PSA

Kicsoda Carlos Tavares, az Opel megmentője?

2017.04.15.

A világ egyik legsikeresebb autóipari vezetője, az 59 esztendős portugál Carlos Tavares bizonyított a Renault-nál, a Nissannál, helyrepofozta a csőd szélén álló Peugeot-Citroen konszernt és most az Opelnél is profitot ígér.

Az energikus, több nyelvet tökéletesen beszélő Tavares nagyra törő ambíciói ellenére határozott, de szerény ember. A PSA 2016-os évértekelőjének első tíz percében folyamatosan megköszönte azok munkáját, akik hozzájárultak ahhoz, hogy a csoport kimászott a gödörből. Kiemelte a dolgozók mellett a pénzügyi elemzők, az újságírók, a vállalatvezetők és a szakszervezeti bizalmik szerepét is. Nem magát helyezte reflektorfényben, nem magát ünnepelte, de jó karmesterként kihozta a legjobbat embereiből. Megnyerő modorával és határozottságával négy hónap alatt ütötte nyélbe az Opel megvásárlását. Meggyőzte a GM-et, a német, illetve a francia kormányt, a szakszervezeteket és az Opel, illetve a PSA vezetését, hogy Európa-bajnokként nagyobb esély van a fennmaradásra és a prosperálásra, mint egymás ellenfeleként. A PSA-Opel közös vállalat rövid távon 5 millió autót is értékesíthet évente és elérhetik az áhított 6 százalékos jövedelmezőségi szintet (profitrátát), amivel a részvényesek elégedettek lehetnek. Az Opel felvásárlásának lázában mindenki megmentőként tekintett Tavaresre és senki sem legyőzőként. A tranzakció óta hetek teltek el, vannak még megválaszolatlan kérdések, de a lényeg változatlan: az Opel német, a Peugeot-Citroen és a DS francia, a Vauxhall pedig brit marad. Karl-Thomas Neumann, az Opel első embere március végén Szentgotthárdon megerősítette ugyanezt és az együttműködés sikerét hangsúlyozandó elismerte, hogy a Crossland X és a Grandland X bizonyítják, hogy igenis lehet PSA-platformra jó és piacképes Opelt építeni.

Aranyember

Tavares már bizonyított. Három éve, amikor átvette a PSA-csoport vezetését bejelentette, hogy az előre menekülés nem történhet meg felvásárlások nélkül, de előtte rendet kell tenni a saját portán. Ez az expanziós törekvés tetszett a részvényeseknek és a francia államnak, hát még az a profizmus, amivel Tavares megtisztította a veszteséges csökevényektől a vállalatot. Márciusban a PSA 3,24 milliárd eurós eredményt jelentett be az egy évvel korábbi 2,73 milliárdhoz képest. Ne felejtsük el, hogy a PSA 2012 és 2014 között még 8 milliárdos veszteséget halmozott fel, 2015-ben pedig már 1,2 milliárd eurós profitot ért el. Hogyan? Megszorításokkal, költségcsökkentéssel, karcsúsítással, ésszerűsítéssel. A profitráta a tavalyi 5 százalékról hatra kúszott fel. Ugyanezt várják tőle most az Opelnél is, ebben partner a jelenlegi Opel-vezetés, bár újabban mindenféle pletykák keltek szárnyra arról, hogy esetleg távozik Neumann, akit Tavares jó szakembernek tart és továbbra is szívesen látná az Opel első embereként.

Tavares, Neumann és a GM-főnök Mary Barra

Francia kapcsolat

Tavares 32 évet töltött el a Renault-nál és a Nissannál, a japán márka észak-amerikai üzletágát vezette, amikor nagy lendülettel megérkezett Carlos Ghosn mögé, a második legfontosabb pozícióba. Mivel hamar kiderült, hogy két Carlos nem fér meg egy csárdában, 2013. augusztus 29-én lemondott pozíciójáról. A távozást megelőzte egy nyilatkozat, amelyben a Bloombergnek kifejtette, hogy erősnek és felkészültnek érzi magát, hogy valamelyik autógyártó első embere legyen. Mivel csak pár évvel fiatalabb Ghosn-nál, egyértelmű volt számára, hogy a Renault-Nissan szövetségben sosem lehet CEO. Sokáig azonban nem volt munka nélkül, 2014 januárjában már a PSA vezérigazgatói székében csücsült. Ekkor változott meg jelentősen a vállalat részvényesi összetétele, a francia kormány és a kínai Dongfeng Motor egyaránt 14-14 százalékkal szállt be az üzletbe, hogy megmentsék a szakadék széle felé tartó, a Peugeot-család többségi tulajdonában lévő PSA-t. Tavares ötéves programot dolgozott ki arra, hogy a PSA-csoport újra nyereséges legyen (az eredeti terv 4 százalékos profitráta volt, ebből csinált 4,5, majd 6 százalékot). Bár konzervatív módszerekhez nyúlt, két év alatt mégis sikerült fordítania, így újabb programot tett le az asztalra, benne az Opellel.

Nem pazarol

A portugált sok minden hajtja előre, az egyik álma, vagy inkább terve, hogy a világ leghatékonyabb autógyártója legyen. Ezt leginkább a veszteségek mérséklésével fogja elérni. Nem szeret pazarolni, és főleg nem szeret a fióknak, vagy a raktáraknak termelni. Átvételével a PSA kevesebb autót kezdett gyártani, 2,6 millióról 1,6 millió autóra csökkentette két alatt a termelést. Ezért is keltett némi meglepetést, hogy az Opel-PSA csoport első teljes évében, azaz 2018-ban 5 millió fölötti eladást vár. Jelenleg mintegy 4,35 millió autót gyárt a két vállalatcsoport közösen. Egy korábbi interjúban azt nyilatkozta a minőség legnagyobb ellensége a mennyiség. Hangsúlyozta, hogy ebben az iparágban az elmúlt években azok követték el a legnagyobb hibákat, akik meggondolatlanul és a következményekkel nem számolva csak a mennyiségi növekedésre hajtottak. Nem nevezte meg a vállalatot, de mindenki tudja, hogy a Volkswagen-csoportot hajtja ez a vágy. Tavares számára a teljesítmény sokkal fontosabb, mint a méret.

Asztala csupasz

Tavares igazi csapatjátékos, ezt az íróasztala is bizonyítja. Az ugyanis üres, még egy papírtartó sincs rajta. - Nincs szükségem papírokra - nyilatkozta. - Ha valamilyen számadatra tartok igényt, megkérdezek valakit a csapatomból. Ő tudni fogja. És azt is, hogy azon a bizonyos adaton javítania kell. A PSA-nál a legnehezebb feladat számára az volt, hogy tágabbra nyissa az emberek látómezejét, hogy ne lokálisan, hanem globálisan gondolkozzanak. Hátrányként értékelte fel, hogy a PSA vezetőit számos épületben, városban, földrészen találta, így úgy döntött, hogy a 700 legfontosabb döntéshozót egy irodaházba telepíti. Az év végén lesz a költözés, a helyszín Párizs külvárosa.

Pénz beszél

Nyugodt és megfontolt emberként ismertük meg eddig. De Tavares tud harcos és agresszív is lenni. Gondoljunk csak arra a vitára, ami a béréről szólt 2015-ben, amikor a korábbi juttatási csomag értékét csaknem megduplázva 5,24 millió euróra tornázta fel az éves bérét. A francia kormányzat képviselői rosszallásukat fejezték ki, mondván, a francia emberek nem nézik jó szemmel a rongyrázást. Tavares azzal védekezett, hogy a felügyelőbizottság döntött, ő csak elfogadta a döntést.  De hozzátette, olyan ez, mint a foci. A jó játékosokat mindenütt megfizetik. Hát még a jó portugálokat - de ezt már én teszem hozzá. Azt is elmondta, hogy a piacon a top fizetések csupán harmadát kapja, így egyáltalán nem érzi magát kivételezettnek.

Versenyző típus

Tavares győztes típus. Az üzleti életen kívül is hozzászokott a harchoz. Bolondul az autóversenyzésért. Gyerekkora óta az autósport megszállottja. 14 évesen már önkéntes pályabíró az estorili versenypályán, csakhogy közelről szagolja a benzingőzt és hallja a gumicsikorgást. 1983-ban maga is versenyautóba ül, kezdetben ralizik, majd a pályaautózást is kipróbálja. Több mint 500 futamon indult karrierje során, ebből mintegy 150-szer ralizott. Évente 22-24 versenyen vesz részt (2014-ben a barcelonai 24 órás versenyt is teljesítette egy Peugeot RCZ Cup A2-es versenyautóval), március és október között minden hétvégéjét ezzel tölti. Télen Párizs melletti kis dácsájában saját öreg autóinak a restaurálásával, szerelgetésével töltődik fel. És ez nem múlt. Ma is megteszi, igaz, már nem raliautóba ül, hanem csak pályaautóba. És nem a győzelemre hajt, hanem csak kikapcsolódik. Utolsó igazi versenye a februári Monte Carlo veterán rali volt, ahol Peugeot 104 ZS modellel indult, amelyből kettő is van neki. Utolsó versenyén 275 indulóból 107. lett, az eredménnyel messzemenőkig elégedett. Főleg azért mert a kétezer kilométeres távot hiba nélkül teljesítette Peugeot-ja, bár a beépített mérőműszerekre panaszkodott. Maga újította fel a kocsit, barátai segítségével. Van pár érdekesség a garázsában: együléses Nissan motorral szerelt szabad kerekű pályaautó, 1976-os Alpine A110 raliautó, 1979-es Peugeot 504 V6 Coupé, és egy igazi ritkaság, egy 1966-os, kilencven lovas, négyhengeres Porsche 912. Az Opel-körüli hercehurca azonban elszakította autóitól és a versenypályától az utóbbi hónapok hétvégéi mind munkával teltek. És ez nem lesz másképp a folytatásban sem.

Biró Csongor

 

Carlos Tavares

1958. augusztus 14-én született Lisszabonban, édesanyja francia nyelvtanár. Portugál nemzetiségű, 17 éves korától Toulouse-ban tanul, a párizsi École Centrale-ban diplomázott. 1981-ben kezdett a Renault-nál, leghíresebb munkája a Megane II projekt vezetése volt. 2009-től a Nissan amerikai üzletágát vezette, 2013-ban nevezték ki a Renault helyettes vezetőjének. 2014-től a Faurecia francia óriásbeszállító igazgatóságának tagja. Három gyermek édesapja. Portugál gyökereit nem adja fel, van egy lakása Algarvében és Lisszabonban.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....