autópiac

Kiirtott kategóriák, megfojtott modellek

2023.11.25.

A drága diéták ellenére tovább híznak az autók, van amelyik egy méterrel nőtt.

A múlt században még nem kellett számolni a EuroNCAP biztonsági vizsgálatával, nem hiányolta senki a biztonsági öveket, légzsákokat, sőt, Európában a légkondicionálót sem, mindezek miatt az autók folyamatosan híznak, nőnek.

A tendencia fél évszázada tart, az autók egyre nagyobbak, nehezebbek, az A-szegmensűek már bőven a B-t, sőt, a C szegmenst súrolják, olykor meg is haladják, így az egykor városi rohangálósnak szánt minik bőven kielégítik a családi igényeket: lásd VW Polo, aminek már a harmadik generációja túlnőtte az I-es Golf paramétereit.

A brit kisautó sem csak nevének betűméretében változott: az 1960-as Mini hossza 3054 mm, szélessége 1422 mm, magassága 1397 mm tengelytávja 2036 mm, tömege 587 kg volt.

A 2023-as és immár csupa nagybetűs MINI egy méterrel nyúlt meg: hossza már több mint 4 méter, szélessége 1727 mm, magassága 1425mm, tengelytávja 2567mm, tömege 1265kg.  Igaz, a legendás kisautó nagyra nőtt változatának már több köze van egy BMW-hez. És nem csak tulajdonjogilag...

Az 1936-os kompakt Opel hossza 3,8 méter, tömege 757 kilogramm volt, 1,1 literes benzinmotorja pedig 23 lóerőt teljesített.

Az 1975-ös Kadet erősebb, gyorsabb és biztonságosabb lett, tömege mégis 800 kilogramm alatt maradt. A 2010-es változat már 4,4 méteresre nőtt és 1300 kilogrammosra hízott, a 87 lóerős ecoFLEX modell fogyasztása ennek ellenére csökkent, ami 5,5 litert jelent 100 kilométerenként. A Kadet utóda Astra is tovább terebélyesedett.

Az etalonnak számító első generációs VW-kompakt, az 1974-es Golf tömege 750 kg volt, igaz, nem volt benne légzsák és klíma sem: a 3,7 méter hosszú és 2,4 méteres tengelytávú autót 1,1 literes 50 lóerős motor hajtotta 8 literes átlagfogyasztással.

Ehhez képest a VIII-ik generációs változat hossza 4,3 méter, tengelytávja 2,64 méter, a legkisebb (998 cm3/110 LE) modell tömege 1255 kg, fogyasztása ennek ellenére jóval kevesebb mint soványabb őséé, ami jelzi a motortechnika fejlődését és dicséri a mérnökök munkáját.

Amíg az 1974- Golf csomagtartója 300 literes volt, a 2021-es modellé majdnem harminc százalékkal nagyobb, a sebességfokozatok száma a kézi váltónál négyről hatra nőtt.

A VW konszernen már márkáinál is megfigyelhető a növekedés: a Škoda Rapid hosszabb tengelytávú, tágasabb utasterű és nagyobb csomagterű volt, mint az első generációs Octavia.

Nemcsak a biztonsági és kényelmi berendezések tömege miatt, hanem miattunk is egyre nagyobbak és nehezebbek az autók: felmérések szerint átlagmagasságunk évtizedenkénti egy centiméterrel nő, ami részben táplálkozási szokásaink változásával is magyarázható.

A tudományos kutatások szerint az elmúlt 150 évben az átlagember magassága a világ iparosodott részein tíz centiméterrel nőtt. A hidratáló szokások is jelentős eltéréseket mutatnak az egyes régiókban, az észak-amerikaiak után már az európai vevők is 1,5 literes ásványvizes palacktartókat igényelnek autóikhoz.

A növekedést alaposan tovább gyorsította a divat és az elektrifikáció: a kompakt SUV modellek már két tonna körüliek, a villamosított változatok pedig olykor 400-500 kilóval még ennél is nehezebbek.

A gyorstöltéshez kapcsolódó elektronikai rendszer nagyjából negyven kilóval emeli egy átlagos elektromos autó tömegét, miközben a gyártók euró-milliárdokat költenek egy hasonló súlyú diétára, hogy csökkenjen a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás.

Az Essen-i CAR (Center Automotive Research)kutatóintézete összeállítása szerint a német autók 1990 óta 12,3 centimétert (+ 7,3 %) nőttek. A 2010 és 2017 közötti adatok alapján készült trend azt jelzi, hogy 2025-re az átlagos autószélesség több mint 1,8 méter lesz, és nem csak az SUV kategóriában, hanem az Audi, BMW, Mercedes és Volvo limuzinjai esetében is.

A CAR vizsgálata szerint 1990. óta az Opel Corsa nőtt a legnagyobbat: 14 százalékos bővülése kétszeres a Golfénak, a konszernen belül az aktuális Volkswagen Polo méretében már a IV-es Golfhoz áll a legközelebb.

A márkák tekintetben a Ford modelljei növekedtek a legnagyobb (+10,2 %) mértékben, miközben a Mercedesek 5,8 százalékkal szélesedtek.

A tömegnövekedés a fogyasztást is rontja, miközben a szélesebb autók leginkább a garázsokban nehezítik a vezetők dolgát. Erre lenne megoldás a parkolókra vonatkozó építési szabványok módosítása: a német autóklub, az ADAC a 2,3 után a 2,5 méter széles férőhelyek létrehozását javasolja. Ezzel azonban még nagyobb felületet vesznek el városi terekből, így nem csoda, ha mások egyéb ötlettel kezelnék a problémát, például magasabb tarifával sújtanák a nagyobb autók tulajdonosait.

A francia kormány extra adót vetne ki a nehezebb autókra: a Les Échos-ban megjelent tervezet szerint az 1,6 tonnánál nagyobb tömegű gépkocsik minden plusz kilogrammja után egyszeri tíz eurós regisztrációs díjat kellene fizetni. Lesz miből kasszírozni, hiszen a mérlegelésen a legújabb Audi Q8 e-tron 2695 kg-ot nyom, az európai utakon valamivel ritkább Cadillac Escalade tömege 2906 kg.

A kényelmi és biztonsági berendezések okozta hízást még némileg enyhítették a könnyebb anyagok, de az alumíniumok, műanyagok, karbonkompozitok diétás hatását alaposan gyengítette a divat, és drágította a gyártást.

A terepjárós fazonú SUV modellek mindkét nemet meghódították, miközben a járműtrend, no meg az EURO7-es szigorítások várható költsége kiírtja a takarékos és tisztább üzemű kisautókat, józan kombikat, praktikus egyterűeket.

A villanyautó-láznak és persze a folyamatos EURO-szigorításoknak köszönhetően fogynak a takarékos minik, az SUV divat miatt pedig kihalnak a józan modellek, ritkulnak a B-szegmensű kombik és lépcsős hátúak, utóbbiak még a nagyobb kategóriákban is.

Nem készül már kombi a Seat Ibiza, a Škoda Fabia, VW Polo modellekből, eltűnt a listákról a Peugeot és a Renault B-szegmensű puttonyosa is. Ennél is drámaibb ütemben tűnnek el a gyártószalagokról a legkisebb benzinesek, vagyis az A-szegmensű modellek.

Kár értük, mert miközben egyre tisztábbak lettek, a népek is meg tudták fizetni, ráadásul akár újonnan.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....