrijétől.

Fotók: Jcoty.org, Toyota

Ami a cégcsoport más típusait illeti, ezek az évek során számtalanszor térhettek haza aranyéremmel. 1981/82-ben a Toyota Soarer, 1984/85-ben a Toyota MR2, 1989/90-ben a Toyota Celsior (azaz a Lexus LS400) bizonyult a japán piac legjobb újdonságának. 1998/99-ben a Toyota Altezza (Lexus IS), egy évre rá a Toyota Vitz/Plats/Fun Cargo modellcsalád (amelyet Európában Yarisként, illetve Yaris Versóként ismertünk) diadalmaskodott. A 2006/07-es szavazáson a Lexus LS460, 2008/09-ben a Toyota iQ mikroautó, majd 2019-ben a Toyota RAV4 nyerte el a zsűri tetszését.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.02.22
A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) tagjainak díjbevétele meghaladta az 1560 milliárd forintot....
2024.02.22
Az ABB bejelentette, hogy felvásárolta a Sevensense svájci start-up céget, amely az autonóm mobil....
2024.02.22
Három hét alatt három baleset is történt a Magyar Közút munkaterületein, melyet figyelmetlen....
2024.02.22
Nézze meg a videót! ..
2024.02.22
Az EU innovációs keretrendszerének egyik legnagyobb projektje a TwinEU projekt, melynek célja, hogy....
2024.02.22
Eladás a termelés felpörgetése helyett: az Eberspächer eladja az új bulgáriai gyárat. A beszállító....
2024.02.22
A két erdész ismerős terepen haladt, mégis befürdött - írja a parameter.sk. ..
2024.02.22
Hétfőn délelőtt közlekedésbiztonsági akciót hajtott végre a szlovák rendőrség, amely során két....
2024.02.21
Nehéz objektíven megmagyarázni a BMW XM létezésének jogosságát, de ha már itt van, csapjunk a lovak....
2024.02.21
A Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok versenyzője meggyőző fölénnyel bizonyult a....