járműtörténelem

Kié a Bogár? - Szemelvények a német népautó megszületéséről

2017.12.24.

A német autókonstruktőr-nagyságok – köztük a magyar származású Barényi Béla, aki aztán járműbiztonsági találmányival vált világhírűvé – már a kilencszázhúszas évektől kezdve egymással versengve skiccelték fel az olcsó és egyszerű építésű népautó-terveiket. Ezek nyomán született a VW Bogár, de nem kevés fejlesztési kanyarral, elkeseredett peres vitával és személyes drámákkal.

 

Vázlat 1929-ből. Barényi rajzolta meg az első Porsche sportautók vonalait is. A kocsikat már abban az időben biztonsági pedálokkal tervezte meg.

Barényi Béla csak a háború után, a Volkswagen Bogár viharosan növekvő népszerűsége láttán ocsúdik fel, hogy ötletét eltulajdonították: a kisautó valójában az ő találmánya. A zseniális konstruktőr fiatalon, még a kilencszázhúszas években akkor kezdett gondolkodni a népautóról, a „volkswagenről”, amikor úgy esett arról szó, mint manapság, feltűnésük idején a személyi számítógépekről. A húszas évek második felében már részletes tervrajzokkal illusztrálva publikálta elképzelését. Olyan egyszerű, olcsó négykerekűt szerkesztett, amelynek központi csővázas karosszériája erősen áramvonalazott volt, léghűtéses bokszermotorja a kocsi hátuljában kapott helyet, a kormányoszlop pedig a mellső tengely elé került. Ferdinand Porsche, Hitler kedvenc autókonstruktőre (akit mellesleg Sztálin is csábítgatott a szovjet személyautó-programhoz) 1934-ben mutatta be a maga verzióját, s az autóbolond náci diktátornak annyira megtetszett a farmotoros járgány, hogy parancsot adott a gyártómű felépítésére Wolfsburgban. A hitleri népautóból azonban nem lett semmi, mert az időközben elkészült üzemet is a háború szolgálatába, a híres-hírhedt Kübelwagen terepjárók gyártására állították át. Bizonyára ennek is tulajdonítható, hogy Barényi nem törődött a Porsche-féle VW modellel.

Barényi vizsgálja a Porsche népautóját

A háború után a brit megszállók újraindították a szétbombázott Wolfsburg gyártósorait, s ennek során a segéderőnek odahívott Opel-mérnök, Heinz Heinrich Nordhoff meglátta a fantáziát az egyszerű technikájú, könnyen javítható, de strapabíró népautóban, amely bogárhátú fazonjával rövid idő alatt az egész autósvilágot meghódította. Barényi ekkor kezdte mind hangosabban mondogatni a magáét, vagyis azt, hogy ő már 1929-ben ország-világ előtt publikálta népautó-technikáját az akkori szaksajtóban. Minderre az ellenoldal támadásba ment át: a vita úgy elmérgesedett, hogy még plágiummal is megvádolták Barényit. Az önérzetes konstruktőr azonban nem hagyta annyiban. Perre ment, aminek azt lett a vége, hogy a bíróság 1955-ben kimondta: Bogár-technikájának elsőbbsége vitathatatlan. Ennyi elég is volt neki, mert utána megelégedett a szimbolikus egy márka kárpótlással.

Sokan nem tudják, hogy a Bogárhátút nem Ferdinánd Porsche, hanem a magyar-osztrák születésű mérnök tervezte meg, méghozzá öt évvel a német előtt.

Nem így a másik kárvallott, a csehszlovák Tatra autógyár, amely szintén perelt, azt állítva, hogy Porsche jogtalanul lekoppintotta hasonló modelljüket. A történet megint csak a háború előtti időkre nyúlik vissza, amikor Hans Ledvinka, a Tatra nagy formátumú konstruktőre a kilencszázharmincas évek elején bemutatta a V570 prototípusát, amely nemcsak áramvonalas formatervezésében, hanem farmotorjában, mindenekelőtt léghűtés technikájában, mutat azonosságot a Porsche-féle népautóval. A jogvita egészen 1961-ig húzódott, amikor is egy német bíróság hárommillió márka kártérítést ítélt meg a Tatrának. Ledvinka azonban egy árva grandot sem kapott elorzott találmányaiért, sőt ellenkezőleg: a csehszlovák hatóságok 1945-ben hat év kényszermunkára ítélték a nácikkal való kollaboráció vádjával. A korának egyik legmenőbb autóit tervező Ledvinkát 1951-es szabadulása után kiengedték Csehszlovákiából. Elfeledve, 89 évesen, 1967-ben halt meg Münchenben. Ellenlábasát, Ferdinand Porschét a francia hatóságok háborús bűnösként letartóztatták, de soha nem állították bíróság elé (állítólag próbálták rávenni, hogy a Renault-nak dolgozzon), 1947-ben szabadult, s 1951 elején hunyt el. Az már más lapra tartozik, hogy a Hitlert kiszolgáló Porsche ma is jól csengő márka: a nevét viselő sportkocsigyárból már a fia, Ferdinand Anton Ernst Porsche, ismertebb nevén Ferry Porsche gründolt világcéget.

Barényi és a "bogárhátú"

A VW Bogár megszületésének kavargó történetében – amolyan utórengésként – felbukkan még egy név, bizonyos Josef Ganzé, aki 1967-ben egy ausztrál autós lapnak nyilatkozva nem kevesebbet állított, minthogy ő a német népautók atyja. Ganz különös históriáját egy holland szakújságíró, Paul Schilperoord ötéves kutatással bányászta elő, majd a részleteket nagy feltűnést keltő könyvben is megírta (https://josefganz.org). Ebből egyebek között kiderül, hogy az apai ágon magyar származású, de Németországban felnőtt mérnök-újságíró – szintén a húszas évek óta – azon törte fejét, hogyan lehetne motorkerékpáráron egyszerű, biztonságos kisautót előállítani. Az Ardie motorkerékpár-, illetve az Adler autógyár segítségével el is készítette prototípusait Cserebogár (Maikäfer) néven, majd annak utódjaként a Standard Superior nevű modellt a Standard Fahrzeugfabrik gyár támogatásával. A nácik által dédelgetett Porschéval szemben azonban Ganz szóba sem jöhetett. Már csak azért sem, mivel zsidó származása miatt még szöknie is kellett Hitler gyilkológépezete elől. Sikerült átmenekülnie a szomszédos Svájcba, majd a háború után még megpróbálta feléleszteni népautóterveit, de a milliós szériában készülő VW Bogár mellett már nem rúghatott labdába. 1951-ben áttelepült Ausztráliába, ott élt 1967-ben bekövetkezett haláláig. Életrajzírója, Paul Schilperoord a New York Timesnak adott interjújában annak a véleményének adott hangot, hogy a bogárhátú VW-ben annyi műszaki-gazdasági innováció halmozódott fel, hogy azt egyszerűen nem lehet egyetlen személy nevéhez kötni.

HEIMER GYÖRGY

(Ez a cikk a GEO Magazin 2017. májusi számában az autómérnök Barényi Béla munkásságáról szóló összeállítás részeként jelent meg.)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....